Inmaken is hot, maar eigenlijk al decennia oud! Vroeger werd voedsel ingemaakt zodat het lang bewaard kon worden. Door de komst van koelkasten, techniek en een bijna altijd toereikende voorraad van eten verdween het bij de meeste mensen meer naar de achtergrond. Maar het komt weer helemaal terug! Inmaken geeft de bekende producten net even een andere smaak en is daarnaast een goed middel om voedselverspilling tegen te gaan. Maar hoe doe je dat dan eigenlijk? Gelukkig is daar de oplossing: Inmaken van Jonah Freud en Noni Kooiman! Het nieuwe naslagwerk met meer dan 300 recepten om onder andere groente en fruit in te maken. Lees hier onze review!

Inmaken
Inmaken komt dus weer om de hoek kijken. Tegenwoordig kan je het hele jaar aardbeien kopen en worden het hele jaar door de sperziebonen ingevlogen uit Israël. De noodzaak om bepaalde voedingsmiddelen te preserveren is bij veel mensen daarom weg. Maar niet iedereen waardeert deze vorm van welvaart. Producten van eigen bodem worden geprezen en zoveel mogelijk gebruikt. Weggooien is zonde, en dit boek kan helpen daar iets aan te doen! Daarnaast willen de schrijvers laten zien hoe leuk inmaken is.

Het uiterlijk van het boek is mooi strak en clean. Witte bladzijdes met mooie pure foto’s van de producten, simpel maar mooi! De meer dan 300 recepten en beschrijvingen maken het een redelijk dikke pil, maar door de duidelijke uitleg is alles goed vindbaar. Het boek start met een voorwoord, de benodigde gereedschappen, hoe en wat, gevolgd door de recepten en eindigt met een oogstkalender en een inmaakschema! Superhandig en overzichtelijk!

Recepten genoeg! Voor elke soort groente of fruit is er bijna wel een recept te vinden. De recepten variëren van Amsterdamse uitjes tot muntsiroop en van paddenstoelenketchup tot aan vlierbloesemsiroop! Een brede scala aan recepten dus. Het leuke hieraan is dat er voor elke gelegenheid wel een leuk recept bij zit. Siroop nodig voor een toetje? Of ingemaakte komkommer voor naast de Roti? Het boek van Freud en Kooiman heeft het allemaal! Daarnaast zijn het goed verkrijgbare ingrediënten en zijn de recepten budgetproof.

Dit is een heel handig en nuttig boek, waardoor ik zeker zin krijg om eens in de wereld van inmaken te duiken! Persoonlijk wist ik niet dat inmaken zoveel verschillende opties had. Een mooi totaal plaatje voor duurzame, lekkere en originele recepten. Een prachtig boek om de oude traditie van het inmaken op te pakken!

Ben jij benieuwd geworden naar het boek Inmaken van Jonah Freud en Noni Kooiman? Of heb je het al in je bezit? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Inmaken
Jonah Freud & Noni Kooiman