Print Friendly, PDF & Email

Als je niet alles geeft wat je in je hebt, dan kun je beter niet sporten. Dat is het beeld dat regelmatig geschetst wordt. Soms kan dit een demotiverend effect hebben. Je laat het sporten maar zitten want als je slechts een stukje gaat wandelen of hardlopen, dan heeft dat toch helemaal geen effect? Om meer te weten te komen over ‘hoe je moet trainen’, onderging onze gastblogger Corneil van Schayik een sportmedische keuring bij de sportarts!

Hart- en longfunctie
Voordat er een inspanningstest wordt gedaan, beoordeelt de arts aan de hand van een vragenlijst of er geen afwijkingen of risico’s zijn op basis van jouw profiel. Denk hierbij aan familiekwaaltjes maar ook jouw eigen fysieke toestand, gebruik van alcohol/drugs en of je rookt. Dan wordt er ‘in rust’ gekeken naar de hartslag, bloeddruk en de longinhoud. Al met al zijn je hart en longen de belangrijkste onderdelen onder de ‘menselijke motorkap’. Het hart pompt namelijk het bloed door jouw lichaam en de longen voorzien het bloed van zuurstof dat tijdens inspanning verbruikt wordt. Als je minder dierlijke producten eet, dan heeft dat vaak al een positief effect op de hoogte van de bloeddruk. Dit is goed omdat een lagere bloeddruk zorgt voor minder belasting van het hart- en vaatstelsel. Een té lage bloeddruk kan daarentegen zorgen voor duizeligheid en vermoeidheid, dit komt gelukkig bijna niet voor.

Push it to the limit
Dan is het tijd om op de testfiets te stappen waarmee het een en ander gemeten wordt. Het is de bedoeling om een bepaalde pedaalsnelheid te behouden terwijl de weerstand (wattage) geleidelijk aan omhoog wordt geschroefd. Voor de beeldvorming wordt het omschreven als een oneindige berg die steeds steiler wordt waaronder je vroeg of laat gebukt gaat. Op basis van de meetgegevens kunnen het 1e omslagpunt (aerobe drempel) en het 2e omslagpunt (anaerobe drempel) afgelezen worden. Deze omslagpunten staan gelijk aan een bepaalde hartslag en geven de mate van verzuring weer. Het eerste omslagpunt geeft aan dat er melkzuur geproduceerd wordt. Op dat moment gaat melkzuur zich ophopen in de spieren, dit gebeurt op een dusdanig laag tempo dat deze inspanning zeker een paar uur kan worden aanhouden. Des te hoger de hartslag, des te eerder je tegen de spreekwoordelijke muur aanloopt. Bij het 2e omslagpunt maakt je lichaam zoveel melkzuur aan, dat de mate van inspanning nog maar erg kort vol te houden is.

Aan het eind van de inspanningstest kun je zien wat jouw specifieke trainingszones zijn. Tussen groen en oranje zit het eerste omslagpunt en tussen oranje en rood het tweede omslagpunt (afbeelding 1). Dit principe is voor iedereen hetzelfde, alleen de betreffende hartslag verschilt per persoon.

Bron: youtube 2 dec. 2019 Stephen Seiler TEDxArendal

Plot twist
Hoe lekker het ook kan zijn om alles te geven, om je conditie te trainen is dat absoluut niet nodig. Sterker nog, té veel inspanning in de oranje en rode zone leidt tot stress en een slecht herstel van je spieren. Veel mensen brengen 80% van hun trainingen door in de oranje zone. Over het algemeen wordt door topatleten een (tijds)verdeling aangehouden van 80% in de groene zone en 20% in de oranje/rode zone (afbeelding 2).

Bron: youtube 2 dec. 2019 Stephen Seiler TEDxArendal

In deze TedTalk legt bewegingsdeskundige en sportonderzoeker Stephen Seiler alles haarfijn uit. Door op deze manier te trainen, zullen de omslagpunten mogelijk verschuiven naar een hogere hartslag, wat dus inhoudt dat je meer energie kunt leveren, zonder de verzuring verschijnselen.

“To uncover your true potential you must first find your own limits and then you have to have the courage to blow past them.”  

Heb je veel geleerd van dit artikel van Corneil? Heb jij de TedTalk van Stephen Seiler bekeken? Laat het ons weten in de reacties, op Facebook of Instagram!

Summary
Hoe intensief moet je trainen voor resultaten?
Article Name
Hoe intensief moet je trainen voor resultaten?
Description
Hoe hard moet je eigenlijk trainen om resultaten te boeken? Onze gastblogger Corneil van Schayik onderging een sportmedische keuring bij de sportarts en vertelt het ons!
Author