Made at Home is het nieuwste kookboek van Giorgio Locatelli en staat boordevol Italiaanse familierecepten. In dit boek deelt de beroemde Italiaanse chef al zijn familierecepten die hij thuis op tafel zet. Moderne Italiaanse gerechten voor elke dag dus. In deze review lees je er alles over!

Giorgio Locatelli
Giorgio Locatelli is een van de bekendste Italiaanse chefs. Hij begon in 2002 zijn restaurant Locanda Locatelli in Londen, dat met een Michelinster werd bekroond. Zijn boek Made in Italy werd in 2007 alom geprezen als hét nieuwe standaardwerk over de Italiaanse keuken. In zijn nieuwste boek Made at Home blijft Giorgio dicht bij huis, het is een persoonlijk boek geworden, boordevol Italiaanse familierecepten. Dit kookboek bestaat uit 150 recepten, een kleurrijke verzameling van moderne Italiaanse gerechten die geschikt zijn voor elke dag en voor ieder gezelschap van familie tot vrienden. Van de hartverwarmende Toscaanse tomatensoep van zijn vrouw, tot de aardappelstoof zoals zijn grootmoeder die altijd maakte; dit zijn de familierecepten van Giorgio Locatelli.

Made at Home is ingedeeld in overzichtelijke hoofdstukken gebaseerd op type gerechten, denk aan hoofdstukken met titels als ‘salades en groenten van het seizoen’, ‘eenvoudige soepen’, ‘pasta, rijst en pizza’ en ‘gebak, lekkernijen en ijs’. Waar je normaliter in een kookboek per recept een ingrediëntenlijst en een bereidingswijze vindt, wordt in Made at Home ieder recept begeleid door een uitgebreid intro dat zomaar een pagina kan vullen, gevolgd door een prachtige foto van het gerecht, eventueel een verwijzing naar een basisrecept, met tot slot de ingrediëntenlijst en bereidingswijze. Giorgio helpt je hiermee goed op weg, en aan uitleg geen gebrek, waardoor de recepten goed uit te voeren zijn voor iedere thuiskok.

De recepten in Made at Home zijn te herkennen aan de eenvoud in bereiding, met tot gevolg een groots resultaat wat je graag voorschotelt aan familie. Daarnaast krijg je van dit kookboek ontzettend veel inspiratie, omdat er bij veel gerechten niet één maar tot wel vier variatiesuggesties worden gegeven. Zoals vanaf pagina 26 waar vier mini recepten van de aubergine terugkomen, te noemen: geroosterd en gemarineerd, kaviaar van aubergine, parmigiana, en tot slot: zoetzuur. Of vanaf pagina 190 waar naast een basisrecept voor ricottaknoedels, ook vier vullingrecepten gedeeld worden, van doperwten- tot spinazievulling en van paddenstoelen- tot zwarte truffelvulling. Andere recepten uit het boek waar je direct trek van krijgt zijn de gesmoorde voorjaarsgroenten, de kastanjesoep met spelt, de orecchiette met tomaten en gezouten ricotta, de tomatensaus op vier manieren, de pizza op zaterdag (of wat ons betreft ook iedere andere dag van de week!) en tot slot, de rozenknoppentaart!

Wij worden ontzettend blij van de vele basisrecepten met vier variaties, de eenvoud van de vele hartverwarmende recepten en de uitgebreide toelichting per recept waardoor het niet mis kan gaan. Made at Home is een waardige opvolger van Made in Italy en perfect om de Italiaanse keuken vaker in huis te halen doordeweeks, want deze gerechten lenen zich perfect voor elke dag!

Ben jij benieuwd geworden naar het kookboek Made at Home? Of heb je het al in je bezit? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Made at Home
Giorgio Locatelli