De 10 meest vezelrijke voedingsmiddelen
5 (100%) 1 vote

Vezels zijn belangrijk voor je gezondheid. Bekende bronnen van vezels zijn groenten, fruit, granen, noten, peulvruchten en aardappelen. Toch vind je in deze voedingsmiddelen niet de meeste vezels. Welke 10 voedingsmiddelen zijn het meest vezelrijk?

Kokosmeel
Kokosmeel is in feite heel fijn gemalen kokos. Deze glutenvrije meelsoort kan tot wel voor meer dan de helft uit vezels bestaan. Niet alleen geven de vele vezels, maar ook de eiwitten in kokosmeel je lange tijd een verzadigd gevoel. Kokosmeel is namelijk heel eiwitrijk, wat je nog eens extra lang een aangenaam vol gevoel geeft.

Tarwezemelen
Tarwezemelen bestaan voor bijna de helft uit vezels. Ze zijn vooral een goede bron van onoplosbare vezels. Deze vezelsoort geeft ontlasting een goede structuur. Is de ontlasting te dik, dan zorgen onoplosbare vezels ervoor dat deze dunner wordt. Is je ontlasting te dun, dan maken de vezels deze juist dikker. Zo zorgen ze ervoor dat de massa in onze darmen toeneemt, wat dit orgaan prikkelt om in beweging te komen. Volgens onderzoekers kunnen tarwezemelen helpen om ziekten te voorkomen die verband houden met ons eetpatroon.

Avocadopit
Een avocadopit is heel vezelrijk, veel vezelrijker dan het vruchtvlees eromheen. Levert het vruchtvlees van een avocado zo’n 4,3 gram eiwit per 100 gram, één avocadopit kan wel 6 gram vezels bevatten. Daardoor voel je je langer verzadigd. Hoe eet je het dan? Voeg  geraspte avocadopit toe aan je soep, salade of ovenschotel. Bovendien stimuleren de vezels in de pit je darmen en dat is goed voor je gewicht. De samentrekkende werking van avocadopit heeft daarnaast een gezondmakend effect op je maagdarmkanaal.

Lijnzaad
Lijnzaad bevat om precies te zijn 34,8 gram vezels per 100 gram. Deze vezels bestaan zowel uit oplosbare als onoplosbare vezels. De oplosbare vezels vormen een dikke gel in de maag, waardoor voedsel minder snel de maag passeert. Hierdoor kunnen voedingsstoffen beter worden opgenomen. De onoplosbare vezels stimuleren de darmen en helpen zo onze darmen te ontgiften. Bovendien verminderen ze onze eetlust en onze behoefte aan suiker.

Chiazaad
Chiazaad bevat evenveel vezels als lijnzaad en daarnaast gezonde vetten. In combinatie hebben deze voedingsstoffen een stabiliserende werking op de bloedsuikerspiegel. De vezels in chiazaden nemen bovendien veel water op, waardoor je je langer verzadigd voelt als je deze zaden hebt gegeten. Dat is goed voor je gewicht. De oplosbare vezels in chiazaad vormen in de maag een gelachtige substantie die kan werken als een prebioticum. Van prebiotica is bekend dat ze als voedsel dienen voor de goede bacteriën in onze darmen.

Cacaopoeder
Cacaopoeder bevat bijna evenveel vezels als lijnzaad en chiazaad. De koolhydraten op de verpakking bestaan dus voor het grootste deel uit vezels. Deze werken verzadigend en stabiliserend op de bloedsuikerspiegel. Ook voorkomen ze verstopping en dragen ze bij aan een gezond cholesterol door dit aan zich te binden en uit onze bloedbaan te verwijderen.

Cayennepeper
Cayennepeper bevat net iets minder dan een kwart vezels. Gebruik je cayennepeper in je maaltijden, dan voel je je dus niet alleen verzadigd door de groenten, zuivelproducten en granen die je eet. Ook cayennepeper draagt bij aan een verzadigd gevoel.

Kaneel
Kaneel bevat net zoveel vezels als cayennepeper en kan je dus ook een verzadigd gevoel geven. De vezels in deze specerij helpen bovendien om galzouten uit je lijf te verwijderen en daarmee je dikke darm gezond te houden. Ook het mineraalcalcium in kaneel heeft deze werking. Kaneel is dus dubbel zo goed voor je darmen. Overigens helpt de specerij hiermee ook om je cholesterol te verlagen. Voor het aanmaken van nieuwe galzouten gebruikt je lichaam namelijk cholesterol. Zo daalt je cholesterolgehalte op een natuurlijker manier.

Chilipoeder
In chilipoeder vind je net iets minder vezels dan in cayennepeper. Toch heeft deze peper net zo goed een verzadigend en gezondmakend effect. Chilipeper bevat namelijk zowel oplosbare als onoplosbare vezels. De vezels bevorderen een regelmatige stoelgang en vertragen de opname van suikers in je lijf. Daardoor blijft je bloedsuikerspiegel in evenwicht en dat is goed voor je gewicht. Hier lees je wat vezels en andere voedingsstoffen voor je kunnen betekenen als je snel wilt afvallen.

Vezelrijk knäckebröd
Zoals de naam al zegt is vezelrijk knäckebröd een goede bron van vezels, hoewel zeker niet beter dan crackers van kokosmeel, tarwezemelen, chiazaad of lijnzaad. Toch voegt vezelrijk knäckebröd per 100 gram zo’n 17 gram vezels toe. Dat is zo’n 2 gram per knäckebröd. Hiermee voldoe je nog niet aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 25 tot 38 gram. Daarvoor moet je nog even blijven dooreten.

Welke voedingsmiddelen eet jij om aan je dagelijkse hoeveelheid vezels te komen? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Dank aan Shutterstock voor de foto. Je downloadt de foto hier!

 

Summary
De 10 meest vezelrijke voedingsmiddelen
Article Name
De 10 meest vezelrijke voedingsmiddelen
Description
Vezels zijn belangrijk voor je gezondheid. Bekende bronnen van vezels zijn groenten, granen en noten. Welke 10 voedingsmiddelen zijn het meest vezelrijk?
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!