REVIEW: Aarde, zout & vuur
Karlijn Swaen

REVIEW: Aarde, zout & vuur

donderdag 16 december 2021
Leven op het platteland, met eigen moestuin en fruitbomen, kan zowel een droom als een nachtmerrie zijn. Voor bloggers Yannic Schon en Susann Probst, bekend van het Duitse blog 'Krautkopf', was het een droom die werkelijkheid werd. Deze twee foodies houden niet alleen van eten dat vult, maar ook van eten dat goed is voor de gezondheid en de mens gelukkig maakt. In hun nieuwe boek ‘Aarde, zout & vuur’ bundelen zij recepten, prachtige foto’s, maar ook hun kennis over de natuur en haar wildgroei aan planten. Benieuwd geworden naar dit kookboek? Lees hier onze review!

Krautkopf
Fotografen en mede-bloggers Yannic Schon en Susann Probst gooiden onlangs hun hele leven over een andere boeg. Na tien jaar gewoond te hebben in één van de grote steden in Duitsland, pakten zij hun spullen en vertrokken ze naar het pittoreske dorpje Mecklenburg. Ze kochten hier een huis met enorm veel ruimte voor een moestuin en eigen fruitbomen. Volgens Yannic en Susann heb je maar drie elementen nodig om prachtige recepten op tafel te kunnen zetten, namelijk aarde, zout en vuur. De recepten in dit kookboek zijn ontwikkeld op basis van producten uit hun eigen tuin. Het duo wil met hun eigen stukje land bijdragen aan een gezond ecosysteem en het samenleven van verschillende organismen mogelijk maken!

Dit kookboek begint met informatie over de manier van leven en koken van de Krautkopf-bloggers. Door één te zijn met de wildgroei in hun eigen tuin, maar ook in het nabije gebied, ontdekken zij steeds meer nieuwe manieren voor het gebruiken van groenten. Zo kan het zomaar voorkomen dat zij zelfs de wortels van uien of een prei in een gerecht verwerken. In dit kookboek spelen groenten de hoofdrol en is meer dan de helft van de recepten veganistisch en lactose- en glutenvrij. In de inleiding wordt verteld dat je zelf kunt experimenteren met de recepten uit het kookboek en dat de keuze van smaakmakers aan jou als lezer wordt overgelaten. Zo kun je altijd je eigen voorkeur doorvoeren in de recepten en kun je dus alle kanten op met dit kookboek!

In eerste hoofdstukken van ‘Aarde, zout & vuur’ vertellen Yannic en Susann over het ontstaan van hun eigen moestuin. Een inspirerend verhaal met uitleg over hoe het hun manier van koken heeft beïnvloed. Het tweede hoofdstuk gaat over wilde planten en hoe we deze vroeger altijd ontweken. Met dit hoofdstuk wil het kookduo de lezer inspireren om de natuur als je voorraadkast te zien en minder te kopen in de supermarkt. De hierop volgende hoofdstukken staan vol met recepten voor gerechten en basisrecepten. Ook zijn er hoofdstukken gewijd aan fermenteren en het inleggen van producten. Dit kookboek is hierdoor niet alleen leerzaam, maar kan ook je bijbel worden als je geïnteresseerd bent in het fermenteren van groenten!

De fotografie in dit kookboek valt alleen maar de hemel in te prijzen, want wat een prachtige plaatjes. De foto’s bij de recepten worden afgewisseld met ingrediënt foto's en sfeerbeelden uit hun eigen tuin. Hierdoor waan je je als lezer in de droomwereld van dit blogduo. De recept fotografie is simpel en verfijnd en straalt rust uit. De verdere lay-out in het kookboek behoort ook tot deze stijl en maakt het boek erg prettig om door te lezen. Er is een duidelijk verschil te zien wanneer je het hoofdstuk met recepten afsluit en doorgaat naar de hoofdstukken over fermentatie. De achtergrondkleur verandert en de fotografiestijl wordt wat donkerder. Dit zorgt voor een goede scheiding tussen deze hoofdstukken. Alleen het doorbladeren van ‘Aarde, zout & vuur’ is eigenlijk al een feestje!

Het kookboek ‘Aarde, zout & vuur’ bevat 60 verrassende, vegetarische recepten. Allemaal zelf samengesteld, gekookt en gefotografeerd door het duo Yannic en Susann. De meeste recepten zijn ontwikkeld voor 2 personen, maar dit kan natuurlijk makkelijk worden aangepast naar de gewenste hoeveelheid. De ingrediëntenlijsten zijn kort en puur, wat ervoor zorgt dat de recepten laagdrempelig zijn. Af en toe wordt er een introductie gegeven over het recept of staan er tips vermeld over bepaald ingrediënten. Bij de recepten in dit kookboek wordt niet vermeld hoe lang de bereidingstijd is, maar is dat echt noodzakelijk bij zulke pure recepten?

‘Aarde, zout & vuur’ is een prachtig kookboek met de meest pure recepten en verfijnde fotografie. Het is naast een kookboek ook nog eens een boek dat ontzettend leerzaam is over de natuur en haar eigen cadeaus aan ons. Leer met dit kookboek koken zonder kant-en-klaar kruidenmixen uit de supermarkt en leer zelf smaken toe te voegen uit moeder natuur. Fermenteren kun je leren en met dit kookboek wordt zelfs dit een makkie! Wij zijn enorm enthousiast en raden dit kookboek zeker aan.

Ben jij benieuwd geworden naar 'Aarde, zout & vuur'? Of heb jij dit boek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Aarde, zout & vuur
Susann Probst & Yannic Schon