Print Friendly, PDF & Email

Als we het over sport hebben, spreken we voornamelijk over fysieke activiteiten. Wat vaak vergeten wordt, is dat die grijze massa onder je schedel van alles in werking moet zetten om het lichaam vooruit te krijgen. Je brein heeft op een dag veel te verduren. De wekker gaat, op werk of thuis is het druk, je moet nog boodschappen doen en bij iedere kuch die je hoort moet je dekking zoeken. Vooral in deze tijd waarin er veel stress en onzekerheid in de lucht hangt, is het goed om een van je belangrijkste ‘spieren’ rust te geven: je gedachten!

Onderbewustzijn
De meesten van ons zullen wel bekend zijn met de afbeelding van de ijsberg. Beschouw het gedeelte dat boven het water uitkomt als je bewustzijn en de rest als je onderbewustzijn. Waar we vaak denken alles onder controle te hebben, kunnen diepgewortelde gedachten en gewoonten impact hebben zonder dat we ervan bewust zijn. De situatie waarin een vriend(in) tegen je zegt “niet naar achter kijken want …” is daar een leuk voorbeeld van. Je bewustzijn weet eigenlijk wel dat het niet zo netjes is als je gaat kijken, maar je onderbewustzijn reageert zo snel op de prikkel dat je toch meteen achterstevoren en nét iets te opvallend zit te loeren.

When you’re snoozing you’re losing
Begrijp het niet verkeerd, rust is belangrijk en uitslapen op zijn tijd moet zeker kunnen zo lang je het snoozen maar laat. Buiten dat die 10 minuten extra ‘slaap’ niet effectief zijn voor de rust, geeft het verkeerde signalen aan het onderbewustzijn. Op die manier sluipt de gewoonte van uitstellen en slecht uit bed komen in je routine. Dit gedrag zul je vervolgens niet alleen terug zien in de ochtend maar ook in andere situaties. Enerzijds is het dus belangrijk om wat strenger voor jezelf te zijn, anderzijds is het belangrijk om je gedachten ook rust te geven.

Ademhalingsoefening

Nu veel mensen thuis werken, is de scheidingslijn tussen werk en vrije tijd een stuk smaller geworden: ‘in de avond dat éne mailtje beantwoorden kan nog wel’. Het is alleen wel fijn als je niet in ‘werk-modus’ blijft hangen. In deze instructievideo legt Wim Hof een eenvoudige ademhalingsoefening uit. Dit is een effectieve manier om je even terug te trekken en je puur te focussen op je ademhaling. Laat alles even van je afglijden zodat je gedachten helemaal stil zijn. Als je eenmaal bekend bent met de oefening zou je rustgevende muziek op de achtergrond aan kunnen zetten, om je even terug te trekken en je gedachten te resetten. Wordt bewuster van je gedachten en probeer te sturen wat je wel en niet toelaat. Zo zei Gandhi: “I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet”.

Geef jij genoeg aandacht aan je onderbewustzijn? Of doe je weleens ademhalingsoefeningen? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

 

Summary
Power of the mind
Article Name
Power of the mind
Description
Dagelijks ervaren we veel stress, en dit gaat ten koste van onze prestaties. Lees hier hoe je meer tot rust kan komen met je gedachten!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!