Print Friendly, PDF & Email
5/5 - (1 stemmen)

Je ligt in bed en de spanning giert door je lijf. Terwijl de tijd doortikt, blijf je maar piekeren en val je maar niet in slaap: paniek! Misschien helpt het je als ik je vertel dat je niet de enige bent die hier last van heeft. Ruim 1 op de 3 (!) mensen in Nederland worstelt met slaapproblemen. Hierbij speelt slaapangst voor veel mensen een grote rol. Maar wat is slaapangst?

Slaapangst
Slaapangst is een combinatie van angst en slapeloosheid. Als je last hebt van slaapangst, wordt je overheerst door een paniekerig gevoel dat alleen al ontstaat door de gedachte aan slaap. Hoe dichterbij het moment van slapengaan, hoe meer druk je jezelf oplegt om te moeten slapen, en dan het liefst 8 uur per nacht.

Op zich is dit geen gekke gedachte. Want slapen is voor veel mensen niet meer iets vanzelfsprekends. Sterker nog, het is echt een ‘ding’ geworden. Een ‘obstakel’ dat overwonnen moet worden, iedere avond weer. Misschien voelt het voor jou ook wel alsof je iedere avond een prestatie moet leveren, terwijl slapen juist draait om ontspannen en loslaten. En dat is natuurlijk erg lastig wanneer je jezelf continu de druk oplegt dat je moet slapen.

Kenmerken
– Grote zorgen over slaap en over de consequenties van het niet kunnen slapen
– Een oplopend gevoel van spanning naarmate het moment van slapen dichterbij komt
– Moeite om in slaap te vallen
– Overdag een vermoeid gevoel, weinig energie
– Prikkelbaar en sneller geïrriteerd
– Concentratie- en geheugenproblemen
– Slapeloosheid is geen gevolg van andere slaapstoornis
– Slapeloosheid is geen gevolg van neurologische ziekten
– Slapeloosheid is geen gevolg van psychische ziekten
– Slapeloosheid is geen gevolg van drugsgebruik
– Slapeloosheid is geen gevolg van bijwerkingen van medicijnen
– Slapeloosheid is geen gevolg van slechte slaaphygiëne

Oorzaken
Ken je het gezegde ‘een mens lijdt het meest door dat wat hij vreest’? Dit gezegde legt de vinger precies op de zere plek. Want hoe meer je piekert over je slaap, des te slechter je slaapt. Maar het werkt ook andersom, want als je te weinig slaapt, zorgt dit op zijn beurt voor méér slaapangst. Het is een wrede, vicieuze cirkel. Maar deze angst komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Duizenden jaren geleden was angst namelijk een overlevingsmechanisme dat ons beschermde tegen roofdieren. Tegenwoordig hebben we geen last meer van roofdieren en zit de angst ons eigenlijk vooral in de weg. Angst voor een sollicitatie, angst voor een date, angst om alleen te zijn, of angst om te slapen. En op zich is slaapangst niet zo vreemd. Vroeger was de nacht namelijk een periode van potentiële dreiging en gevaar. Voor ons brein is dit nog niet zo heel lang geleden veranderd. Vanuit evolutionair perspectief is het dus zo gek nog niet dat je last hebt van slaapangst. Maar handig (en fijn) is anders. Daar waar het je vroeger hielp overleven, zit het je nu namelijk alleen maar in de weg.

Dus, wat kan ik doen?
Er zijn een aantal dingen die handig zijn om te weten en die je kunt toepassen als het gaat om slaapangst. Maar weet ook dat er niet één oplossing bestaat. En er is geen quick fix. Ga hier dus ook niet naar op zoek, want dit zal het probleem alleen maar erger maken. Want hoe meer je met slaap bezig bent, hoe groter je het in je hoofd maakt en hoe meer druk je jezelf oplegt. Wel kun je het met de volgende tips misschien iets makkelijker maken voor jezelf:

Cancel je afspraken niet
Veel mensen zijn geneigd om hun plannen en afspraken na een slechte nacht af te zeggen. Maar zodra je je laat leiden door je angst, geef je onbewust meer macht uit handen en wordt je angst stukje bij beetje meer gevoed. Het is misschien even door de zure appel heen bijten, maar als je niet toegeeft aan je angst en aan je vermoeidheid, creëer je een omgekeerd effect. Je bewijst jezelf het tegendeel (want het valt in de praktijk eigenlijk wel mee), en dus wordt je angst steeds een stukje kleiner.

Creëer een rustige ochtend
Niets is vervelender dan je ochtend beginnen in stress en haast, terwijl dat wel is wat veel mensen doen. Snel douchen, aankleden, brood smeren, tas inpakken, enzovoorts. Dit zorgt ervoor dat je de avond ervoor al kan beginnen met piekeren over de hectiek die komen gaat. Om dit te voorkomen, is het daarom goed om je ochtend voor te bereiden. Bedenk alvast wat je wilt aantrekken en leg je kleding klaar, bereid je ontbijt en/of lunch alvast en leg al je belangrijke spullen alvast klaar.

Ontspanningsoefeningen om los te laten
Wanneer je ligt te piekeren in bed, is het lastig om te ontspannen. Dit komt omdat de stresshormonen die door je lichaam stromen (cortisol en adrenaline), de afgifte van feel-good hormonen afremmen. Dat kan op de lange termijn zeer schadelijk zijn. Wanneer je mediteert, dalen je stresshormonen en wordt er plaatsgemaakt voor gelukshormonen, zoals endorfine en serotonine. Hierdoor voel je je ontspannen en fijn en val je makkelijker in slaap. Tip: download de yoga nidra app van House of Deeprelax.

Heb jij moeite met slapen? Wij presenteren samen met Culture of Sleep het Persoonlijk Slaaptraject Beter Slapen. Slaap beter binnen 6 weken! Doe jij met ons mee?

 

Summary
Zo herken je slaapangst en dit is hoe je het kunt doorbreken
Article Name
Zo herken je slaapangst en dit is hoe je het kunt doorbreken
Description
1 op de 3 mensen in Nederland worstelt met slaapproblemen. Hierbij speelt slaapangst voor veel mensen een grote rol. Maar wat is slaapangst? 
Author