Kookboek review: Everyday Fresh
Sanne Romp

Kookboek review: Everyday Fresh

woensdag 04 november 2020
Everyday Fresh is het nieuwste kookboek van Donna Hay. Dat Donna een groot fan is van simpele gerechten, werd in haar andere kookboeken al duidelijk. In Everyday Fresh staan ruim 90 recepten die allemaal één ding gemeen hebben: ze zijn gemaakt met verse ingrediënten en simpel. Wij zijn benieuwd! Lees je mee?

Everyday Fresh
Donna Hay heeft al veel kookboeken uitgebracht, de teller staat op dit moment op veertien. Je kunt haar daarnaast kennen als kok bij het televisieprogramma 'Fast, Fresh, Simple'. Veel van haar boeken staan bekend om de simpele gerechten en prachtige foto's. Op de voorkant van Everyday Fresh staat al duidelijk 'supervers, supersnel' en dit past helemaal in het straatje van Donna.

In het kookboek staan veel foto's. Donna Hay is een voedselstylist en dat zie je terug in de foto's in dit boek. Naast een paar kleurrijke foto's bij de inleiding van sommige hoofdstukken en wat sfeerfoto's, zijn de rest van de bladzijdes en afbeeldingen donker. Het ziet er strak en hip uit, maar het is iets waar sommige mensen misschien even aan moeten wennen. De pagina's met de recepten en de afbeeldingen daarvan hebben allemaal een donkergrijze achtergrond. Het boek zelf bestaat uit zeven categorieën: één pan, bijna kant-en-klaar, een tikkie anders, de big bowl, quick fix, vriezerproof en zoetigheid. Helemaal aan het einde van het boek staat ook nog een handig overzicht met het omrekenen van internationale maten, zodat je meteen weet hoe je een cup omzet in gram. Het boek is overzichtelijk en leest makkelijk.

Alles in het boek staat in het teken van snelle gerechten. Denk aan eenpansgerechten, waarbij zelfs het opruimen na het koken snel klaar is, en vriezerproof recepten. De recepten zijn vrij gemakkelijk en snel om te bereiden. Het enige is dat ze soms nog wel een tijdje in de oven moeten. Als we kijken naar de ingrediënten kun je voor de meeste recepten gewoon in de supermarkt terecht. De hoeveelheid ingrediënten wisselt heel erg per recept. De recepten zelf zijn verrassend en hip. Denk aan een ravioli van courgette,  pompoenbroodjes en een gözemle (Turks hartig gebak) met boerenkool. Donna maakt in haar boek regelmatig gebruik van vervangers voor koolhydraten. Zo vervangt ze rijst door bloemkool, pasta door pompoen en andere soorten groentespaghetti en heeft ze verschillende recepten voor bloemkoolpizza. Ideaal voor de mensen die koolhydraten wat vaker willen overslaan of meer groente willen eten.

Everyday Fresh is een boek dat veel mensen zal aanspreken. Er staan redelijk simpele gerechten in die tegelijkertijd wel verrassend zijn. Als je wat vaker gerechten wilt koken die niet al te ingewikkeld maar wel culinair zijn, dan is dit een goed boek om in de kast te hebben. Daarnaast is het ook nog eens een prachtig boek om te zien!

Ben jij nieuwsgierig geworden naar het kookboek Everyday Fresh? Of heb je het al in je bezit? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Everyday Fresh
Donna Hay