Hoera! Nog een kookboek auteur die van origine geen vegetariër is, maar die zich tóch aan een vegetarisch kookboek heeft gewaagd. Vanbinnen doe ik een dansje wanneer we weer een nieuw boek binnenkrijgen van iemand die deze eervolle taak op zich heeft genomen. Het aanbod blijft op deze manier groeien en door alle verschillende keukens en chefs worden zo nog meer mensen bereikt. Want het is gewoon een feit: vegetarisch eten kan ontzettend leuk en lekker zijn. Daarbij hoeft het helemaal niet duur of tijdrovend te zijn. Precies dat wil Ben Lebus laten zien in zijn mooie nieuwe kookboek: MOB Veggie! Lees verder voor onze review!

MOB Veggie
Eerder schreef Ben Lebus het populaire kookboek MOB Kitchen. In dit boek ligt de nadruk op het koken van gezonde gerechten voor het gezin. Geen enkel gerecht kost meer dan een tientje, en het is genoeg voor 4 personen. Zo zette Ben zich in voor het toegankelijk maken van voedzame maaltijden. Dat is op zichzelf natuurlijk al een ontzettend nobel streven. Nu is Ben terug met een nieuw doel: een vegetarische versie. Dit boek moest net zo voedzaam, toegankelijk en betaalbaar worden, maar dan ook nog eens helemaal vegetarisch. Waarom? Ben zag de groeiende belangstelling voor meer plantaardige voeding. Al langere tijd wilde hij hier iets mee doen. Zo is dit boek gevuld met lekkere vegetarische recepten die ook mensen zonder vegetarische kennis zullen aanspreken. Maar niet getreurd: ook voor de gevorderde vegetariërs en veganisten staat er genoeg bruikbaar materiaal in dit boek!

De vormgeving van MOB Veggie is simpel en stoer. De foto’s van de gerechten nemen de grootste rol in, en doen dit goed. De foto’s zijn daarbij van goede kwaliteit en zien er smakelijk uit. Hier en daar geven ze ook een inkijkje in het speelse karakter van het kookproces. Deze ongedwongen stijl komt overeen met de recepten en geeft het boek een frisse uitstraling. Ook staat er bij elk recept een klein ingekaderd tekstje over het gerecht. Hierin wordt beschreven waar en wanneer dit gerecht het beste van pas komt. Zo zijn er bijvoorbeeld recepten geschikt voor grote groepen, voor een zondagse kater of een romantische date avond. Persoonlijk, origineel, en dit maakt de recepten en het boek nog wat levendiger!

Met de recepten wil Ben het imago van vegetarische voeding doorbreken en laten zien dat je vlees helemaal niet hoeft te missen. Voor de veganisten wordt er vaak agavesiroop gebruikt in plaats van honing. Ook gebruikt hij vaak plantaardige margarine en kokosyoghurt. De gerechten probeert hij zo veel mogelijk op vlees te laten lijken. Zo wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van jackfruit en gemarineerde tofu. Ook is in het boek een verassende zelfgemaakte bonenburger te vinden: de Big Boy Bhadji burger. De hoofdstukken zijn verdeeld in: brunch, vers, snel, easy, luxe & to-go. Van de gerechten ben ik zeker onder de indruk. Stuk voor stuk zijn ze vullend, smaakvol en zien er daarbij ook nog eens aantrekkelijk uit. Perfect voor jou en jouw vegetarische (of vleesetende) vrienden! Ik denk dat iedereen deze recepten namelijk wel kan waarderen.

Ik vind MOB Veggie een hele mooie aanwinst voor op de boekenplank. Het boek is fris, hip en toegankelijk voor iedereen, Daarnaast zijn er ook extraatjes die het boek nog wat persoonlijker maken, zoals een Spotify code bij elk recept. Zo kan jij koken met het nummer dat helemaal in lijn is met het gerecht. Hiermee laat Lemus zien dat hij óók een goede muzieksmaak heeft. De fijne MOB Veggie afspeellijst is ook in zijn geheel te beluisteren. Dit boek is geschikt voor elke doordeweekse dag, maar kan ook worden gebruikt bij een etentje in het weekend. Brunch, avondeten en snacks om mee te nemen; je kunt het hier allemaal vinden. Met de betaalbare recepten wordt de mythe ontkracht dat vegetarisch eten duur zou zijn. Love it!

Ben jij benieuwd geworden naar MOB Veggie, of heb je het kookboek al in je bezit? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

MOB Veggie
Ben Lebus