Print Friendly, PDF & Email

THT en TGT, voedingsclaims, ingrediënten en voedingswaarden. Op het pakket van een product staat behoorlijk wat informatie, waar wij steeds bekender mee worden. Toch zijn er nog velen, waaronder ikzelf, die nog steeds vraagtekens hebben bij de informatie op het etiket. Vandaag gaan we het hebben over de houdbaarheid en voedingsclaims met betrekking tot de voedingswaarde.

THT en TGT
THT en TGT zijn twee termen die iets zeggen over de houdbaarheid van een product. Dit geldt als de verpakking nog ongeopend is en je het product op de juiste manier bewaart. Waarbij TGT (Te gebruiken tot) duidelijk aangeeft dat het product strikt tot de aangegeven datum houdbaar is, is THT (Ten minste houdbaar tot) wat flexibeler. THT-producten kun je vaak ook na de datum nog eten of drinken, zolang het product er goed uitziet en goed ruikt en proeft. Gooi je TGT-producten na de aangegeven datum weg, maar gebruik met THT-producten gewoon je zintuigen. Ziet het product er nog goed uit en ruikt en smaakt het ook nog steeds prima, dan is er geen reden om het product weg te gooien!

Voedingsclaims
Verpakkingen van producten staan vaak vol met voedingsclaims die iets positiefs zeggen over de samenstelling van een product. Goed om te weten is dat een claim alleen gebruikt mag worden als deze op de Europese lijst van goedgekeurde claims voorkomt. Komt deze voor op de lijst van goedgekeurde claims, dan mag deze gebruikt worden, mits het product voldoet aan de eisen die vastgelegd zijn voor de desbetreffende claim. Een aantal bekende voedingsclaims zijn ‘vetvrij’, ‘suikervrij’, ‘zonder toegevoegde suikers’, ‘natriumarm/zoutarm’, ‘vezelrijk’, ‘eiwitrijk’, ‘light’, ‘van nature/natuurlijk’ en ‘bron van omega 3 vetzuren’. Hieronder de toelichting van een aantal van deze voedingsclaims.

‘Vetarm’ en ‘vetvrij’
Ook al lijken de termen op elkaar, is er zeker een verschil. Een vetarm product heeft namelijk een vetgehalte van maximaal 3 gram/100 gram of 1,5 gram/100 milliliter (met uitzondering van halfvolle melk: 1,8 gram/100 milliliter). Een vetvrij product heeft een vetgehalte van maximaal 0,5 gram/100 gram of 0,5 gram/100 milliliter. Bij het kijken naar de hoeveelheid vet, is het met name verstandig te kijken naar de soorten vet dat het product bevat en de hoeveelheden daarvan. Drie belangrijke soorten vet zijn verzadigd vet, transvet en onverzadigd vet. Veel mensen associëren vet met de negatieve effecten ervan, dat verzadigd vet en transvet bijvoorbeeld een negatief effect hebben op het cholesterol. Waar, maar wat mensen vaak vergeten is dat we vet wel degelijk nodig hebben! Onverzadigde vetzuren bevatten namelijk essentiële vetzuren. Essentieel betekent dat het lichaam deze niet zelf aan kan maken en je dus via voeding binnen moet krijgen. Essentiële vetzuren hebben een positief effect op het cholesterol en zorgen ervoor dat het lichaam de essentiële vet-oplosbare vitamines en mineralen op kan nemen (waaronder vit. A, D, E en K). Van de kcal die je binnenkrijgt, wordt geadviseerd dat minimaal 20% en maximaal 40% afkomstig moet zijn uit vet.

‘Suikerarm’, ‘suikervrij’ en ‘zonder toegevoegde suikers’
Er zijn drie voedingsclaims die aangeven dat het product minder suiker dan het origineel bevat, maar wat is het verschil? Net zoals bij vetarm en vetvrij, bevat het product met de claim ‘suikervrij’ minder suikers dan het product met de claim ‘suikerarm’. Een product is suikerarm wanneer het een suikergehalte van maximaal 5 gram/100 gram of 2,5 gram/100 milliliter bevat. Een product is suikervrij wanneer het een suikergehalte van maximaal 0,5 gram/100 gram of 0,5 gram/100 milliliter bevat. Zonder toegevoegde suikers geeft aan dat er geen suikers of andere producten met suiker zijn toegevoegd. Bij een levensmiddel dat van nature suikers bevat, moet op het etiket staan: ‘Dit product bevat van nature aanwezige suikers’. Suiker behoort tot de koolhydraten en heeft vele namen: suiker, -stroop, fructose, galactose, glucose, lactose, maltose, sacharose en ga zo maar door. Suiker levert wel energie, alleen voorziet je lichaam niet van de nodige vitamines, mineralen en vezels. Het is dan ook verstandig niet al te veel producten met toegevoegde suikers te eten.

‘Bron van vezels’ en ‘vezelrijk’
Een product is een bron van vezels wanneer deze een vezelgehalte van minimaal 3 gram/100 gram of 1,5 gram/100 kcal bevat. Een product is vezelrijk wanneer deze een vezelgehalte van minimaal 6 gram/100 gram of 3 gram/100 kcal bevat. Voedingsvezels zijn belangrijk voor de gezondheid. Ze dragen bij aan een goede spijsvertering, zorgen voor een verzadigd gevoel na het eten en verminderen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker.  Er wordt dan ook geadviseerd om per dag zo’n 30 tot 40 gram voedingsvezels te eten. Omdat er veel verschillende typen vezels zijn met elk hun eigen goede eigenschappen, is het belangrijk om vezels uit verschillende typen voedingsmiddelen te eten.

‘Bron van eiwitten’ en ‘eiwitrijk’
Wanneer een product een bron van eiwitten is, bestaat minimaal 12% van de energie in het product uit eiwitten. Eiwitrijke producten bestaan voor minimaal 20% van de energie in het product uit eiwitten. Eiwitten leveren calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen. Eiwit is voor een tal aan processen nodig. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf maken. Andere moeten uit het eten komen; dat zijn essentiële aminozuren. Over het algemeen geldt dat een volwassen persoon gemiddeld 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig heeft. Sommige groepen hebben wat meer nodig, waaronder vegetariërs. De reden hiervoor is omdat zij enkel plantaardige eiwitten binnen krijgen en geen dierlijke. Helaas bevat plantaardig eiwit minder essentiële aminozuren dan dierlijk eiwit.

‘Zoutarm’ en ‘zoutloos’
Veel mensen proberen tegenwoordig zo zoutloos mogelijk te koken en te eten. Je lichaam heeft echter wel gewoon zout nodig. Zout bevat namelijk natrium. Dit is belangrijk voor het regelen van de vochtbalans in het lichaam, de bloeddruk en een goede werking van spier- en zenuwcellen. Wat betreft de voedingsclaims, komen deze overeen met de overige -arm en -vrij claims. Zoutarm betekent dat het product maximaal 0,12 gram natrium, of de omgerekende hoeveelheid zout, per 100 gram of 100 milliliter bevat. Zoutloos betekent maximaal 0,005 gram natrium bevat: 0,0125 gram zout per 100 gram. Een aanbevolen hoeveelheid is er niet, maar men gaat ervan uit dat een volwassene aan zo’n 3,75 gram zout per dag voldoende heeft.

Voor meer informatie over bovenstaande nutriënten en de aanbevolen hoeveelheden ervan, raad ik aan de website van het Voedingscentrum te bezoeken.

Weet jij alles over de termen op een etiket? Of heb je vragen? Laat het ons weten in een reactie via de website, Facebook of Instagram. We zijn benieuwd!

Met dank aan Shutterstock voor de foto van etiketten lezen gemaakt door tmcphotos. Download de foto hier.

 

Summary
Het etiket uitgelegd: houdbaarheid, voedingsclaims en voedingswaarde
Article Name
Het etiket uitgelegd: houdbaarheid, voedingsclaims en voedingswaarde
Description
Op het pakket van een product staat behoorlijk wat informatie. Wij leggen uit hoe het zit met de houdbaarheid, voedingsclaims en voedingwaardes!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!