Print Friendly, PDF & Email

Een vegetarische leefstijl kan hartstikke gezond zijn, en zelfs voordelen hebben voor de gezondheid. Toch lijkt het soms lastig om alle voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt en kunnen er tekorten ontstaan. Je hebt het vast vaker gehoord als je al lang vegetarisch eet: let op je eiwitten, ijzer en vitamine B1 en B12. Deze voedingsstoffen komen namelijk vooral voor in dierlijke producten. Er zijn gelukkig een heleboel manieren om tóch alles binnen te krijgen via vegetarische voedingsbronnen en te eten volgens een gezond en gevarieerd voedingspatroon. In dit artikel bespreken we soja als aanvulling op een vegetarisch dieet!

Soja
Soja is afkomstig van de sojaboon, een peulvrucht, en behoort tot dezelfde familie als bijvoorbeeld de erwt en lupine. Er zijn veel producten die van soja gemaakt worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan tofu, tempé, sojadrink en sojayoghurt. Maar ook de meest gebruikte plantaardige olie, sojaolie, wordt van deze boon gemaakt. Daarbij zien we vaak dat veel van de bestanddelen van soja terug te vinden zijn in allerlei producten. Koekjes, boter, sauzen, snoep en nog veel meer!

Gezondheid
Zoals we hierboven al noemden, is de sojaboon een peulvrucht. Peulvruchten staan erom bekend dat zij het (slechte) LDL-cholesterol verlagen, wat helpt om je bloedvaten gezond te houden. Dat is waarom twee producten die gemaakt worden van soja in de Schijf van Vijf staan: tofu en tempé!
Daarbij is soja ook nog eens rijk aan eiwit, onverzadigd vet en bevat het ijzer en vitamine B1. Producten van sojabonen zijn dus goede vleesvervangers. Nou ja, mits ze voldoende ijzer en vitamine B1 bevatten en er minder dan 1,1 gram zout per 100 gram inzit.

Ter vergelijking (per 100 g)

Voedingsstof Vleesvervanger Sojabonen (gekookt) Runderbiefstuk
Calorieën Geen richtlijn 251 kcal 146 kcal
IJzer 0,08 mg 5 mg 2,8 mg
Vitamine B1 / B12 0,06 B1 / 0,24 B12 0,66 mg B1 0,05 B1 / 1,7 B12
Eiwit (1 g = 4 kcal) 12% van kcal 21,5 g 29,3 g


Duurzaamheid
De teelt van de sojaboon zelf is niet heel belastend voor het milieu. Het plantje heeft namelijk niet veel kunstmest en bestrijdingsmiddelen nodig om te groeien. Maar soja komt vooral uit Zuid-Amerika, wat betekent dat er een enorme reisafstand is als de soja deze kant op moet komen. Hierdoor belast soja het milieu meer dan bijvoorbeeld erwten of raapzaad. Daarbij gaat slechts 6% van deze teelt naar tofu, tempeh of andere vleesvervangers. 94% wordt geteeld voor veevoer en dat vraagt ruimte. Vaak ten koste van het oerwoud of andere natuur. Niet-duurzaam geteelde soja, met name de soja die gebruikt wordt voor veevoer, zorgt voor ontbossing, verwoestijning en erosie.

Tips van Milieu Centraal

  1. Wil je een duurzame keuze maken? Eet dan minder vlees, eieren en zuivel.
  2. Ga voor biologisch: de soja voor biologisch vlees en in biologische producten is duurzamer geproduceerd dan gewone soja.
  3. Je kunt ook letten op het Fairtrade Keurmerk: dit garandeert dat het product is gemaakt met oog voor mens en milieu.

Eet jij vaak sojaproducten? Wat is jouw favoriete soort en gerecht? Laat het ons weten in de reacties, op Facebook of Instagram. We zijn benieuwd!

Summary
Plantaardige vervanger voor vlees: soja
Article Name
Plantaardige vervanger voor vlees: soja
Description
Vegetarisch eten is hartstikke gezond als je goed op voedingsstoffen let. In dit artikel bespreken we soja als aanvulling op een vegetarisch dieet!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!