“Mama, ik kook wel!” is een kookboek speciaal geschreven voor kinderen en hun ouders door chefkok Stan Schoenmakers. De jonge chef heeft jarenlange ervaring in top restaurants zoals Chateau St. Gerlach en Da Vinci. Zijn passie is het eten dat we dagelijks op tafel zetten gezond en smakelijk maken. In zijn jeugd was Stan iets dikker dan de rest van zijn vriendjes en na zijn vervelende ervaringen werd het zijn doel om anderen te helpen. Een kookboek voor het gezin om samen smaakvolle vegetarische gerechten op tafel te zetten!

Het Vegetarische Kinderkookboek voor jong (en oud)
“Mama, ik kook wel!” is een kookboekje met een pakkend persoonlijk verhaal van Stan. Bij het omslaan van de eerste pagina word je meegenomen in het verhaal over Stans jeugd en de obstakels die hij op zijn pad naar chefkok is tegengekomen. De boodschap van het verhaal is om niet op te geven en je dromen achterna te gaan, beschreven in begrijpelijke kindertaal. Het kinderkookboek bevat voor ieder moment van de dag overheerlijke en niet al te moeilijke recepten, zoals ontbijt, sapjes en smoothies, lunch, knabbels, avondeten en toetjes. Voordat je samen met de kids aan de recepten begint, krijg je een korte introductie over veilig koken en vijf keukenregels voor de kleine chef. Want koken met kinderen is natuurlijk ontzettend leuk, maar het is wel belangrijk om dit op een veilige manier te doen!

Het kookboek is een eenvoudig opgemaakt boekje waar je makkelijk en snel doorheen bladert zonder al teveel poespas. De foto’s van de recepten spelen de hoofdrol op de pagina’s en dit is natuurlijk voor een kind erg fijn om naar te kijken. Naast de recepten vind je veel weetjes door het kookboek heen. Stan legt bijvoorbeeld uit dat amandelen veel gezonde vetten bevatten en dat die ervoor zorgen dat je je goed kan concentreren tijdens een proefwerk op school. De afwisseling tussen recepten en informatie over voeding maakt het boekje erg leuk om te lezen!

In het boekje zie je goed terug dat de recepten speciaal voor kinderen zijn bedoeld. Ze zijn in makkelijke taal geschreven en bevatten niet teveel stappen. Een dinerrecept zal wel wat meer tijd vergen dan een ontbijtrecept, maar heel veel tijd zal het niet kosten. Kinderen hebben immers geen urenlange spanningsboog! Elk recept is handig ingedeeld met de ingrediënten, benodigdheden en bereidingsstappen. Tussendoor vind je notitiepagina’s waarop je wat kleine aantekeningen kan zetten, misschien hier en daar een aanpassing of het gebruik van andere kruiden. Zo stimuleer je de kinderen om creatief hun eigen draai aan de recepten te geven!

“Mama, ik kook wel!” is een mooi voorbeeld van hoe ouders en kinderen op een leuke en spelende wijze met elkaar in de keuken kunnen staan. Stan heeft door het delen van zijn persoonlijke verhaal, eigen ervaring en zijn positieve mindset, een missie weten neer te zetten: ‘Gezond eten in een smaakvol en aantrekkelijk jasje op tafel zetten voor jong en oud!’

Ben jij benieuwd geworden naar “Mama, ik kook wel!”? Of heb jij dit boek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

“Mama, ik kook wel!”
Stan Schoenmakers