Kookboek review: Het Nederlandse koekjesboek
Lauren Kreijger

zaterdag 21 november 2020
Het Nederlandse koekjesboek is een bundel van (koekjes) recepten uit verschillende Nederlandse kookboeken. Hierdoor bevat het boek een unieke selectie aan recepten, van koekjes die zijn ontstaan in het jaar 1500 tot het jaar 1900. Het Nederlandse koekjesboek is geschreven door Natascha van der Stelt, en ze heeft haar uiterste best heeft gedaan om de lekkerste recepten voor dit boek uit te kiezen. En dat is zeker gelukt!

Het Nederlandse koekjesboek
Na een zorgvuldige selectie zijn het uiteindelijk 38 koekjes geworden die een plekje in Het Nederlandse koekjesboek hebben kunnen bemachtigen. Dit zijn koekjes die nu nog steeds populair zijn, zoals krakelingen en wafels, maar ook koekjes waarvan ik persoonlijk het bestaan niet eens vanaf wist. Denk hierbij met name aan koekjes uit het jaar 1500. Gelukkig zijn alle recepten door Natascha bewerkt zodat ze met moderne technieken en hulpmiddelen te maken zijn. Zo kunnen we ook nu weer genieten van onze oude klassiekers!

Dit is absoluut een Nederlands kookboek. Ieder gefotografeerd koekje ligt op een delfts blauw bordje of wordt bijgestaan door blauwe en witte attributen. Best een leuk detail, maar helaas zorgt het ook een beetje voor eentonigheid. Veel koekjes zijn daarnaast op een simpele manier, en van boven, gefotografeerd. Eerlijk is eerlijk, ik mis een beetje pit. Wel is het boek erg overzichtelijk. Zowel in de manier waarop de recepten zijn weergegeven als het boek in zijn geheel. Kort samengevat: fijn om te lezen, iets minder spannend om in te kijken.

Bij het kiezen van de recepten voor haar boek heeft Natascha voor een lekkere en gevarieerde selectie gezorgd. Als ik de recepten eens goed bekijk, dan zijn alle koekjes niet al te moeilijk te maken. Met alleen al wat bloem, suiker, eieren en boter in huis, zijn de meeste koekjes zo gemaakt. Maar dat is dan ook weer het mooie aan het bakken van koekjes! Vaak ben je nog langer bezig met het afbakken, dan met het maken van de koekjes. Zoals ik eerder al zei bevat dit boek aardig wat onbekende koekjes. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gebakken veldmuisen, brabbelkoekjes en romakeijns. Een ding is zeker, met dit boek vergroot je zeker jouw bak repertoire!

De lay-out van dit boek mag dan wel niet zo spannend zijn, een aantal van de koekjes zijn dit zeker wel. Ik heb veel nieuwe koekjes van vroeger ontdekt, en ik kijk ernaar uit om met dit boek mijn bak repertoire uit te breiden! Naast recepten bevat dit boek ook zeker handige informatie over bakken. Mocht jij een bakfanaat zijn, maar niet verder komen dan zandkoekjes, dan is dit boek zeker iets voor jou!

Ben jij benieuwd geworden naar Het Nederlandse koekjesboek? Of heb jij dit boek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of facebook. Wij zijn benieuwd!

Het Nederlandse koekjesboek
Natascha van der Stelt