Print Friendly, PDF & Email

Waar uitslapen soms heerlijk is, wordt ons toch vaak geadviseerd om op tijd naar bed te gaan en ook weer op tijd op te staan. Leven volgens je bioritme, is dat. Hoe belangrijk slaap is, hoef ik geloof ik niet uit te leggen. We hebben het allemaal al eens aan ons lichaam gemerkt als we te moe waren, mede door een slecht slaappatroon. Het beste daarom is om te leven volgens de biologische klok, maar zo makkelijk is dat nog niet… Het artikel ‘Leven volgens je bioritme’ van Dennis Rijnvis in Psychologie Magazine inspireerde mij om hier eens beter over na te denken. Zijn ondervindingen lees je hier!

De biologische klok
Je lichaam is zo ingesteld dat alles, zoals je hersenen, spieren en organen, het beste werkt als je een regelmatig leefpatroon hebt. Overal in je lichaam zitten kleine ‘klokjes’ die er voor zorgen dat alles in het juiste ritme gebeurt. Deze worden weer aangestuurd door een ‘hoofdklok’ in je hersenen. Dit is je bioritme, door experts ook wel je biologische klok genoemd. Deze wordt heel erg beïnvloed door daglicht. Echte ochtend- of avondmensen komen amper voor: uit onderzoek bleek dat mensen zonder kunstmatig licht al heel snel met zonsopgang opstonden en zonsondergang weer naar bed gingen. Licht bij het wakker worden helpt je lichaam opstarten: je bloed gaat sneller lopen en je stofwisseling komt op gang. Let echter wel op dat dit ook ’s avonds geldt, maar dan dus averechts. Het blauwe licht van je mobiel of laptop zorgt er voor dat je lichaam actief blijft, waardoor je minder goed in slaap valt.

Pieken
Tussen 10:00 en 13:00 zijn de cognitieve prestaties van bijna iedereen op zijn best. Waar ik altijd dacht dat ik pas na dat tijdstip op gang kon komen, blijkt dus niets minder waar. In de loop van de dag maken je hersenen slaapstof aan. In de ochtend is dat zo laag dat je goed kan nadenken. Voor creativiteit geldt dit echter niet: hiermee ben je juist in de middag op je best. Doordat je dan al wat slaperiger bent, dwalen je gedachten sneller af en kan je daardoor creatievere ideeën krijgen. Goed om te onthouden voor als je aan het werk bent!

Feestje?
Je bioritme is er dus op ingesteld dat je lichaam het beste werkt als je vroeg opstaat en vroeg gaat slapen. Maar wat nou als je een feestje hebt? Moet je die dan overslaan, bijslapen of doen alsof er niks gebeurd is? Is het überhaupt erg? Alcohol laat je ‘klokgenen’ stoppen, wat je ritme verstoort. Aan de andere kant, is de avond wel het ideale moment om alcohol te drinken, omdat dan je lever het beste werkt. Na zo’n avond haal je je slaapgebrek niet in met langer doorslapen. Integendeel, gewoon weer hetzelfde vroege tijdstip opstaan, hoe zwaar dat ook t is. Grijp op dat moment niet naar de koffie! Je lichaam produceert zelf al een oppeppend middel, waardoor de cafeïne minder effectief is. Dit werkt het beste tussen 09:30 en 11:30. Wat wel helpt is het blauwe licht. Als je ’s ochtends vijftien minuten in blauw licht kijkt, krijgt je lichaam het gevoel dat de dag is begonnen én word je de volgende ochtend automatisch op hetzelfde tijdstip wakker. Ook helpt het om regelmatig te eten, met drie hoofdmaaltijden per dag en twee tussendoortjes. Dit is een houvast voor je bioritme. Aangeraden wordt om 07:00 een eiwitrijk ontbijt, omdat de eiwitten in je slaap worden afgebroken. Vervolgens om 12:00 lunch en om 18:00 diner. En mocht je toch zo moe zijn dat je wilt bijslapen, dan is 14:00 hier het beste moment voor. Bewezen is dat je geheugen daarna weer beter werkt!

Sporten
Ben jij iemand die zijn dag start met een rondje hardlopen? Uit onderzoek is gebleken dat niet ’s ochtends of ’s avonds, maar juist om een uur of 4 bij de meeste mensen de sportieve piek ligt. Je spieren zijn dan warmer doordat je lichaamstemperatuur ’s middags het hoogst is, waardoor je minder snel blessures krijgt. Ook is je reactievermogen sneller in de namiddag, ondanks dat je dan moeier bent!

Het heeft dus een hoop voordelen om je biologische klok te volgen en zo je dag in te delen! Probeer jij al je bioritme te volgen? Werkt het? Laat het ons weten in een reactie op de website, of via Facebook, Instagram of Twitter. We zijn benieuwd naar jouw verhaal!

Summary
Hoe volg je je biologische klok?
Article Name
Hoe volg je je biologische klok?

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!