Als je denkt dat je als vegetariër of veganist niet kan genieten van heerlijke burgers heb je het goed mis! Met plantaardige producten maak je juist de lekkerste burgervariaties. In het boek Groene burgers van Martin Nordin vind je unieke recepten voor de meest fantasierijke burgers, knapperige broodjes & originele bijgerechten. Ideaal voor een uitgebreide barbecue, maar ook heerlijk als comfort food voor in het weekend. Word nu zelf een echte groenteburger-expert met inspiratie uit Groene burgers.

Constructie van een burger
De perfecte burger heb je niet zomaar in elkaar geflanst. Het gaat om precisiewerk, een goede basis en vergt heel wat expertise. De Zweedse burger-koning Martin Nordin leert ons in het eerste hoofdstuk alles over de ingrediënten van een goede burger met verschillende smaken en texturen. Na heel wat experimenteren kunnen ook wij ontdekken wat onze eigen favoriete burgerrecept is. Ook leer je welk speciale kookgerei niet kan ontbreken in de keuken van een ware burger-expert. Na het lezen van deze handige tips gaan we aan de slag met de recepten om zelf plantaardige burgers te maken.

De burgers
Er staan maar liefst 31 unieke burger recepten in het boek Groene burgers. En dan heb ik het niet over de standaard linzenburger, maar dit zijn echt culinaire hoogstandjes. Denk aan een Afrikaanse-westkustburger met gefrituurde bakbananen en gemalen pinda’s. Hmmmmm. Voor de ingrediënten moest ik af en toe wel opzoek wat het precies was en waar je dit kunt kopen, maar dat was het zeker waard! Als je je tafelgenoten wilt verrassen zou ik zeker de gedraaide burger van courgette en zoete aardappel maken (recept volgt binnenkort). Deze burger is eenvoudig te maken, maar ziet er prachtig uit.

Voor erbij
Voor een goede burger maak je natuurlijk ook zelf de burgerbroodjes. Ook die kun je helemaal creëren naar je eigen wens met de recepten uit dit boek. Daarnaast maak je je burger af met de bijzonderste pickels, sauzen en andere toppings. Mijn absolute lieveling is het recept voor groene-bananenguacamole, en ja dit smaakte nog lekkerder dan het klinkt! Je diner is pas echt compleet met een goede portie zelfgemaakte aardappelkrullen, geblakerde mais met knoflookboter of een van de andere originele bijgerechten.

Groene burgers is een stoer boek voor echte burgerliefhebbers. De kaft is mat, grof en intens donker: een echte mannen(of stoere vrouwen)-boek zonder teveel poespas. Bij elk recept staat een grote afbeelding, waardoor het uitkiezen van een lekker gerecht nog makkelijker wordt. Credits voor de fotograaf! Wat een mooie, pure foto’s zijn er gemaakt. De opbouw van het boek is erg overzichtelijk. Na de achtergrond informatie en basiskennis vind je verschillende hoofdstukken met recepten. Je begint met burgers, brood, bijgerechten, sauzen en je sluit af met een handig ingrediëntenlijstje.

Als echte burger-liefhebber ben ik fan van dit boek. Je kunt eindeloos variëren met plantaardige burgers, broden, bijgerechten en de bijzonderste sauzen. Niks meer saaie linzenburgers, vanaf nu ga ik aan de slag met gebakken aardpeer, tofoe, in bier gemarineerde aubergine en koningsoesterzwam.

Groene burgers
Martin Nordin
Uitgever: Forte Culinair