Voeding als medicijn… maar soms is dat niet genoeg
5 (100%) 2 votes

Het is een gevleugelde uitspraak: “Laat voeding uw medicijn zijn”. Wij geloven – net als de orthomoleculaire voedingsleer – heilig in de kracht van goede, gezonde en volwaardige voeding. We geloven echt dat je hier heel veel uit kan halen van wat je lichaam nodig heeft, maar helaas niet áltijd álles. Met de vele bewerkte producten in de supermarkt en onze drukke, hectische levens is een 100% volwaardig voedingspatroon bijna onmogelijk. Daarom doken we samen met Vitals in de wereld van natuurlijk voedingssupplementen: tabletten of capsules die een hoog gehalte essentiële stoffen bevatten zoals vitamines en mineralen. Hiermee kan je je dagelijkse eetpatroon aanvullen, je lichaam ondersteunen en tekorten voor zijn. Want als je het ons vraagt: liever voorkomen dan genezen!

Vitamine B12
Alleen in dierlijke producten komt vitamine B12 voor. Vegetariërs en veganisten lopen dus een hoger risico om een tekort hieraan te krijgen. Vegetariërs zouden hiervoor voldoende zuivel, kaas en eieren moeten eten, maar voor veganisten is het nog een veel lastiger verhaal. In algen en zeewier zit ook B12, maar er wordt vermoed dat deze plantaardige vorm niet altijd goed door je lichaam wordt opgenomen. En dit is zonde, want je hebt de vitamine nodig! B12 is onder andere goed voor de vorming van rode bloedcellen, kan vermoeidheid verminderen en heeft een positieve werking op je energiestofwisseling, immuunsysteem en psychologisch functioneren. Belangrijk om hier op te letten dus! Anders zijn supplementen aan te raden. Vitals heeft veganistische supplementen voor B12.

Vitamine C
Vitamine C werkt als een antioxidant: het beschermt je cellen tegen oxidatieve schade. Daarnaast is de vitamine goed voor je bloedvaten, botten, huid, gebit en helpt het je vermoeidheid te verminderen en bevordert het je weerstand, ook tijdens en na het sporten. Het helpt je lichaam ook ijzer uit voeding op te nemen. Dit is fijn voor vegetariërs, gezien zij door hun plantaardig dieet een tekort aan ijzer kunnen hebben. Vitamine C heeft een heleboel gezondheidsvoordelen dus! Het zit vooral in groenten en fruit, zoals in citrusvruchten, kiwi’s, koolsoorten, bessen en paprika. Het is echter gebleken dat lang niet alle Nederlanders de aanbevolen 250 gram groente per dag binnen krijgen. Maar 5% komt hieraan! Gemiddeld eten we dagelijks namelijk maar de helft hiervan. Weet jij van jezelf dat je bij die 95% hoort die er niet aan komt? Dan kan een supplement verstandig zijn.

Vitamine D
Vitamine D is belangrijk voor o.a. sterke botten en tanden en is goed voor je spieren. De vitamine krijg je binnen door goede voeding en genoeg zonuren. Vitamine D zit vooral in dierlijke producten, zoals kaas, eigeel en vlees of vis. Voor vegetariërs en veganisten dus zaak om de vitamine D vooral uit de zon te halen. Helaas redden we in ons drukke leven vaak niet om genoeg buiten te zijn, om zo voldoende vitamine D op te nemen. Gezond eten compenseert dit niet altijd genoeg. Het Voedingscentrum raadt aan voor vrouwen tot 49 jaar en mannen tot 69 jaar die overdag niet veel buiten komen, om extra vitamine D in te nemen. Het kan natuurlijk per dag verschillen of je veel buiten bent geweest. Heb je de hele dag op kantoor gezeten en ben je daarna in de auto of de trein gestapt om daarna ‘s avonds ook binnen te zitten? Dan kan het verstandig zijn om supplementen in te nemen. Voor ouderen en kinderen tot 4 jaar wordt dit sowieso aangeraden.

Ijzer
Ijzer zit vooral in rood vlees. Voor vegetariërs en veganisten is het daarmee lastiger om aan ijzer te komen. Volkoren graanproducten, spinazie en peulvruchten zijn ook een bron van ijzer. Plantaardig ijzer wordt echter moeilijker door het lichaam opgenomen. Het is dus van belang om voldoende producten met ijzer te eten. Je hebt het namelijk nodig bij de aanmaak van hemoglobine in rode bloedcellen. Dit is belangrijk voor het vervoer van zuurstof door je bloed, naar bijvoorbeeld je hersenen. Ook is ijzertekort een veroorzaker van vermoeidheid. Vegetariërs en veganisten, maar ook menstruerende vrouwen hebben een grotere kans op een tekort door het verliezen van bloed. Als je een vermoeden hebt dat je een tekort hebt, is het belangrijk om naar de huisarts te gaan. Een ijzersupplement kan je helpen om van een ijzertekort af te komen. Let op: kies wel een maagvriendelijk supplement!

Omega 3
Omega 3 bestaat uit drie verschillende vetzuren: ALA, EPA en DHA. ALA zit veel in lijnzaadolie, maar EPA en DHA komt vooral voor in vis. Vegetariërs en veganisten krijgen hier daarom minder van binnen. Dit is problematisch, want DHA is belangrijk voor het goed functioneren van je hersenen en gezichtsvermogen, als je er tenminste 250 mg per dag van binnenkrijgt. Als je voldoende ALA binnenkrijgt, kan dit zichzelf ook omzetten in EPA en DHA, maar dit is een moeilijk proces. Supplementen kunnen het tekort oplossen, maar veel supplementen bestaan uit visolie. Dit past natuurlijk niet goed in een plantaardig dieet. In plaats daarvan kun je kiezen voor een supplement op basis van microalg, zoals de algenolie capsules van Minami. Deze bevat DHA en is geheel vegan!

Supplementen
Je komt dus niet altijd door alleen voeding en gezondheid aan je dagelijkse portie vitamine en mineralen. Supplementen kunnen je hierbij helpen. Vitals heeft natuurlijke, kwalitatieve supplementen. Fijn aan hun assortiment is dat zij vaak biologische en vegetarische of zelfs veganistische supplementen hebben. Ondanks dat wij heilig geloven in de kracht van gezonde voeding, ondersteunen wij ons lichaam graag een beetje extra met deze supplementen. Zodra je immers een tekort hebt, is het een lange weg terug… Dus beter voorkomen en de natuur een handje helpen!

Gebruik jij supplementen? Waarom en welke? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Bron
https://www.vitals.nl
https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/heb-ik-extra-vitamine-d-nodig-.aspx
https://www.coop.nl/over-coop/snackgroenten
https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/symptomen-ijzertekort.aspx
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/omega-3.aspx

Summary
Voeding als medicijn.. maar soms is dat niet genoeg
Article Name
Voeding als medicijn.. maar soms is dat niet genoeg
Description
Goede voeding is niet altijd genoeg om gezond te zijn. Van bepaalde stoffen krijgen we namelijk niet genoeg binnenkrijgen door o.a. ons plantaardige dieet.
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!