De één heeft al genoeg aan 6 uur slapen, terwijl de ander zich pas uitgeslapen voelt na 10 uur aan slaap. Gemiddeld hebben we 7 tot 8 uur slaap per dag nodig. Wie minder dan 7 uur slaapt, heeft over het algemeen een trager reactievermogen en is humeuriger dan wanneer hij of zij meer dan 7 uur slaapt. Frecious zette voor je op een rijtje wat slaaptekort met je voedingspatroon en gezondheid kan doen!

Sneller trek
Studies tonen aan dat mensen die een slaaptekort hebben, last hebben van een verhoogde eetlust. Dit komt waarschijnlijk door twee belangrijke hormonen; ghreline en leptine. Ghreline, ook wel het ‘hongerhormoon’, is een hormoon dat in de maag wordt afgegeven en een seintje aan de hersenen geeft dat het lichaam ‘hongerig’ is: het is een eetlustopwekkend hormoon. Je ghrelineniveau is laag voordat je eet en hoog wanneer je klaar bent met eten. Leptine is een hormoon dat uit vetcellen komt en een hongergevoel onderdrukt. Het geeft een signaaltje aan de hersenen dat het lichaam vol zit. Wanneer je niet genoeg slaapt, maakt je lichaam meer ghreline aan en minder leptine: hierdoor krijg je dus sneller trek. Een onderzoek onder meer dan 1000 mensen toont aan dat degene die 5 uur per nacht sliepen 14,9% meer ghreline en 15,5% minder leptine in hun bloed hadden dan degenen die 8 uur per nacht sliepen.

Door slecht slapen kun je insulineresistent worden
Insuline is een hormoon dat suiker uit je bloedbaan haalt en in energie omzet. Wanneer cellen insulineresistent worden, kunnen ze niet meer alle suiker in je bloedbaan opruimen. Dat betekent dat er meer suiker in de bloedbaan achterblijft en het lichaam op zijn beurt meer insuline gaat aanmaken om zo te compenseren voor het teveel aan suiker: er ontstaat een vicieuze cirkel. Eerst gaat het lichaam extra insuline aanmaken, maar na verloop van tijd wordt dat steeds minder. De insuline kan zijn werk niet meer doen. Dit is hoe diabetes type 2 ontstaat.

Te weinig slaap verandert de manier waarop je brein werkt
Door te weinig slaap verandert de manier waarop je brein werkt. Zo wordt het moeilijker om gezonde(re) keuzes te maken en voedsel met veel suiker te laten staanSlaaptekort zorgt ervoor dat de frontale kwab in je hersenen minder actief wordt, en juist die kwab is belangrijk wanneer het gaat om het nemen van (goede) beslissingen. Daarnaast blijkt dat de beloningscentra in je hersenen meer gestimuleerd worden door voedsel wanneer je een slaaptekort hebt. Een slaaptekort zorgt er ook voor dat voedsel dat veel koolhydraten en vet bevat aantrekkelijker is dan bijvoorbeeld groenten en fruit. Hoe dat komt is niet duidelijk. Het betekent in ieder geval wel dat die zak chips na een nacht slecht slapen niet alleen meer aantrekkelijk lijkt, je zult er ook moeilijker nee tegen kunnen zeggen.

Slaap jij genoeg? Hoe zorg jij ervoor dat je voldoende nachtrust krijgt? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Summary
Slaap: waarom je er geen genoeg van kan krijgen
Article Name
Slaap: waarom je er geen genoeg van kan krijgen
Description
De één heeft al genoeg aan 6 uur slapen, terwijl de ander zich pas uitgeslapen voelt na 10 uur aan slaap. Gemiddeld hebben we 7 tot 8 uur slaap per dag nodig. Wie minder dan 7 uur slaapt, heeft over het algemeen een trager reactievermogen en is humeuriger dan wanneer hij of zij meer dan 7 uur slaapt. Frecious zette voor je op een rijtje wat slaaptekort met je voedingspatroon en gezondheid kan doen!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!