Kookboek review: Groene tofu van Amelia Wasiliev
Enza Bom

donderdag 16 april 2020
Goed nieuws! Amelia Wasiliev heeft een nieuw kookboek uitgebracht dat volledig geweid is aan tofu. In het kookboek staan maar liefst meer dan 65 lekkere tofu recepten. Benieuwd geworden naar het kookboek Groene tofu van Amelia Wasiliev? Lees hier wat wij ervan vinden!

Groene tofu
Amelia zet zich middels meerdere boeken in voor een duurzamere en gezondere wereld. Enkele titels van eerdere boeken zijn No Waste Kitchen, The Zero Waste Cookbook en Eat Kale, Drink Kale. Wat al deze boekjes gemeen hebben? Ze zijn van compact formaat, hebben een fris uiterlijk én verbeteren ondertussen de wereld met heerlijke groene recepten. Dit keer een ode aan tofu, in al zijn soorten en maten. Een pure, plantaardige bron van proteïne die onmisbaar is in een flexitarisch, vegetarisch of plantaardig dieet.

Dat tofu ontzettend veelzijdig kan zijn, bewijst Amelia met dit mooie kookboekje. Ze laat zien dat je er van alles mee kunt, en dat het in elke maaltijd te verwerken is. De inhoudsopgave omvat recepten voor het ontbijt, snacks & bijgerechten, hoofdgerechten en zelfs zoetigheden als dessert. De recepten bevatten enkele klassieke gerechten waar je tofu in zou verwachten, zoals geroerbakt door een groenteschotel of in een Japanse miso soep. De meeste gerechten zijn echter enorm verassend en creatief. Zo kom je door het boek bijvoorbeeld verschillende creaties tegen zoals vegan tofu pannenkoekjes, tofu chips, scrambled tofu en tofu-chocopasta. Alle 65 recepten zijn gezond en geschikt voor vegetariërs en/of vegans. Dit staat altijd van tevoren aangegeven!

Persoonlijk vind ik dit boek vormgegeven in een hele mooie en fijne stijl. Het zou kunnen dat het voor sommigen wat simpel is, maar dit maakt het uiterlijk heel clean en zorgt ervoor dat de recepten er echt uitspringen. Ook past de vormgeving bij de eenvoud van de recepten, het draait in elk recept om de sterspeler van het boek: tofu. De foto's van de recepten zijn van goede kwaliteit maar tegelijkertijd ook realistisch. Door de makkelijkheidsgraad van de recepten kom je gegarandeerd bij de afbeelding in de buurt en dit voorkomt teleurstelling; what you see is what you get. Als het dan ook nog eens zo lekker smaakt als het eruitziet, heb je wat mij betreft de perfecte formule voor een handig kookboek.

Vind ik dit echt een heel leuk boekje, waar gegarandeerd heel veel nieuwe inspiratie uit te halen valt voor het gebruik van tofu. Ook fijn: de recepten zijn simpel en kosten over het algemeen weinig tijd om te maken. Daarom zijn de gerechten fantastisch om doordeweeks je proteïne mee aan te vullen. Ik vind dit boekje een hele mooie aanvulling op mijn kookboekcollectie!

Ben je benieuwd geworden naar het kookboek Groene tofu, of heb je het al in je bezit? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. We zijn benieuwd!

Groene tofu
Amelia Wasiliev