Voeding die goed vult
3.3 (65%) 4 votes

Bij een gezond voedingspatroon hoort onder andere gevarieerd eten, veel groenten, niet te vet en niet te veel suiker. Wat ook belangrijk is, is een goed voedingsritme. Om te voorkomen dat je de hele dag honger hebt en wilt blijven snacken, is vullende voeding de key. Daarom een lijstje met eten waar je lang een verzadigd gevoel aan overhoudt!

Spinazie
Spinazie en andere groene blaadjes bevatten thylakoïde membranen. Deze membranen, de randen van een cel, zorgen ervoor dat je voller zit en remmen ze je cravings naar zoete snacks. Let er wel op dat je spinazie niet kookt! Daarmee verlies je namelijk driekwart van de voedingswaarde, en dat is zonde.

Kikkererwten
Hummus, falafel of gewoon in een salade, kikkererwten zijn ideaal als komt op het gebied van vullende voeding! Door deze erwten aan je maaltijd toe te voegen, of het bij je snack te eten (rauwkost met hummusdip!) heb je tot maar liefst 31% een voller gevoel!

Zuurkool
Gefermenteerd eten is goed voor je spijsvertering, doordat het veel probiotica bevat dat je darmen stimuleert. De bacterie lactobacullis, die gebruikt wordt om zuurkool te maken, zorgt ervoor dat je minder eetlust hebt. Daarnaast helpt het je lichaam ook om je bloedsuiker te reguleren. Je kan zuurkool heel makkelijk zelf maken, of kant-en-klaar kopen in de supermarkt. Let er wel op dat er dan niet veel suiker aan toegevoegd is!

Bonen
Door hun vezels die de spijsvertering vertragen en het hoge gehalte aan proteïnen, zijn bonen super vullend. Hierdoor helpen ze je minder honger te hebben, waardoor je dus ook minder gaat eten. Bonen toevoegen aan je maaltijd is daarom ook ideaal als je wil afvallen!

Eieren
Een hardgekookt ei is super vullend, doordat het de vele hoogwaardige eiwitten bevat, met alle essentiële aminozuren. Daarnaast vermindert het een bepaald hormoon in je lichaam, dat je hongergevoel en je lekkere trek juist prikkelt.

Aardappelen
Niet iedereen is er fan van, met name door het hoge gehalte aan koolhydraten, maar aardappelen zijn heel gezond en heel vullend! Gekookt en ongeschild bevatten ze veel vitamines, mineralen, veel vezels en eiwitten en bijna geen vet. In vergelijking met ander eten waar ook veel koolhydraten in zitten, vullen aardappels een stuk meer. Op de verzadigingsindex scoren ze zelfs het hoogst!

Havermout
Ook havermout scoort hoog op de verzadigingsindex. Dit populaire ontbijt heeft weinig calorieën en veel vezels, met name de oplosbare vezel beta-glucan. Deze helpt voor een voller gevoel doordat het het legen van de maag vertraagt en het helpt een verzadigingshormoon aan te maken. Hierdoor eet je minder bij je volgende maaltijd!

Soep
Onderzoek heeft aangetoond dat soep mogelijk meer vult dan hetzelfde gerecht, maar dan in vaste vorm. Hoewel het lijkt alsof vloeistoffen minder vullend zijn, is tegendeel dus waar. Het is zelfs zo dat vloeibaardere soep langer in je maag blijft dan stevigere soep, waardoor je je dus langer vol voelt van bijvoorbeeld een dun tomatensoepje.

Popcorn
Ideaal als je toch wil snacken, is popcorn. Mais bevat heel veel vezels en weinig calorieën. Naast dat het gezonder is, vult het ook veel langer op dan bijvoorbeeld chips. Wat dan wel belangrijk is, is dat je de popcorn zelf maakt. Dit kan je zelf heel makkelijk van gedroogde mais maken. Aan de kant-en-klare zakken is namelijk al heel veel zout en vet toegevoegd, wat de calorieën flink verhoogt.

Ben jij er bewust mee bezig dat je voedzame ingrediënten kiest? En heb je nog andere goede voedingsmiddelen die hierbij helpen? Laat het ons weten in een reactie op de website of via een berichtje op Facebook, Twitter of Instagram. We horen jouw tips graag!

Summary
Voeding die goed vult
Article Name
Voeding die goed vult

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!