Print Friendly, PDF & Email

Kiemgroenten zijn eigenlijk babyplantjes en daarom hebben ze, in vergelijking met de volwassen groente, een veel hogere concentratie aan bijvoorbeeld vitaminen, mineralen, enzymen en proteïnen. De stoffen zijn voor mensen makkelijker opneembaar als de zaden gekiemd zijn. De celwanden van de kiem zijn dun en makkelijk te verteren. Bovendien zien kiemgroenten er leuk en aantrekkelijk uit en zijn eenvoudig te verwerken.

Wat zijn kiemgroenten?IMG_1045
Kiemen zijn de jonge, groene plantjes die ontspruiten uit de zaden van bijna iedere levende vegetatie waarin ze voorkomen. Dit zijn onder meer noten, zaden, pitten, granen, bonen, peulvruchten en diverse soorten grassen als gerstegras en tarwegras. Het kiemen is een proces waarbij het zaad nadat het geweekt is ontspruit, zodat er een nieuw plantje ontstaat dat kan worden gegeten. Kiemzaden zitten vol voedingsenergie voor dit nieuw plantje. Tijdens het kiemproces absorbeert het zaadje water en zwelt deze op. Tegelijkertijd worden tijdens het ontspruiten grote hoeveelheden enzymen vrijgemaakt en neemt ook de voedingswaarde toe. Deze processen zorgen ervoor dat de kiemen belangrijke voedingsstoffen bevatten die een positief effect hebben op de gezondheid.

Waarom zo gezond?
IMG_1047Kiemgroenten bevatten grote hoeveelheden anti-oxidanten die de vrije radicalen in ons lichaam
onschadelijk maken. Vrije radicalen zijn stoffen die in het lichaam worden aangemaakt en hier de celweefsels beschadigen en het verouderingsproces versnellen. Ook zijn kiemgroenten een goede bron van veel vitaminen, mineralen, eiwitten, enzymen en vezels en versterken ze het immuunsysteem. Het kiemproces zorgt er bovendien voor dat het zaadje wordt ‘voorverteerd’, waardoor na het eten van het ontkiemde plantje de vertering en de opname van voedingsstoffen in het lichaam worden vergemakkelijkt. Kiemgroenten ondersteunen dus de spijsvertering en zorgen er tevens voor dat de juiste zuurgraad in het lichaam bereikt wordt of behouden blijft.

Welke soorten zijn er?
Alle soorten zaden, granen of peulvruchten kunnen ontspruiten. Ontkiemde gierst, quinoa, diakonzaad en broccolizaad leveren de grootste gezondheidsvoordelen op. De gemakkelijkste soorten om zelf te ontkiemen zijn: adukibonen, alfalfa, fengriekzaad, groene erwten, rode erwten, klaverzaad, linzen, IMG_1046mungboontjes, quinoa, radijszaad en tarwekorrels. Ook broccolizaad, gierstkorrels, kikkererwten en zonnebloempitten zijn hiervoor geschikt. Meer weten over de diverse

soorten kiemgroenten en hun eigenschappen? Onderaan dit artikel een uitgebreide lijst.

Kiemgroenten kopen
Van der Plas Sprouts, gevestigd in Nederland, is een van de grootste kiemgroenten bedrijven van Europa. Hier worden de kiemen biologisch geteeld in hun kiemgroentenkwekerij in Broek op Langedijk, geoogst en verpakt. Dit kiemgroenten bedrijf realiseert een assortiment van maar liefst 21 verschillende soorten kiemgroenten.
Door de uitgekiende kweekmethodes vindt de groei van de kiemgroenten zo snel plaats dat er elke dag vers geoogst kan worden. Deze kiemgroenten van Van der Plas Sprouts zijn te koop bij diverse groothandels en supermarkten zoals de Albert Heijn, Vomar, Hoogvliet, Deen, Sligro, Deka, Makro en Plus.
Voor recepten kan je kijken op hun website: www.kiemgroenten.nl.


Soorten kiemgroenten

Adzukikiemen
Adzuki is een Japans familielid van de sojaboon. De adzukikiemen hebben een neutrale smaak en worden dan ook vooral in combinatie met andere kiemen gebruikt (zie kiemmix) vooral in groetenschotels, salades en soepen. Over de rode (adzuki) sojaboon zijn de meningen verdeeld. Reiner Schmidt noemt Adzuki een van de weinige sojabonen die voor kiemen geschikt is. Maar het Duitse ministerie van Voeding vindt dat de kiemen van erwten, kikkererwten en adzukibonen toch beter eerst kunnen worden gekookt of geblancheerd. In het algemeen bevordert koken of stomen de verteerbaarheid. Ze bevatten: B1, B2, ijzer, kalium.

Broccosprouts
Zachte broccoli smaak, met een hint van radijs. Op sandwiches en in salades. Supergezond door de bijzondere inhoud stof SGS.

Alfalfakiemen
Alfalfa, de populairste kiemgroente, is met bijna elk gerecht te combineren. Alfalfa is het mooiste toefje op uw salade en maakt van uw gewone broodje kaas een echt broodje gezond! Alfalfa ziet er uit als een soort mini taugé en is enorm gezond, want het zit boordevol plantaardige eiwitten, vitamines (C, D, E en K) en mineralen.

Coriandersprouts
Uitgesproken koriander smaak met een vleugje citroen. Gebruik: Aziatische en Mexicaanse keuken, curry’s en heerlijk bij visgerechten. Zowel rauw als geblancheerd.

Erwtenasperges
Een lange naam voor een net zo lange kiem. Oorspronkelijk bedacht door een Deense kweker. De basis is een gewone groene erwt die een in een aantal dagen uitgroeit tot een mooie kiem die er uitziet en smaakt als een mini-asperge. Wordt veel gebruikt als versiering van salades; knapperig, fris en goed houdbaar.

Garlicsprouts
Iedereen die tot nu toe kennis gemaakt heeft met de Garlic Sprouts was verrast; die smaak… niet te scherp, gewoon lekker zacht, maar onmiskenbaar knoflook. Greenpeez Zeer decoratieve groene kiem. Knapperig met de frisse smaak van verse peultjes. Als garnering, in salades of even kort stomen, heerlijk!

Kiemmix
Kiemmix is een verzameling van kort gekiemde bonen en zaden met een Stevige smaak. Kiemmix geeft rauw of geblancheerd een stevige ‘bite’ aan salades.

Kikkererwtenkiemen
De kiemen van de kikkererwt zijn bij uitstek geschikt om te roerbakken of te verwerken in soepen, salades. De kiemen van de kikkererwt zijn bij uitstek geschikt om kort te roerbakken of te verwerken in soepen. Ook geroosterd of gefrituurd heerlijk in salades. De kiemen wassen voor gebruik. Je kunt ze rauw eten, maar in het algemeen wordt er aangeraden ze te stomen of te blancheren.

Linzenkiemen
Linzenkiemen zijn prima als rauwkost te gebruiken, maar gestoomd zijn ze nog lekkerder! Deze mooie (dubbele) kiemgroente is licht verteerbaar en leent zich zeer goed voor verwerking in soepen en salades. Ze bevatten; B1, B2, C en ijzer. Tip: linzenkiemen 10 minuten stomen, daarna besprenkelen met olijfolie(en/of azijn), Strooi er wat oregano of basilicum over + komijn of karweizaad.

Preikiemen
Preikiemen hebben een bijzonder duidelijke preismaak, pittig en kruidig. Deze kiemen smaken vooral goed bij visgerechten; een plukje op de salade of op geitenkaas.

Radijssla
Een pittig kiempje! Niet voor niets kreeg deze radijskiem ooit de bijnaam ‘Hot Sprouts’ de eerste hap is fris, maar na 2 seconden komt de echte radijssmaak vrij. Perfect op een zuurdesemboterham met humus. Ze bevatten: A, B1, C, ijzer en fosfor

Rettichkiemen
Het groene broertje van radijssla,met een fris & pittige smaak, iets minder peperig dan radijssla. Heerlijk op een broodje kipfilet van de groenslager of boerenkaas, in een salade of een plukje op een ovenschotel.

Rode bietenkiemen
Bietenkiemen hebben een licht gronderige smaak,net even anders en neutraal in combinatie met andere groenten. Maar het is die fantastische rode kleur die als decoratie uw bord tot een feestje maakt. Rauwkostsalade met noten in een witlofblad; even wat bietenkiemen erop: een prachtig resultaat.

Rode kool kiemen
Fris smakende kiem met een zeer aantrekkelijke lichtpaarse kleur. Rode Kool, als lid van de ‘Brassica’ familie, bevat veel natuurlijke antioxidanten en vitamine A en C. De ‘Brassica’ familie bestaat o.a. uit broccoli, koolrabi,bloemkool,spruitjes en Chinese koolsoorten. Rode Kool kiemen smaken goed bij diverse soorten kaas, vooral bij geitenkaas.

Rosabisprouts
De kiem van deze zeldzame Koreaanse bietensoort heeft een prachtige roze kleur en een zacht zoete bietensmaak.

Sangosprouts
Sango Sprouts zijn radijskiemen die in plaats van groen/wit nu donkerrood/paars van kleur zijn. Ze hebben een grappige vorm en een duidelijke radijssmaak. De smaak is heel pittig en past uitstekend bij een broodje (kaas) of een mooie volkoren sandwich. De opvallende kleur komt door een zeer hoog gehalte Anthocyaan.

Tarwekiemen
Tarwekiemen zijn heerlijk zoet en licht verteerbaar. Niet te verwarren met de “tarwekiemen”die de bakker op de hoek in zijn brood doet: dit is gewoon geweekte tarwe. Echte tarwekiemen zijn een enorme bron van vitamine E en smaken nog eens heerlijk ook in bijv. fruitsalades en muesli’s. Tarwekiemen worden o.a. ook gebruikt om “Sproutbread” te maken: een supergezond broodje!

Taugé
Deze kiemgroente kent iedereen vooral uit de chinees/Indische keuken. De sappige kiem van de mungboon wordt al decennia lang gekweekt en gegeten in Nederland. Taugé is lekker fris en knapperig, smaakt heerlijk in groenteschotels en soepen, maar doet het ook prima in salades. -wassen voor gebruik-

Venkelkiemen
Zeer opvallend door de frisse anijssmaak. Perfect bij visgerechten of op een broodje (geiten- of schapen) kaas en bij nagerechten, bijvoorbeeld als garnering op ijs!

Zonnebloemkiemen
Een heerlijke olie/nootachtige smaak. De prachtige groene zonnebloemkiemen Smaken heerlijk in salades, soepen en roerbakschotels, rauw of gesmoord. Even wassen voor gebruik. Rijk aan vitamine C en E, fosfor en calcium.

Bron: www.natuurdietisten.nl

Ben jij benieuwd geworden naar dit product? Ga je het ook proberen of ken je het? Laat me jouw mening weten via Facebook, Twitter of in een reactie. Ik hoor het heel graag!

 

Summary
recipe image
Recipe Name
Kiemgroenten: gezond, lekker en decoratief
Published On
Average Rating
0graygraygraygraygray Based on 1 Review(s)

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!