Chefkok Alexander Gershberg van het 100% veganistisch en biologisch cateringbedrijf Vegan Sundays heeft nu zijn eigen boek Vegan for friends uitgebracht. In dit boek neemt Alexander je mee op zijn culinaire reis en laat je kennismaken met verschillende kookstijlen. Alle recepten zijn helemaal plantaardig en gemaakt met pure ingrediënten, zonder vlees en zuivel te imiteren. De gerechten variëren van eenvoudig tot uitgebreid en van traditioneel tot modern. Wat alle recepten met elkaar verbindt zijn de liefde, passie en Alexander’s persoonlijke touch.

Het verhaal achter dit boek
In het eerste hoofdstuk maak je kennis met Chefkok Alexander Gershberg. Wat is de drijfveer achter zijn veganistische levensstijl en wat is het effect hiervan op zijn lichaam. Ik vind het heel bijzonder om te lezen wat ‘je bent wat je eet’ betekent voor Alexander. Hij leerde dat zijn fysieke staat, psyche, gedrag, emotionele patronen en het hele verloop van zijn dag kon worden beïnvloed door op een bepaalde manier te koken. Terwijl hij zich verdiepte in traditionele voedingspatronen, liep hij ook stage bij prestigieuze restaurants om meer over haute cuisine te leren. Alle kennis die hij heeft vergaard wilde hij delen met de hele wereld, daarom schreef hij het boek Vegan for friends.

Een complete maaltijd
Vegan for friends is geen standaard kookboek waar je recepten stap voor stap moet volgen zonder je creativiteit te gebruiken. Nee, met dit boek treedt Alexander buiten de gebaande paden en laat je zelf een menu samenstellen bestaand uit verschillende gerechten. De basis van elke plantaardige maaltijd hoort te bestaan uit volkorengranen, peulvruchten en groenten. Maar hoe je die maaltijd samenstelt bepaal je helemaal zelf. Je kunt variëren van uitgebreide menu’s voor speciale gelegenheden, waarbij je uren in de keuken wilt staan. Maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor makkelijkere, dagelijkse gerechten die je binnen een uur op tafel hebt staan.

Voor we beginnen
Voordat je aan de slag gaat met de recepten kun je een speedcursus technische informatie lezen. Hier staat een lijst met onbekende ingrediënten die belangrijk zijn in de veganistische keuken, er staat uitgelegd hoe je taarten en cakes kunt bakken zonder dierlijke producten, hoe je het beste kunt frituren, hoe de snelkookpan werkt en het hoofdstuk sluit af met professionele tips.

Vegan for friends is geen standaard kookboek vol met eenvoudige recepten. Allereerst kan je zelf je creativiteit gebruiken en verschillende gerechten samenvoegen tot een volwaardige avondmaaltijd. Daarnaast zijn de recepten opgedeeld in verschillende hoofdstukken. Niet het standaard riedeltje ontbijt, lunch, diner & nagerecht; maar in elk hoofdstuk gaat Alexander in op een ander thema met eigen kookstijl. Alle hoofdstukken zijn hetzelfde opgebouwd: Alexander begint met een verhaal over de mensen of gelegenheden van het hoofdstuk, daarna volgen de recepten, ook ieder met een eigen bijzondere verhaal.  Het eerste hoofdstuk heet ‘Koken voor mijn grootmoeder’ waar Alexander schrijft over de Joodse comfortfood dat hij voor zijn oma in Israël maakt, helemaal compleet met foto’s van zijn familie. Daarna volgen de recepten, denk aan Oost-Europese Latkes en Joodse Semolinacake. Het tweede hoofdstuk heet ‘Koken met m’n vrienden’, waar echte partyfood aan bod komt. De volgende hoofdstukken staan vol met verhalen en recepten uit Rusland, kliekjesdag, de keuken van het Midden-Oosten, Kinder- en familiegerechten, salades met pit, koken met een edge, food to go en het boek sluit af met de Hollande Keuken.

Vegan for friends is een 224 bladzijdes tellend boek. Naast heerlijke recepten bestaat het boek uit verhalen en foto’s uit het leven van de schrijver en chefkok Alexander Gershberg. Het boek is duidelijk opgebouwd uit verschillende hoofdstukken met allemaal een originele titel, zoals Koken voor vrede (Midden-Oosten gerechten) en Koken voor als je naar het park gaat (to go gerechten). Per hoofdstuk staat er een inleidend verhaal met foto’s, waardoor je de schrijver Alexander echt leert kennen. Ook bij ieder recept staat een uitgebreid verhaal waarom dit zo’n bijzonder, lekker, mooi of leerzaam gerecht is. Tussen de heerlijke recepten door staan er ook leuke, spontane afbeeldingen van Alexander en zijn keuken. De kaft is mat en versierd met allerlei getekende groenten, mooi, maar hierdoor krijg je niet gelijk het persoonlijke gevoel wat Alexander aan dit boek heeft meegegeven.

Wat ik een groot pluspunt vind aan Vegan for vriends is de persoonlijke twist dat dit boek heeft. Alle verhalen, afbeeldingen, gerechten betekenen net iets meer doordat je de achtergrond hiervan weet. Het boek is opgedeeld in originele hoofdstukken, met ieder een heel ander soort keuken. Van Joods comfortfood tot Food to go en van de Russische keuken tot echte familiegerechten. Ook kan je je eigen creativiteit gebruiken om verschillende gerechten uit dit boek samen te voegen tot een voedzame, plantaardige maaltijd.

Vegan for friends
Alexander Gershberg
Uitgever: Karakter Uitgevers B.V.