Hoe ga jij om met stress?
5 (100%) 3 votes

Iedereen weet: de impact van stress op het lichaam is groot. De lijst klachten en ziektes die met stress in verband worden gebracht, lijkt haast eindeloos. Om er een paar te noemen: spierpijn, geheugenverlies, hoofdpijn en migraine, vermoeidheid, moeite met concentreren, hartkloppingen, slechter zien, verminderde weerstand, koude handen en voeten, huidproblemen, onregelmatige menstruatie, duizeligheid, haaruitval, dof haar, slaapproblemen, diabetes type 1, schildklierafwijkingen, maagklachten, darmklachten, paniekaanvallen, burn-out, hartkwalen, dwangmatig gedrag, verslaving, depressiviteit, MS, borstkanker… Alle reden dus om te kijken hoe je het stressniveau in je leven drastisch kunt verlagen.

Vrouwen moeten extra oppassen
Als je vrouw bent, is het beperken van stress extra belangrijk. Een vrouwenlichaam reageert fysiek extremer op stress dan een mannenlichaam. Niet omdat vrouwen watjes zijn, een vrouwenlichaam zit fysiologisch gewoon anders in elkaar en is daardoor gevoeliger voor stress. Een vrouwenlichaam houdt de lichamelijke reactie op spanning ook nog eens langer vast.

Veel vrouwen ervaren geen afgebakende periodes van ontspanning, wat het ontladen van stress moeilijker maakt. Ze hebben taken thuis en een baan buitenshuis, de hele dag door. Ze zijn moeder, huismanager, werknemer, mantelzorger. Vrouwen zijn van nature ook nog geconditioneerd om voor anderen te zorgen, om het anderen naar de zin te maken. Onderzoek dat het Sociaal en Cultureel Planbureau in 2015 deed naar de beleving van vrije tijd en tijdsdruk bij vrouwen bevestigt dat weer eens. “Internationaal onderzoek wijst op het bestaan van een ‘triple shift’ voor vrouwen: naast hun betaalde werk buitenshuis en onbetaald werk thuis (eerste en tweede shift) zou de vrije tijd van vrouwen veel meer dan die van mannen in het teken staan van zorg voor het emotioneel welzijn van kinderen, familieleden en vrienden. Ook is er in eerder onderzoek op gewezen dat de vrije tijd van vrouwen meer versnipperd is en dat ze die vaker doorbrengen in aanwezigheid van kinderen.”

Hoe je op stress reageert, hangt van meerdere zaken af: hoe lang de stress aanhoudt, je leeftijd, gezondheid, je genen, ervaringen uit je jeugd, je voedingspatroon, medicijngebruik, je omgang met alcohol en drugs, de mate waarin je steun ervaart van je omgeving en je overtuigingen en opvattingen.

Stressbestendige levenshouding
Hoewel stress niet te vermijden is, kun je wél leren er anders op te reageren en zo de schadelijke effecten ervan te beperken. De Amerikaanse vrouwenartsen Stephanie McClellan en Beth Hamilton in hun boek Chill! noemen bijvoorbeeld 13 factoren die sterk bijdragen aan een stressbestendiger levenshouding:

  1. Een levensdoel voor ogen hebben en geïnspireerd worden door zingeving.
  2. Beseffen dat emoties geen betrouwbare leidraad zijn.
  3. Jezelf tot actie kunnen motiveren. Je kunnen concentreren op wat je wilt, in plaats van op wat je niet wilt.
  4. Een stevig sociaal netwerk hebben. Op de steun van dat netwerk kunnen vertrouwen.
  5. In staat zijn niet te oordelen over jezelf en anderen.
  6. Gevoel voor humor hebben en een optimistische aard. Jezelf niet te serieus nemen.
  7. In staat zijn tot zelfreflectie (en bijsturing).
  8. Tegenslag als een uitdaging zien, als een kans, in plaats van een bedreiging.
  9. De overtuiging dat je groeit en leert van wat er in je leven gebeurt.
  10. In staat zijn oplossingen te vinden waar niet alleen jijzelf maar iedereen wat aan heeft.
  11. Verliezen kunnen verwerken.
  12. Dingen kunnen loslaten waarover je geen controle hebt.
  13. Dankbaar kunnen zijn voor alles wat het leven brengt (ook voor de moeilijke perioden).

Hoe ga jij om met stress? Als je dit lijstje vergelijkt met je eigen levenshouding, maak je dan minder of meer kans om sterker te reageren op stress? We horen jouw verhaal graag! Laat het ons weten in een reactie of via Facebook, Twitter of Instagram.

Cathelijne 

Cathelijne is journalist en onderzoekt hoe we als mens in deze tijd meer kunnen leven naar onze natuur. De komende weken hier bij De hippe vegetariër!

Bronnen:
Chill! De ultieme antistress-gids voor vrouwen. Stephanie McClellan en Beth Hamilton
SCP.nl: Lekker vrij? Vrije tijd, tijdsdruk en de relatie met de arbeidsduur van vrouwen.

Summary
Hoe ga jij om met stress?
Article Name
Hoe ga jij om met stress?

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!