Driekwart van de Nederlanders eet te weinig vezels. Dat terwijl deze diverse groep koolhydraten juist zo goed is voor onze gezondheid! In het boek 100% volkoren van Emily Ezekiel lees je over de gezondheidsvoordelen van vezels en vind je vele recepten waarmee je makkelijk aan jouw portie vezels komt. Lees hier wat wij van dit boek vinden.

100% volkoren
Volkoren is gezond. Maar wat houdt volkoren ook alweer in? En hoe zit het eigenlijk met vezels? In het boek 100% volkoren geeft schrijfster Emily antwoord op deze vragen. Niet alleen legt zij uit waarom je beter voor volkoren kunt gaan, ook zet zij 11 verschillende volkorengranen tegenover hun alternatieven. Zo kun je aan de voedingswaarde zien welke variant de betere keuze is. Ook heel handig is dat zij van iedere soort volkorengraan verschillende bereidingswijzen deelt. Koken, in de oven, droogkoken of in de risotto, iedere bereidingswijze vraagt om een unieke aanpak. Natuurlijk bevat het boek ook recepten en in dit geval zijn dat er 120! Stuk voor stuk heerlijke gerechten, van chocolade-roggemuffins tot freekeh-risotto en van boekweitpizza tot poké bowl.

Het boek 100% volkoren heeft misschien niet een kaft die eruit springt, maar de afbeeldingen van de gerechten in het boek doen dit zeker wel. Lichte en donkere foto’s wisselen zich af, waarbij er duidelijk veel aandacht is besteed aan goede styling. Kijkend naar de afbeeldingen is het bijna alsof iemand buiten de afbeelding klaar zit om zijn of haar gerecht te eten. Niet alleen de afbeeldingen doen het goed, ook de ruimte die is gegeven voor het weergeven van de recepten en de afbeeldingen is voor mij heel positief. Dit maakt dat 100% volkoren een overzichtelijk boek is dat prettig is om door te lezen.

Het boek bevat een verrassende collectie aan recepten. De recepten zijn verdeeld op basis van de verschillende volkorengranen. Zo vind je onder haver bijvoorbeeld haverkoekjes en een salade van krokante haver. De recepten zijn in verschillende categorieën te vinden. Van ontbijtjes tot dranken en van ovenschotels tot soepen. Je kunt het zo gek niet bedenken en het soort gerecht staat in het boek! Veel van de recepten zijn overigens gewoon vegetarisch, maar de recepten die dat niet zijn, zijn makkelijk vegetarisch te maken.

Dit is een heel fijn (en lekker) boek als je graag wat meer vezels binnen wilt krijgen. Vezels zijn belangrijk voor de gezondheid, dus ik geef je groot gelijk. Het boek geeft je net even wat extra informatie over (het belang van) volkorengranen én vezels en bevat daarnaast een tal van heerlijke recepten. Een boek dat ik aan iedereen aanraadt!

Ben je benieuwd geworden naar dit boek of heb je het al in je bezit? Laat ons jouw mening weten via Facebook, Instagram of in een reactie. We horen het graag!

100% volkoren
Emily Ezekiel