Babette Porcelijn deed onderzoek naar de vraag: “Hoe creëren we een veilige en stabiele wereld waarin we elkaar een welgemeend happy 2050 kunnen wensen?” In Het happy 2050 scenario neemt ze je mee in haar zoektocht naar het antwoord op deze vraag. Dit boek is een presentatie van een compleet plan van aanpak voor een veilige planeet, een geïnspireerde crew, een integer beleid, eco-positieve productie zonder verborgen impact, een gezonde economie en gelijke kansen op welzijn voor iedereen. Babette diept deze fundamenten van geluk uit en legt hun samenhang bloot. Zo ontstaat een helder overzicht van alles waarmee we aan de slag kunnen voor een happy 2050. Nieuwsgierig geworden? Lees dan onze review!

Structuur en opbouw
Het happy 2050 scenario is opgebouwd uit zes delen. Voorafgaand aan deze delen wordt het onderwerp geïntroduceerd. Hierin verwijst Babette kort naar haar vorige boek ‘De verborgen impact’ en licht ze toe wat het begrip ‘verborgen impact’ eigenlijk precies inhoudt. Ook laat ze je hier kennismaken met het gelukspoppetje. Dit poppetje staat mooi en duidelijk geïllustreerd. Het bestaat uit acht verschillende thema’s die in het boek aan bod komen. Deze thema’s zijn geluk, welzijn, gelijke kansen, economie, natuurlijke hulpbronnen, beleid, de crew en een veilige planeet. De acht pilaren van het gelukspoppetje worden in de loop van de volgende zes hoofdstukken besproken: het doel, het plan, de mens, de planeet, de markt en samen sturen. Na de inhoudsopgave, onder het kopje ‘Nog even dit’, licht Babette kort wat praktische punten van het boek toe. Zo legt ze uit wat de afkortingen en verschillende kleuren hoofdstukken betekenen. Door deze aan het begin even door te lezen, worden zowel de tekst als de afbeeldingen overzichtelijker en begrijpelijker.

Het onderzoek van Babette wordt ondersteund door kleurrijke en duidelijke illustraties. Dit zorgt ervoor dat het onderwerp makkelijker te visualiseren en te begrijpen is. Dat maakt Het happy 2050 scenario een heel vrolijk boek om te zien! Ook zorgt het ervoor dat je je goed kunt blijven concentreren en interactie hebt met het boek: het gaat leven. Het boek telt maar liefst 354 bladzijden, vol met doelen, informatie, afbeeldingen en grafieken.

Verhaal
Babette heeft, zoals gezegd, zelf onderzoek gedaan naar alles rondom het klimaat en de huidige gezondheid van de aarde. Tijdens dit onderzoek heeft zij tientallen experts geïnterviewd en veel wetenschappelijke inzichten verzameld. Op basis hiervan heeft zij een realistisch (en zo compleet mogelijk) plan van aanpak ontwikkeld. Het leuke hiervan is dat je hierdoor ook kan zien wat jij kan doen om bij te dragen aan een betere wereld. Ze presenteert dit op visuele, luchtige en humoristische manier. Erg leuk én leerzaam om te lezen dus!

Het happy 2050 scenario is een onwijs interessant en informatief boek. Je wordt meegenomen in de ontdekkingen van Babette, waardoor er een wereld voor je opengaat. Het boek is op een leuke manier geschreven en vormgegeven. Het geeft een realistische kijk op de wereld. Een absolute aanrader voor wie benieuwd is wat er ‘misgaat’ en vooral: wat er beter kan! Goed om te weten is dat dit boek ook een educatieve rol zou kunnen vervullen, ga er dus wel even echt goed voor zitten. Babette wil elke volgende druk updaten om ervoor te zorgen dat haar lezers op de hoogte zijn van de huidige staat van de aarde. Ze roept iedereen daarom op om haar vooral te verrijken met hun kijk op dit probleem of haar te voorzien van aanvullingen. Op naar een happy 2050!

Ben jij benieuwd geworden naar Het happy 2050 scenario? Of heb jij dit boek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

REVIEW: Het happy 2050 scenario
REVIEW: Het happy 2050 scenario