Kookboek recensie: De wereld van de Happy Pear
3.7 (73.33%) 3 vote[s]

Zowel van de aanstekelijke brede glimlach van de Ierse Tweeling, als van de heerlijke plantaardige recepten die prachtig in beeld zijn gebracht wordt je ‘Happy’. The Happy Pear straalt een en al energie, plezier en levenslust uit. Voor Stephen en David, die al tien jaar geleden met het idee waren gekomen om dit boek te schrijven, staan plezier, smaak en vriendschap centraal bij het koken. De centrale boodschap die zij met hun boek uit willen dragen is dan ook: Eet meer groenten! En daarbij staat variatie en creativiteit bij hen hoog in het vaandel. Zij zijn van mening dat er met groenten eindeloos gevarieerd kan worden, met als resultaat dat er wel honderd verrassende plantaardige recepten in hun boek staan uitgewerkt. Naast de inspirerende plantaardige recepten, geven ze veel tips over een gezonde leefstijl, over hoe je kinderen meer groenten en fruit kan laten eten, en hoe je lekker plantaardig kookt. En dit kan óók op een zomerse barbecue of een eivrije pavlova.

De Ierse tweelingbroers Stephen & David Flynn
De Ierse tweelingbroers Stephen en David waren twee jongens die af en toe best wel van een biertje houden, en zo nu en dan ook een stukje vlees aten. In hun jeugd waren ze echte vleeseters, maar vanaf het moment dat de broers na de middelbare school ieder afzonderlijk gingen reizen besloten ze elk voor zich om vegetariër te worden. Ze voelden zich er beide ontzettend goed bij om plantaardig te eten, en kwam zo op het idee om deze lifestyle over te dragen naar anderen. Zo opende zij in 2004 hun eigen groentewinkel in hun geboortestad Greystones, en jagen zij sindsdien hun droom na. Zowel hun Happy Pear Café, winkel en merk zijn inmiddels bekend tot ver buiten Ierland. De tweeling hebben er tien jaar over gedaan om hun allereerste plantaardig kookboek Happy Pear te schrijven. Ze hadden nooit verwacht dat het boek bekendheid zou krijgen buiten hun kleine wereldje in Greystones, familie, vrienden, klanten van Happy Pear, die al jaren vroegen naar hun heerlijke recepten, en hiermee dus ook overgestapt zijn op een plantaardig dieet. Mede dankzij de vele positieve reacties op het boek is hun motivatie alleen maar vergroot, en voelen zij zich geïnspireerd om hun droom van een betere, gezondere en een meer verbonden wereld na te jagen. Hiermee willen ze de boodschap overdragen: Eet meer plantaardig!

Gezond eten en gelukkig zijn gaat goed samen
Met de plantaardig recepten willen de Ierse broers mensen er niet alleen bewust van maken dat gezond eten veel meer inhoud dan een gezond gewicht. Maar dat gezond zijn ook gaat over een gezonde darmflora, waarmee voedingstoffen ook veel beter door het lichaam worden opgenomen. En met een gezond lichaam voel je je tevens veel energieker en bovenal gelukkiger! Tussen de uitwerkingen van de recepten door staan interessante verhalen over hun passies, avonturen, en inspiraties die zij in hun leven hebben opgedaan. Zo vertellen ze bijvoorbeeld in geur en kleur over het ontstaan van hun koffieobsessie, waarmee alles wat te maken heeft met koffie roosteren, extraheren, filteren en het juist serveren van ene kopje koffie wordt beschreven. Ook staat er een handig artikel in waarin ze ingaan op wat ‘gezond’ zijn daadwerkelijk inhoud. Want het houdt veel meer in dan alleen de afwezigheid van ziekte, of langer leven. Het gaat volgens hen namelijk ook om je goed voelen, genoeg energie over hebben, om jezelf echt te vermaken, gelukkig zijn in je lichaam en over een goed gevoel te hebben over jezelf. Over je leven veranderen op een happy pear-wijze geven de broers ook sinds 2008 cursussen. Hier wordt tevens kort op ingegaan in het boek. Ze leggen alle voordelen uit van een plantaardig dieet, om mensen te laten ervaren hoe het voelt om vier weken vooral plantaardig te eten om hiermee de slechte gewoonten te vervangen door betere.

Extraordinairy recepten
De recepten in De wereld van de Happy Pear zijn alles behalve ‘gewoontjes’. Beginnend met recepten voor creatieve ontbijtjes, van chiapap, chocolate-chipsmoothie met munt, zelfgemaakte kokosyoghurt, luchtige, knapperige granola, tot quinoapannenkoeken met lijnzaad. Gevolgd door een hoofdstuk met de meest fijne soepen. Allereerst wordt uitgelegd hoe je de basis van elke soep maakt, meestal met een zelfgemaakt bouillon. Daarna staan de specifiekere uitwerkingen van soepen zoals; maagverwarmende linzensoep, Marokkaanse soep me gegrilde rode paprika, kikkererwten, geroosterde knoflook en harrissa, Vietnamese Pho- soep, bietensoep met kokos, gember en citroengras en een simpele, maar ontzettend fijne vijf minuten miso- soep. De salade recepten zijn eveneens zeer creatief, gevarieerd en uiteraard super gezond. Boven elke uitwerking van de recepten staat een korte introductie waarin zij hun persoonlijke ervaring en hoe het recept tot stand is gekomen uitleggen. De hoofdgerecht lopen zeer uiteen, maar allemaal even snel en makkelijk te maken met veel smaakdiepte vol met aromatische smaken. Van Mexicaanse salsa met gemengde bonen en koriander, tot aan makkelijke Japanse ramen met noedels en groenten. Na de maaltijden staan er handige en super makkelijk te maken snacks, dips en fantastische extraatjes waar je met name voor kinderen, feesten en partijen goed mee uit de voeten kan. Tot slot staan er ook recepten in voor zoete baksels, die allemaal zuivel- en glutenvrij zijn en tegelijkertijd smaken alsof er boter en room inzit. Zoals bijvoorbeeld de reuzen-pindakaaskoek met chocolade, chocolade fudgetaart, chocolade-pecanpies. YUM!

Layout
Het boek straalt blijdschap, gezondheid, energie, en karakter uit. De persoonlijkheden van de tweelingbroers komt duidelijk in de vormgeving naar voren. Mede door de persoonlijke anekdotes, interesses, obsessies, levenservaringen die ze tussen de recepten door in het boek hebben verwerkt. De kleurrijke foto’s van zowel hun gerechten als van hunzelf, familie, vrienden en kinderen maken het boek onweerstaanbaar. Er is goed nagedacht over de layout, met name om de lezer optimaal te informeren, te vermaken én te inspireren.

Ik zou het boek adviseren voor iedereen die veel waarden hecht aan een gezond en gelukkig leven, en bovendien voor iedereen die nieuwsgierig is naar álle ins- en outs van een plantaardig dieet. Het kookboek dient voor elke dag een mooi hulpmiddel om een gezond ontbijt, lunch en avondmaaltijd op tafel te zetten, voor het hele gezin. Ook voor ouders die met de handen in het haar zitten, en niet meer weten hoe ze hun kinderen meer groenten en fruit kunnen laten eten dient het boek een oplossing bij uitstek. Kortom, dit kookboek houdt veel meer in dan alleen simpele, verrassende en heerlijke recepten, het laat je inzien wat gezond en gelukkig zijn precies inhoud, hoe je hiernaar kan streven, en daarbij staat lachen op nummer 1 🙂

Benieuwd geworden naar dit boek of heb je het al in je bezit? Laat ons jouw mening weten via Facebook, Instagram, Twitter of in een reactie. We horen het graag!

De wereld van de Happy Pear
Stephen & David Flynn
Uitgever: Scriptum Books
ISBN: 9789463190848
Prijs: € 24,95

Van het boek De wereld van de Happy Pear wordt je daadwerkelijk ‘Happy’. Zowel van de Ierse tweelingbroers Stephen en David Flynn met hun aanstekelijke brede glimlach, als van de verrassende plantaardige recepten. Het boek straalt een en al energie, plezier en gezondheid uit. Voor Stephen en David, die al tien jaar geleden met het idee waren gekomen om dit boek te schrijven, staan plezier, smaak en vriendschap centraal bij het koken. De centrale boodschap die zij met het boek uit willen dragen is dan ook: Eet meer groenten!