Ben je al bekend met de vegetarische Joodse keuken? Het boek NOSH van Ester Erwteman neemt je mee in deze wereld! Esther heeft zelf jarenlang voor haar werk de hele wereld over gereisd en kwam hierbij in contact met de verrukkelijke verhalen en recepten uit landen zoals Ghana, Israël, Indonesië en India! Eenmaal thuis combineerde ze de buitenlandse ervaringen met de Nederlands-Joodse recepten en tradities die ze van haar moeder leerde.

NOSH
Mijn verhaal over eten is er een van mensen, geloof, van hoop en gewoonten. Eten is mijn manier om te laten zien waar ik vandaan kom, wie ik ben en welk pad ik bewandel. Nosh betekent lekker eten, knabbelen en snoepen. Het Joodse volk is altijd in beweging geweest en heeft op de hele wereld geleefd, als individuen, families en gemeenschap. Op zoek naar een betere toekomst of verdreven door gevaar. Daarom is deze keuken ook zo divers. Ieders keuken is gevormd door zijn eigen tradities en verhaal.

De lay-out van het boek is prachtig en de foto’s zorgen ervoor dat het water je in de mond loopt. Het boek doorloopt verschillende onderdelen zoals feestdagen & tradities, de kitchen essentials uit Esther’s keuken, ingrediënten inmaken, recepten en verhalen. De focus ligt op het heerlijke eten, maar dit wordt ondersteund door achtergrond zoals uitleg over de shabbat (wekelijkse rustdag) en de baas in de keuken; haar moeder. Hierdoor heeft het boek een persoonlijke feeling en is het een feestje om doorheen te bladeren.

Keuzestress! Het kookboek bevat veel recepten, die er stuk voor stuk heerlijk uit zien. Het boek wisselt af tussen vegetarische en veganistische recepten, dus voor ons allen keuze genoeg! De recepten worden ondersteund door aantrekkelijke kleurrijke foto’s met een duidelijke bereidingswijze. De ingrediënten zijn strak weergegeven en over het algemeen te koop bij de plaatselijke supermarkt. De recepten variëren van zelf knoflookolie maken tot Perzische rijst en van worteltaart tot frambozen-kardemon gebakjes. Het is een sfeervol boek met een ruime variatie aan gerechten.

Ik vind het een prachtig boek. Ik vind het fijn wanneer een boek volledig vegetarisch/veganistisch is en je alles kunt maken zonder aanpassingen! Het boek voelt authentiek en uitnodigend om de lekkerste wereldse gerechten zelf op tafel te toveren. De cultuur komt in het boek echt naar voren door de afkomst van verschillende gerechten: van Indiaas ingelegde knoflook tot Marokkaanse rode linzensoep. Kortom, een mooi benaderbaar kookboek met aantrekkelijke gerechten en een uitnodigende sfeer!

Ben je benieuwd geworden naar het boek NOSH of heb je het al in je bezit? Laat ons jouw mening weten via Facebook, Instagram of in een reactie. We horen het graag!

NOSH
Esther Erwteman