Print Friendly, PDF & Email

Als vegetariër of flexitariër ben je je waarschijnlijk al erg bewust van wat je eet. Misschien vraag je je zelfs af of je veganist wilt worden. Onze gastblogger Amy vroeg zich hetzelfde af en sprak met veganistisch diëtist Lisa Steltenpool. Lisa bracht eerder dit jaar haar boek Vegan Vibes uit voor iedereen die meer wil weten over plantaardig eten.

‘Ik merkte dat ik elke dag opnieuw dezelfde dingen aan het uitleggen was, vooral hoe het zit met vitamine B12 en eiwitten. In plaats van dat ik het iedereen apart vertel, dacht ik: ik kan het ook gewoon bundelen. Ik sta voor een 100 procent plantaardige voeding maar probeer mensen vooral te inspireren vaker plantaardig te eten. Als we met zijn allen meer plantaardig eten, heeft dat zoveel effect!’ Het percentage veganisten in Nederland is klein, maar tussen 1996 en 2018 is het wel met 525 procent gestegen. Volgens de Nederlandse Vereniging van Veganisme waren er in 1996 slechts 16.000 veganisten in Nederland en in 2018 waren dat er 100.000.

Verschillende kleuren groenten
Vegan Vibes is een boek over plantaardig eten en bestaat uit informatie, praktische tips en recepten. Het telt driehonderd pagina’s en is onderverdeeld in zes hoofdstukken. De eerste hoofdstukken zijn vooral wetenschappelijk van aard en gaan in op de gevolgen van plantaardig eten voor de dieren, de aarde en onze eigen gezondheid. De laatste hoofdstukken zijn praktischer van aard: door middel van tips legt Lisa je uit hoe jij kunt beginnen met een plantaardig(er) dieet. Je kunt persoonlijke doelen opstellen en er zijn voorbeelddagmenu’s te vinden. Het laatste hoofdstuk bestaat uit zestig veganistische recepten voor zowel ontbijt, lunch, avondeten als tussendoortjes.

‘Ik ben heel strategisch te werk gegaan om een gevarieerd boek te maken met verschillende kleuren groenten. Waar ik in mijn boek veel mee kook, zijn peulvruchten. Deze zijn bij plantaardig eten ontzettend belangrijk en maken de maaltijd vullend.’ Volgens Lisa is het lastig om je voedingsstoffen binnen te krijgen als vegan als je niet goed tegen peulvruchten kunt. ‘Alleen peulvruchten zijn volwaardig aan de voedingsstoffen die in vlees zitten. Champignon wordt ook wel eens aangeraden, maar dan moet je wel een halve kilo aan champignons eten.’ Als je geen peulvruchten eet kun je natuurlijk wel genoeg eiwitten binnenkrijgen uit andere plantaardige voeding, maar je mist nog steeds belangrijke mineralen, vertelt Lisa. Mochten mensen toch heel graag plantaardig willen eten dan zijn er altijd mogelijkheden.

Flinke stap omhoog
Lisa is het meest trots op de recepten in haar boek. ‘Ik heb al eerder boeken geschreven, maar de
recepten in dit boek zijn een flinke stap omhoog. Ik had mezelf voorgenomen dat als de recepten voor mij persoonlijk een succes zijn en ik ze zelf nog regelmatig maak, ze pas goed genoeg zijn voor Vegan Vibes’. Voor haar andere boeken koos Lisa vooral voor lekkere en originele recepten die ze maar één keer maakte. ‘Het was leuk hoor, maar wat een werk. De meeste van mijn cliënten willen gewoon simpele, alledaagse recepten. De gerechten die in dit boek staan maak ik nog steeds, ze staan wekelijks op het menu. De boerenkoolstamppot met shoarma is een van mijn favorieten.’

Gezonde alternatieven
Eén van de misvattingen over veganistisch eten is dat er nog wel eens gedacht wordt dat alle producten met een vegan label gezond zijn, vertelt Lisa. ‘Veel mensen kopen blind alles wat vegan is, omdat ze denken dat vegan gelijk staat aan gezond. Een vegan Magnum is alleen geen spat gezonder dan een ‘gewone’ Magnum.’ Lisa hoopt dat er meer gezonde alternatieven komen voor vegan fastfood en dat er meer bewustzijn komt rondom wat gezonde, plantaardige voeding is. Hoe dierlijke producten juist vervangen worden, valt daar voor haar ook onder. Ook vindt ze dat naast veganisten ook flexitariërs en vegetariërs er goed aan doen om vitamine B12 te slikken. ‘Je moet als vegetariër op één dag een glas melk, een plak kaas, een ei en een schaal yoghurt eten om de aanbevolen hoeveelheid binnen te krijgen. Veel mensen halen dat niet. Je kan daarom voor de zekerheid B12 bijnemen.’ Een tekort aan vitamine B12 geeft veel klachten maar teveel B12 geeft helemaal geen klachten, vertelt Lisa. Wanneer een te hoge inname van een bepaalde voedingsstof op lange termijn slecht is voor je gezondheid stelt de Europese voedselveiligheidsautoriteit (EFSA) een maximum. Voor B12 is er geen maximale waarde vastgesteld, dus het kan niet zoveel kwaad.

Plantaardig eten tijdens de coronacrisis
In de strijd tegen het coronavirus leggen sommige diëtisten de nadruk op het eten van dierlijke producten. Zo raadt ziekenhuisdiëtist Amanda Beckers in een interview met het Brabants Dagblad bijvoorbeeld een ‘verwendieet’ aan, met drie keer per dag volle en eiwitrijke producten zoals een extra groot stuk vlees. Toch betekent het niet dat je voor het herstel van corona per se dierlijke producten moet eten, vind Lisa. ‘Voor coronapatiënten is het inderdaad nodig om veel meer eiwitten binnen te krijgen. Meestal wordt hiervoor dierlijke voeding geadviseerd omdat dat praktischer is. Maar het is ook zeker mogelijk om met een plantaardige voeding te herstellen.’ Wel is het volgens Lisa belangrijk dat je dit goed samenstelt, het liefst onder begeleiding van een deskundige. Daarentegen lopen veganisten – nog minder dan vegetariërs – minder risico op het krijgen van welvaartsziektes zoals obesitas en hart- en vaatziekten, vertelt Lisa. Mensen met welvaartsziektes krijgen juist weer ernstigere coronaklachten volgens de Hartstichting en het Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht.

Is een vegan dieet iets voor jou?
Lust je peulvruchten, heb je geen corona en vind je het niet erg om af en toe een voedingssupplement te nemen? Mooi! Maar… ben je ook bereid om die eieren en kaas te laten staan? Dat ligt natuurlijk helemaal aan jou.

Ben je benieuwd geworden naar dit boek of heb je het al in je bezit? Laat ons jouw mening horen in een reactie, op Instagram of Facebook. We zijn benieuwd!

Vegan Vibes
Lisa Steltenpool
Uitgeverij: Lev.
ISBN: 9789400511569
Prijs: €24.99

Summary
Interview met veganistisch diëtist en schrijfster Lisa Steltenpool
Article Name
Interview met veganistisch diëtist en schrijfster Lisa Steltenpool
Description
Wij spraken met veganistisch diëtist Lisa Steltenpool. Lisa bracht haar boek Vegan Vibes uit waarin je alles kunt lezen over plantaardige voeding.
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!