Print Friendly, PDF & Email

De winter staat bekend om zijn gure dagen en donkere avonden. Het is dan ook veel voorkomend dat mensen last krijgen van een winterdip. Een makkelijke manier om dit te verhelpen is het eten van kiwi’s. Wil jij weten waarom? Lees het hier!

Bomvol vitamine C
Kiwi’s zitten bomvol vitamine C! Klinkt allemaal leuk en aardig, maar wat doet vitamine C nou precies in ons lichaam? Vitamine C, ook wel ascorbinezuur genoemd, zorgt voor het op peil houden van onze weerstand. Daarnaast stimuleert het de vorming van witte bloedcellen, die op hun beurt weer belangrijk zijn om ons lichaam te beschermen tegen virussen. Vitamine C is dus eigenlijk een echte ziektevoorkomer! Voor volwassenen wordt geadviseerd om minimaal 75 mg vitamine C per dag binnen te krijgen. Met het eten van één kiwi voldoe je al bijna aan deze behoefte! Een kiwi bevat namelijk 85,1 mg vitamine C per 100 gram. Wist je trouwens dat één kiwi meer vitamine C bevat dan een sinaasappel?

Barstensvol antioxidanten
Misschien heb je dit woord vaker voorbij horen komen. ‘Antioxidanten’ is een verzamelnaam voor meerdere gezondheidsbevorderende vitaminen en mineralen. Maar wat doen ze nou eigenlijk? Antioxidanten gaan in je lichaam op jacht naar vrije radicalen en vangen deze wanneer ze zijn gevonden. Vrije radicalen zijn op hun beurt weer slechte stoffen die je lichaamseigen stoffen of cellen in ongunstige gevallen kunnen aanvallen. Iets wat we dus absoluut niet willen. Lekker veel kiwi’s eten dus, want die zitten vol met antioxidanten!

Goed voor het reguleren van je bloedsuikerspiegel
De glycemische index van een product geeft aan hoe snel koolhydraten in je bloed worden opgenomen. Wanneer deze index hoog is worden de koolhydraten snel opgenomen, wat kan resulteren in een hoge bloedsuikerspiegel en schommelende bloedsuikers. Dit is niet ideaal, want een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor een goede energieverdeling in het lichaam. Je kunt het misschien nu wel raden, maar kiwi’s bevatten een lage glycemische index en zijn dus ideaal voor het stabiliseren van je bloedsuikerspiegel! 

Vezels genoeg in deze kleine vrucht
Vezels in kiwi, zijn dat dan die zwarte pitjes? Nee de hele vrucht bevat veel vezels! Eén kiwi bevat 88 mg vezels per 100 gram. Met het binnenkrijgen van vezels krik je je weerstand nog meer op. Vezels zorgen voor een gezonde darmflora en dat werkt weer ondersteunend voor je immuunsysteem. Ga maar eens na, als je last hebt van je darmen voel je je gelijk niet lekker. Maar als je last hebt van lichte hoofdpijn, is dit nog te overzien! Naast dat vezels goed zijn voor je darmflora, heeft het ook een goede invloed op je spijsvertering. En dat is voor velen altijd prettig!

Happy body, happy you!
Oké, dus kiwi’s bevatten vezels, wat op zijn beurt bijdraagt aan de gezondheid van je darmflora en spijsvertering. Een gezonde darmflora kan bijdragen aan hoe jij je voelt. Hoe dan, denk je misschien? Darmbacteriën kunnen allerlei stoffen aanmaken die effect hebben op jouw gezondheid, zoals neurotransmitters en korte-keten vetzuren. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat een gezonde darmflora zou kunnen helpen bij depressie en stress. Happy body, happy you dus! Door het hoge gehalte aan vitamine C in kiwi’s krijg je dus de eerder besproken betere weerstand! En laten we eerlijk zijn. In deze tijd zijn we allemaal een stukje vrolijker als we weten dat we ons lichaam beschermen tegen ziektes toch?

#skipjewinterdip challenge!
Februari is voor velen een uitdagende maand: de boost van een nieuw jaar met de bijbehorende goede voornemens begint zo langzaamaan te verwateren en de lente die we zo graag zouden zien laat nog even op zich wachten. Hét moment om uit de winterdip te ontsnappen en jezelf klaar te maken voor de lente. Met Zespri Green kiwi’s bomvol vitamine antioxidanten en vezels kom je het laatste staartje van de winter vol energie door! Meld je aan en doe mee met deze challenge. Je ontvangt daarbij een challengeboekje waar in Zespri allemaal tips, mini-challenges of recepten met je deelt!

Wil jij ook je weerstand boosten? Doe dan mee met deze challegne. Tag ons op Instagram met @dehippevegetarier en#skipjewinterdip. Of laat het ons weten via een reactie of op Facebook. Samen komen we de winter door!

 

Summary
Vijf gezondheidsvoordelen van kiwi’s waarmee jij de winter doorkomt!
Article Name
Vijf gezondheidsvoordelen van kiwi’s waarmee jij de winter doorkomt!
Description
Een makkelijke manier om jouw winterdip te skippen is het eten van kiwi’s. Wil jij weten waarom? Lees het hier!
Author