REVIEW: Eten uit de natuur
Willemijn van Bree

REVIEW: Eten uit de natuur

zaterdag 11 september 2021
Gina Rae La Cerva neemt je mee op reis in haar boek Eten uit de natuur. Niet alleen een reis door verschillende landen, maar ook een reis door de geschiedenis. Ze proeft van wild voedsel bij toprestaurants en bespreekt hoe de mens door de eeuwen heen om is gegaan met voedsel. We eten tegenwoordig zelden nog ‘wild voedsel’, maar dit was vroeger heel anders. Toen werd vrijwel al ons voedsel verzameld, gejaagd of gevangen uit het wild. Wat zijn de effecten van deze voedselverschuiving? En waarom is wild voedsel nu een luxe? Antwoord op deze vragen en meer lees je in Eten uit de natuur! Benieuwd geworden? Lees hier onze review!

Over Gina Rae La Cerva
Gina Rae La Cerva heeft een liefde voor het buitenleven. Ze groeide op in de bergen van Noord-New Mexico en daar ontstond haar passie. In de afgelopen jaren is zij onder andere de Stille Oceaan overgestoken op een zeilboot en heeft ze onderzoek gedaan naar tsunami’s in Indonesië. Ze is een echte avonturier dus, maar ook geograaf, milieu-antropoloog en schrijfster over milieuwetenschap en filosofie. Door te schrijven wil ze zowel wetenschappers als niet-wetenschappers meer betrokken maken bij deze onderwerpen. Haar eerste boek is Eten uit de natuur, dat niet alleen door Amazon in 2020 is geselecteerd als beste non-fictieboek, maar ook is aanbevolen door de New York Times.

Lay-out en structuur
Eten uit de natuur is een mooi boek van zowel binnen als buiten. De cover van dit boek bevat prachtige, kleurrijke illustraties van wild voedsel, afgebeeld op een zwarte achtergrond. Alleen al de reden om dit boek uit te kiezen 😉. Het boek zelf bestaat uit drie delen, verdeeld over iets meer dan 300 pagina’s. Deel 1: Van de herinnering en de vergetelheid. Deel 2: Onderworpen aan verlangen. Deel 3: Tijden van overvloed en hongersnood. Elk deel wordt opgedeeld in een aantal hoofdstukken. In zo’n hoofdstuk bespreekt Gina Rae La Cerva telkens meerdere dingen. Zo heeft ze het over een reisgebeurtenis, dan iets over haar jeugd, en vervolgens wat kennis over voedsel in de steentijd. Dit maakt het heel interessant en verrassend om te lezen!

Inhoud
Dit boek is een soort uitgebreid reisverslag. Het begint in Kopenhagen en eindigt in Amerika, maar het is niet enkel Gina’s culinaire wereldreis dat je in Eten uit de natuur kunt lezen. La Cerva bespreekt de verschuiving van waar ons eten vandaan komt. Vroeger werd het grotendeels verzameld en gejaagd, tegenwoordig komt bijna nooit iets rechtstreeks uit de natuur. Ze merkt op dat wild eten, wat in de middeleeuwen als armoedig werd gezien, juist steeds meer als een luxe wordt beschouwd. In dit boek lees je over de effecten van deze voedselverschuiving, persoonlijke verhalen van de schrijfster, de geschiedenis van eten sinds de steentijd, en interviews met topchefs en voedingsdeskundigen. De schrijfster zegt zelf dat je het kan lezen als een tragedie of een verhaal van hoop.

Verfrissend en onwijs interessant, dat is Eten uit de natuur! Als je geïnteresseerd bent in voedsel, of geschiedenis, of wildplukken, of al deze onderwerpen, behoort dit boek zeker in jouw boekenkast. Eten uit de natuur is een verzameling van indrukken die je een heleboel kunnen leren en erg leuk geschreven zijn. Het verleden, heden en toekomst komen aan bod. Eten uit de natuur is een absolute aanrader!

Ben jij benieuwd geworden naar Eten uit de natuur? Of heb jij dit boek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Eten uit de natuur
Gina Rae La Cerva