4.2/5 - (5 stemmen)

In het bakboek ‘De zoete bakplaat‘ neemt Rukmini Iyer je mee naar een wereld vol baksels. In dit kookboek laat ze zien dat je met één simpel basisrecept alle kanten op kan en zo de mooiste creaties kan maken. Het uitgangspunt van deze recepten is dan ook: minimale moeite, maximaal effect. Zoals Rukmini zelf zegt: ‘een beetje mengen, alles in een bakvorm schenken en dan kan de oven het werk doen’. Wij werden na het lezen van de inleiding onwijs benieuwd naar deze oh zo simpele bakrecepten. Ben jij dat ook geworden? Lees hier dan onze review.

De zoete bakplaat
‘De zoete bakplaat’ is geschreven en gemaakt door Rukmini Iyer. Je kunt haar kennen van kookboeken als ‘De groene bakplaat’ of ‘De groene barbecue’. De recepten van Rukmini kenmerken zich door minimale inspanning en een maximale smaak. ‘De zoete bakplaat’ is een bakboek dat de filosofie van de voorgaande kookboeken voortzet. De definitie van ‘de bakplaat’ is voor dit bakboek iets uitgebreider in vergelijking met de kookboeken en omvat nu ook muffinvormpjes, browniebakvormen en cakeblikken. Dat is ook wel iets wat we mogen verwachten bij een bakboek natuurlijk! 😉!

‘De zoete bakplaat’ is een bakboek van 236 bladzijdes, vol met recepten voor baksels uit de oven. Zoals elk kook- of bakboek begint ook dit boek met een inleiding. Hierna volgt een pagina over informatie voor glutenvrij, vegan & diabetici-vriendelijk bakken. Dit is iets wat ook bij elk hoofdstuk terug komt en wat dit bakboek voor iedereen heel toegankelijk maakt! De hoofdstukken zijn opgebouwd per bakselsoort, dus de taarten bij de taarten, de plaatcakes bij de plaatcakes etcetera. Elk hoofdstuk begint met een korte introductie over het baksel en wordt vervolgd door een pagina met tips voor het bakken of experimenteren. Daarnaast is er één pagina per hoofdstuk geweid aan de basisrecepten van het baksel. Dit zijn basisrecepten voor de standaard klassieker, om het recept vegan te maken of suikervrij. Door dit basisrecept aan te houden kun je zelf ook eindeloos experimenteren met bakken! Bij sommige hoofdstukken worden er tips gegeven voor extra smaakmakers. Zo vind je bij muffin hoofdstuk ook een basisrecept voor hartige muffins.

Nadat alle recepten zijn geweest, bevindt zich achterin het bakboek nog een hoofdstuk dat gewijd is aan mensen die glutenvrij eten, vegan eten of diabetes hebben. In dit hoofdstuk is een aanpassingstabel te vinden waar alle behandelde recepten in te zien zijn. In deze tabel is makkelijk terug te vinden welke recepten bij welke dieetwens passen en welke eenvoudig aan te passen zijn naar. Super handig dus! Voor de diabetici is er nog een extra tabel met alle mogelijke recepten en hun voedingswaarden en aanbevolen portie. Iets wat zeker geen gemis is bij een bakboek.

Opvallend aan dit bakboek is de hoeveelheid foto’s in dit boek. Bij élk recept in dit boek staan foto’s van de door Rukmini gemaakte creaties. Dat dit bij elk recept zo is, is niet veel voorkomend en zeker een pluspunt! De foto’s zijn redelijk hetzelfde opgesteld allemaal, wat rust brengt in de kleurrijke foto’s. De kleuren die gebruikt worden in dit boek zijn allemaal zacht en niet heel schreeuwend. Elk recept bevat een persoonlijk en korte inleiding en vervolgens de ingrediënten en bereidingswijze op één pagina, super overzichtelijk! Er is beschreven voor hoeveel stukken het recept is, wat de voorbereidingstijd is en hoelang het recept in de oven moet. Hierdoor zie je in één oogopslag hoelang je bezig zult zijn.

Zoals eerder gezegd maakt Rukmini gebruik van basisrecepten en houdt zij ervan om hiermee te experimenteren. Dat laatste zien we zeker terug. ‘De zoete bakplaat’ bevat recepten met bijzondere combinaties, zoals brownies met mascarpone, kersen en walnoten. Maar ook bevat het traditionele recepten, zoals een vanille-rabarbertaart. Zo kunnen de gedurfde bakkers hun ei kwijt, maar is het ook toegankelijk voor de traditionele of beginnende bakker. De ingrediëntenlijsten van de basisrecepten zijn toegankelijk en zijn ingrediënten die iedereen vaak voor het bakken wel in huis haalt. Hoe meer je experimenteert, hoe meer ingrediënten je moet halen. De keuze is dus volledig aan jou!

Door de fantastische plaatjes die je in dit bakboek terug vindt krijg je zin om direct aan de slag te gaan! ‘De zoete bakplaat’ is een super toegankelijk bakboek voor iedereen en staat vol heerlijke recepten. Zeker eentje die we iedereen kunnen aanraden die van bakken houdt!

Ben jij benieuwd geworden naar ‘De zoete bakplaat’? Of heb jij dit boek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

De zoete bakplaat
Rukmini Iyer