Print Friendly, PDF & Email

Denk jij na als je eet? Ben je je ervan bewust gedurende de dag waarom je eet en waarom je eet wat je eet? Of eet je gedachteloos je ‘standaard’ lunch, pak je een snack wanneer het 16:00 uur is en proef je eigenlijk nauwelijks of je het lekker vindt omdat je nog te druk bent met je werkmail lezen of tv kijken? Ik zie het ook bij mezelf. Ik kan nog zo gezond eten, als ik niet goed kauw, alles naar binnen schrok omdat ik haast heb en niet met aandacht eet heb ik er nog steeds niet zoveel aan. Dan registreren mijn hersenen niet wanneer ik ‘vol’ zit, proef ik lang niet alle smaken en verwerk ik mijn eten een stuk minder goed wat weer kan zorgen voor buikpijn of winderigheid. Omdat ik denk dat eten bewuster zou kunnen en met meer aandacht, vandaag een blog over mindful eten, naar aanleiding van een gesprek met deskundige Rita Zeelenberg.

Piekeren en oordelen over eten
Rita vertelt dat het haar opviel dat veel mensen kiezen voor allerlei diëten om daarna tot de conclusie te komen dat het lijnen niet heeft geholpen. Dit was ook haar eigen ervaring. Daarnaast zag ze zichzelf en mensen in haar omgeving piekeren over hun eetgedrag: wel of geen taart… en als je dan taart eet voel je je de rest van de dag schuldig. Onzin! Eten is een sociaal iets waar mensen van genieten, minder oordelen over het eigen lichaam en het eetgedrag kan hier alleen maar aan bijdragen. Het werd tijd om op een andere manier om te gaan met eten: mindful eten in plaats van gedachteloos eten, zonder bewust te zijn waarom je iets eet.

Eten met aandacht
Wat is dat dan, mindful eten? Het is eten met aandacht. Het is waarnemen wat je eet. Bewust zijn van wat je eet. Voelen wat je tot je neemt. En langzamer eten. Mindful eten zorgt ervoor dat je zonder afleiding eet, je meer proeft en je minder eet. Je vraagt je bij iedere hap af of je wel honger hebt. Je kiest bewust voor een handje noten of voor een appel. Of voor chocolade. De essentie is dat het niet uitmaakt of je voor een appel of een stuk chocolade kiest, als je maar bewust een keuze maakt. Mindful eten doe je altijd goed als je opmerkt wat er gebeurt en bewust en met aandacht handelt. Op die manier kom je ook tot de kern van de vraag waarom je hunkerde naar het ongezonde voedsel. Wat triggerde die behoefte? Is dat bijvoorbeeld omdat je boos bent. Dat is een belangrijk stukje bewustwording voor mensen die hun eetgewoonten willen veranderen. Met die ingang kan je er iets aan doen.

Zelf aan de slag
Een paar tips van Rita, zodat je mindful eten in de praktijk kunt brengen. Een paar kleine veranderingen kan al veel doen:

  • Tip 1: Neem weinig per keer
  • Tip 2: Eet als een wetenschapper
  • Tip 3: Leg na elke hap je bestek neer
  • Tip 4: Laat je oordelen gaan
  • Tip 5: Stop voordat je start
  • Tip 6: Neem kleine happen
  • Tip 7: Geniet van de voorpret
  • Tip 8: Gedeeld genot is dubbel genot
  • Tip 9: Wees een snob als je eet
  • Tip 10: Terug in het leven van je eten
  • Tip 11: Ga ervoor zitten
  • Tip 12: Eet als je honger hebt
  • Tip 13: Check je verzadiging
  • Tip 14: Varieer
  • Tip 15: Laat je verrassen door de nasmaak

Ontspannen eten - Rita Zeelenberg

Door gastblogger Nicole Mulders in samenwerking met Rita Zeelenberg

Ontspannen Eten
Rita Zeelenberg
ISBN 9789462500839
Uitgeverij Simplify Life

Summary
recipe image
Recipe Name
Wat is mindful eten? + WINACTIE
Published On