REVIEW: 28 dagen vega
Jitske IJlstra

REVIEW: 28 dagen vega

dinsdag 01 maart 2022
Dat de overstap van vlees naar vegetarisch eten soms best lastig kan zijn, kunnen de meeste vegetariërs beamen. Het kan dan daarom handig zijn om een duwtje in juiste richting te krijgen. ‘28 dagen vega’ van Lisa Butterworth en Caroline Hwang zou zo’n duwtje kunnen zijn! Lees snel wat wij van dit boek vinden.

Bijzonder
‘28 dagen vega’ is niet zomaar een kookboek. Het boek is namelijk grotendeels gevuld met tips, tricks en informatie over vegetarisch eten. Wij vinden het super leuk om dit te lezen. Deze onderdelen kunnen een carnivoor net de laatste handvatten bieden om vegetarisch te eten. Daarbij vinden we het gewoon interessante informatie! Na deze informatie volgt een stuk over basisingrediënten, keukenapparatuur en onmisbare basics, super handig!

Behalve dat ‘28 dagen vega’ een kookboek is, kan het gebruikt worden als handleiding voor de beginnende vegetariër. Na de inleiding begint het boek met een hoofdstuk over hoe de lezer dit boek kan gebruiken. Dat vinden we heel fijn, omdat het zo’n bijzonder boek is. Hierna volgen uitgebreide hoofdstukken met informatie. Deze gaan onder andere over waar ons vlees vandaan komt, het effect van vlees op het milieu en de mythe van dierlijk eiwit. Dit maakt het ook nog eens een leerzaam boek.

Het recept gedeelte bestaat uit basis recepten en weekmenu’s. De weekmenu’s zijn uitgebreid uitgewerkt. Elk weekmenu begint met een boodschappenlijst en een voorbereidingsplan. Het wordt de lezer op deze manier ontzettend gemakkelijk gemaakt! Daar houden wij van! Na de voorbereiding volgen de recepten zelf. Per dag worden er drie maaltijd momenten besproken: ontbijt, lunch en avondeten. Je hoeft dus niets meer zelf te bedenken. Dat maakt dit een ideaal kookboek voor de drukke kok.

Wij vinden het boek erg overzichtelijk, vooral het gedeelte met de recepten. De recepten staan per dag ingedeeld waardoor je in een oogopslag kunt zien wat je die dat gaat/kan eten. Door de lichte afbeeldingen oogt het boek erg kalm en rustig. Dit zorgt ervoor dat het kookboek prettig leest. Op deze foto’s staan de gerechten van de desbetreffende dag. In het informatieve gedeelte van het boek staat af en toe een kleine tekening. Dit maakt de pagina iets onrustig, maar wel gezelliger!

De meeste recepten bestaan maar uit een paar stappen en zijn binnen een half uur te maken. Vegetarisch eten hoeft met dit kookboek dus helemaal niet lastig te zijn! Wel vragen sommige recepten om wat voorbereiding, maar dit staat dan duidelijk aangegeven. De ingrediënten van de recepten staan duidelijk aangegeven in de boodschappenlijst en zijn over het algemeen bij de lokale supermarkt te verkrijgen. Ook staat onderaan elk recept de voedingswaarden vermeld, een fijne toevoeging!

Wij zijn fan van ‘28 dagen vega’! Wij raden dit boek vooral aan voor beginnende vegetariërs, maar ook voor de veggie-experts onder ons zijn de weekmenu's van dit kookboek hartstikke leuk om te maken. Wij kunnen niet wachten om te beginnen aan de 28 dagen vega weekmenu’s. Gelukkig hoeft dat ook bijna niet meer, want dit boek komt morgen uit!

Ben jij benieuwd geworden naar '28 dagen vega'?  Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

28 dagen vega
Lisa Butterworth en Caroline Hwang