REVIEW: het grote moestuinierboek
Lauren Kreijger

REVIEW: het grote moestuinierboek

vrijdag 17 april 2020
'Zaai, schep, groei, kijk, pluk, proef en verwonder.' Dat is de ondertitel van dit boek, en nog een pakkende ook. Het grote moestuinierboek is geschreven door Elbrich Fennema. In dit boek legt zij uit hoe elke achtertuin iets eetbaars kan opleveren. Tenminste, als je maar weet hoe je het moet aanpakken. Vandaag vertellen wij jullie meer over het grote moestuinierboek!

Wat voor tuinier ben jij?
Dit is een vraag die erg belangrijk is om jezelf te stellen. Het antwoord op deze vraag is allesbepalend voor jouw plan van aanpak en uiteindelijk de indeling van jouw moestuin(tje). Het grote moestuinierboek onderscheid een aantal typologieën tuiniers. Zo hebben we o.a. de culi-tuinier, de absolute beginner, de wereldverbeteraar, de dierenvriend en de theeleut. Ieder type tuinier wordt toegelicht en krijgt handige tips and tricks over eetbare plantjes die bij hem of haar passen. Super handig!

Eetbare planten
Wat volgt is de uitleg over een breed scala aan eetbare planten. Niet alleen wordt uitgelegd hoe je deze kan telen, ook de charmes en risico's van de plantjes worden beschreven. Hoeveel ruimte neemt een plant in, en wat is de sierwaarde? Slechts enkele vragen die in dit onderdeel bij elke plant gesteld worden. Het doel van de beschrijvingen van planten is om je te helpen bij het maken van je keuzes. Weet je eenmaal welke plantjes je wilt, dan kun je aan de slag!

De matrix
De matrix is de basis voor deze gids. Hierin staan een aantal tuinierstypologieën afgezet tegen de planten die in dit boek aan bod komen. Zo zie je direct welke plantje het meest geschikt is voor jou!

Aan de slag
In het laatste onderdeel van dit boek legt Elbrich uit hoe je aan de slag moet gaat. Zo geeft zij o.a. een lesje teelttechnieken: zaaien, stekken, cut-and-come-again. Dit zijn slechts enkele technieken die je vaak terug zult vinden in dit boek. De achterliggende gedachte van dit onderdeel is om je op ideeën te brengen, je op de mogelijkheden te wijzen en je te behoeden voor een aantal veelvoorkomende valkuilen. Een aanvullend onderdeel waarmee jouw moestuintje zeker een succes zal worden!

Al met al...
Al met al is 'Het grote moestuinierboek' een fijn boek voor als je graag een moestuintje wilt beginnen. Het maakt niet uit wat voor type tuinier je bent of hoe jouw tuin eruitziet (tegels of grasveld), ook jij kan je eigen eetbare plantjes verbouwen. Lees de handige tips en tricks in het grote moestuinierboek en begin je eigen moestuin!

Benieuwd geworden naar het boek Het grote moestuinierboek of heb je het al in je bezit? Laat ons jouw mening weten via Facebook, Instagram of in een reactie. We horen het graag!

Het grote moestuinierboek
Elbrich Fennema