‘Veganista – de Italiaanse plantaardige keuken’ is het eerste kookboek van Luna Trapani, jonge eigenaresse van restaurant Spritz in Antwerpen. Sinds begin 2018 stapte de half Italiaanse Luna over op een plantaardige levensstijl. Ze begon aanpassingen te maken aan al haar favoriete Italiaanse gerechten en besloot deze te delen met haar lezers, op zowel Instagram als haar website. Het bleek dat de vraag naar dit soort gerechten groot was, vandaar dat Luna besloot dat het tijd was voor haar eerste kookboek. Lees hier meer over Veganista!

Veganista
Het boek Veganista bevat een oneindige hoeveelheid recepten die zijn ingedeeld naar de gangen van de Italiaanse maaltijd: antipasta, primi, secondi, contorni en dolci. Maar voordat je aan die recepten begint, zal je een aantal recepten nodig hebben uit het hoofdstuk la base. Oftewel, basisrecepten. Met dit boek wil Luna laten zien dat de Italiaanse keuken zich prima leent voor een plantaardige levensstijl. Want ook al denken wij bij de Italiaanse keuken misschien het liefste aan pasta en pizza, het zijn toch echt de groenten die in deze keuken de hoofdrol spelen.

Wat betreft de lay-out van dit boek; ik vind deze echt prachtig. En dan met name de zelfgemaakte foto’s van de Italiaanse markten en de kust. Beide spelen namelijk een grote rol in de Italiaanse keuken. Niet meer dan terecht dat ook zij een plekje verdienen in dit boek. Naast foto’s van landschappen zijn er natuurlijk ook foto’s van gerechten te vinden in dit boek. Met behulp van minimale styling springen de gerechten er met gemak uit.

De recepten uit dit boek zijn niet lastig te maken, maar vergen af en toe wel wat tijd. Dit is afhankelijk van de gang waarin het recept staat: antipasta, primi, secondi, contorni of dolci. Misschien handig als ik deze gangen eventjes toelicht. De gang waar de Italiaanse maaltijd mee begint is antipasta, een voorgerecht. Hierna volgt de volgende gang, primi. In deze gang draait het om de lekkerste pasta’s, risotto’s en soepen. De derde gang, secondi, is het hoofdgerecht en wordt voorzien van heerlijke bijgerechten (contorni). En tot slot wordt er afgesloten met dolci, het dessert. In dit boek vind je klassiekers en moderne zoetigheden, die volgens Luna ook hartstikke geschikt zijn als ontbijt. Ontbijten met tiramisu, dat klinkt niet verkeerd. Des te meer reden om dit boek in huis te halen!

Veganista is een mooi voorbeeld van hoe de jongere generatie zich op zijn eigen manier inzet voor een beter milieu. In het geval van Luna door middel van een foodblog, restaurant en boek. Waarvan het laatste zeker een succesje te noemen is. Het boek bevat namelijk prachtige foto’s, heerlijke gerechten en is onwijs leuk om uit te koken. En al helemaal als je dol bent op de Italiaanse keuken!

Ben jij benieuwd geworden naar Veganista? Of heb jij dit boek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Veganista
Luna Trapani