Goed nieuws! Dan Toombs heeft een nieuw curry kookboek uitgebracht en dit keer een felgroene veggie editie. In het kookboek zijn maar liefst meer dan 100 vegetarische curry’s en andere gerechten uit de Indiase keuken te vinden. Benieuwd geworden naar het kookboek The Curry Guy Veggie? Hier lees je wat wij ervan vinden!

The Curry Guy Veggie
Er zijn al meerdere curry kookboeken van de Amerikaanse Dan Toombs op de markt. Maar dit keer hebben we eindelijk een vegetarische Curry Guy. Als groot curry fan word ik hier natuurlijk heel enthousiast van. Al lange tijd was Dan geïnteresseerd in de Indiase keuken vanwege de combinatie van geweldige smaken, texturen en kleuren die hier te vinden zijn. Deze ingrediënten zal je dan ook zeker terugzien in het boek, maar dan met een twist. Dan reisde naar India voor een zoektocht naar het perfecte Indiase gerecht, en combineerde authentieke recepten met kooktechnieken die hij in Groot-Brittannië heeft opgedaan. Zo kwam hij tot The Curry Guy. Daarna schreef hij Curry Guy Easy, zodat mensen thuis in een handomdraai een lekkere curry op tafel kunnen zetten. Nu is er een vegetarische versie, waar hij al ontzettend veel positieve reacties op heeft gekregen. Sceptische vleeseters ziet hij als een uitdaging, hij wil óók hen laten zien dat de vegetarische keuken enorm lekker kan zijn.

Het boek is met zijn frisse felgroene kleur niet te missen, en past daarom thuis mooi op de kookboekenplank. Een felgeel Indiaas design fleurt de kaft. Een leuk detail is dat in deze versieringen veggies zijn verwerkt zoals aubergine, boontjes en peper. De inhoudsopgave laat zien dat er niet alléén maar curry’s in staan, maar ook andere Indiase recepten. Na zijn voorwoord drukt Dan je op het hart om zo vers mogelijke producten te gebruiken en moedigt hij je aan de recepten vooral naar je eigen hand te zetten. Daarna volgen wat algemene tips voor het bewaren van verschillende producten en simpele basisrecepten voor bijvoorbeeld yoghurtsaus en garam masala, die in de loop van het boek verscheidene malen terugkomen. De vormgeving van de recepten is duidelijk en van de bijbehorende foto’s loopt het water je in de mond. Kortom, een geslaagde formule voor een fijn kookboek.

Natuurlijk zijn alle recepten in dit boek vegetarisch, dus daar hoef je niet op te letten. Er staan daarnaast ook meerdere recepten in die vegan of glutenvrij zijn. Veganistische recepten krijgen een V’tje en is een recept glutenvrij dan wordt dat aangegeven met GV, lekker overzichtelijk. Dan zijn er ook nog een heleboel recepten die in minder dan 30 minuten op tafel staan, aangegeven met < 30. Er staan verschillende leuke streetfood gerechten in, waar je echt de invloeden van de Indiase stad ziet, zoals een recept voor de beroemde Mumbai tosti. In de curry’s wordt veel gebruik gemaakt van kikkererwten en bonen, in combinatie met groenten of aardappel. De curry’s kunnen gegeten worden met bijvoorbeeld rijst, papadums of naan. In de verschillende curry recepten zit verrassend veel variatie. In combinatie met een heel hoofdstuk aan verschillende bijgerechten zal je dus niet snel op dit boek zijn uitgekeken. Als je daarna nog plaats hebt voor een toetje, staan er als bonus nog enkele grappige desserts in zoals appeltaartsamosa’s.

Zelf word ik echt ontzettend blij van dit boek. Dan Toombs heeft echt zijn best gedaan een toegankelijk veggie curry kookboek te maken en houdt daarbij rekening met verschillende dieetwensen. Hij gebruikt eigenlijk alleen natuurlijke vleesvervangers zoals peulvruchten, wat het boek geschikt maakt voor een gezond vegetarisch eetpatroon. De gerechten zijn gevarieerd en je ziet dat Dan uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar de authentieke Indiase keuken en hier zijn eigen kennis en technieken aan heeft toegevoegd. Het hele boek is ervoor gemaakt om het jou als thuiskok zo makkelijk mogelijk te maken een heerlijke maaltijd op tafel te zetten. Al met al, echt een aanrader!

Ben je benieuwd geworden naar dit boek of heb je het al in je bezit? Laat ons jouw mening weten via Facebook, Instagram of in een reactie. We horen het graag!

The Curry Guy Veggie
Dan Toombs