Of je nou een professionele of een recreatieve sporter bent, de juiste voeding is onwijs belangrijk. Door je voeding af te stemmen op je trainingen, kan je jouw sportprestaties enorm verbeteren! Maar hoe doe je dat? Topsportdiëtiste Stephanie Scheirlynck heeft speciaal hiervoor Het Sportkookboek 2 geschreven. Met dit boek helpt ze je het maximale uit je trainingen te halen en je lichaam sneller te laten herstellen. Dat allemaal aan de hand van lekkere en makkelijke maaltijden. In deze review bespreken we alle ins en outs van dit kookboek!

Expertise
Stephanie Scheirlynck, de schrijfster van Het Sportkookboek 2, is opgeleid diëtiste en voedingsdeskundige met een verregaande specialisatie in sportvoeding. In haar boek deelt ze niet alleen heerlijke, uitgebalanceerde recepten, maar ook haar expertise. Ze begint het kookboek met zes korte hoofdstukken met informatie over onder andere het belang van sportvoeding, het verschil tussen voeding voor sporters en niet-sporters en wat er bedoeld wordt met rustige en intensieve trainingsdagen. In het vijfde hoofdstukje beantwoordt ze heel duidelijk een aantal veelgestelde vragen over sportvoeding, zoals “Hoeveel tijd laat ik het best tussen mijn maaltijden en mijn training?” en “Mag ik nuchter trainen?”. Na deze paar hoofdstukken volgen de recepten.

Structuur
Het kookboek bevat 80 recepten die opgedeeld zijn in de structuur van rustdagen, rustige trainingsdagen, intensieve trainingsdagen, en dagen met krachttraining. Dit is dezelfde structuur als in Stephanies vorige boek: Het Sportkookboek. Elk hoofdstuk begint met een toelichting over wat die bepaalde trainingsdag inhoudt. Daarna volgen een aantal ontbijt-, tussendoortjes-, lunch- en dinerrecepten, die geschikt zijn voor die trainingsdag. Het boek eindigt met twee hoofdstukken die in het teken staan van snacks. Zowel snacks voor tijdens als na de training.

De recepten staat allemaal super overzichtelijk in het boek. Bovenaan elke pagina wordt aangegeven voor welke trainingsdag het bedoeld is, welke soort maaltijd het is en wat de bereidingstijd is. De gerechten zijn niet allemaal vegetarisch, maar er zit een ruime hoeveelheid vegetarische recepten tussen. Zo zijn de ontbijtjes allemaal vegetarisch, en enkele ook veganistisch, zoals de bessensmoothiebowl. Voor de intensieve trainingsdag en krachttrainingsdag bevat het kookboek geen vegetarische dinerrecepten, maar zou je ervoor kunnen kiezen het vlees te vervangen door iets vegetarisch. Verder zien de recepten er allemaal geweldig lekker uit. De ingrediëntenlijst en bereidingswijze staan telkens op de linkerpagina en de prachtige receptfoto’s vullen de rechterpagina’s.

Het Sportkookboek 2 is een heel mooi en overzichtelijk kookboek dat ideaal is voor mensen die op zoek zijn naar wat sportieve kookinspirate. Ook is dit boek perfect als je meer wil leren over sportvoeding en graag je sportprestaties zou willen verbeteren met behulp van een duidelijk, aangepast voedingsschema. Let dus wel op: het boek is niet speciaal gericht op vegetariërs. Het is het meest geschikt voor flexitariërs, maar als vegetariër kan je ook een heleboel inspiratie en informatie uit het kookboek halen!

Ben jij benieuwd geworden naar Het Sportkookboek 2? Of heb jij dit boek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Het Sportkookboek 2
Stephanie Scheirlynck