REVIEW: Manis
Jitske IJlstra

REVIEW: Manis

dinsdag 07 juni 2022
Een kookboek vol Indisch zoet: dat is ‘Manis’ van Francis Kuijk. In dit boek word je aan het bakken gezet in de Indische keuken. Je leert hierbij dat deze keuken zoveel meer heerlijke zoetigheden te bieden heeft dan alleen spekkoek. Lees gauw verder, dan nemen we je mee door de inhoud en structuur, de lay-out en de recepten!

In het voorwoord spat de passie er meteen vanaf. Niet alleen door de stralende foto van Francis, ook door het enthousiasme in de tekst. Door haar trots op de gerechten krijgen wij heel veel zin om alles te maken en proeven! Na het voorwoord volgt een hoofdstuk met handige info over ingrediënten, wat je ermee kunt doen, bijzonder keukengerei wat je nodig zult hebben, etcetera. Omdat dit een kookboek is met recepten die veelal anders zijn dan wij in de Nederlandse keuken gewend zijn vinden wij dit hoofdstuk heel fijn om erbij te hebben. De hoofdstukken met de recepten zijn onderverdeeld in verschillende zoetigheden zoals cake en snoep. Vooral het hoofdstuk ‘desserts & feestelijke lekkernijen’ trekt onze aandacht, jummie!

De lay-out van dit boek ervaren wij als duidelijk en fijn. Er zijn niet ontzettend veel hoofdstukken, waardoor het overzicht goed wordt bewaard. Waar wij ook heel blij van worden is het beeld. Zeker bij de recepten die ons niet bekend zijn is het fijn dat er veel ruimte in het kookboek is voor prachtige plaatjes van de gerechten. Zo wordt snel duidelijk wat je maakt en het ziet er heerlijk uit! De recepten zelf nemen een halve pagina in beslag en krijgen een uitgebreide introductie. Hierdoor oogt het als veel tekst, maar wij vinden het hartstikke fijn om uitleg te krijgen bij deze typisch Indische gerechten.

Waar het uiteindelijk allemaal om draait bij een kookboek zijn natuurlijk de recepten! Dat je in ‘Manis’, wat letterlijk ‘zoet’ betekent, zoete recepten treft, is natuurlijk geen verassing. Toch is een groot deel van de recepten voor ons wel een verassing. Wij kenden de meeste gerechten die erin staan namelijk niet! Wij vinden het ontzettend leuk om een kookboek te treffen met zulke bijzondere zoetigheden!

Voor de meeste recepten in dit boek zal je even een tripje naar de lokale toko moeten maken om de ingrediënten in huis te halen. Ook hebben de recepten veelal een lange lijst ingrediënten. Maar eerlijk gezegd vinden wij een tripje naar de toko juist hartstikke leuk en een lange lijst ingrediënten schrikt ons ook niet af. Daarnaast staat bovenaan elk recept vermeld wat de bereidingstijd is en voor hoeveel stuks of personen. Super fijn!

Dit kookboek is echt een topper voor als je blij wordt van een tripje naar de toko of houdt van experimenteren. Met 'Manis' kun jij jouw familie en vrienden eens verassen met een bijzondere zoetigheid. Vooral voor vegetariërs of flexitariërs is ‘manis’ perfect, veganistische recepten staan nauwelijks in dit boek. Al met al zijn wij hartstikke fan van dit bijzondere kookboek!

Heb jij al eens van dit boek gehoord of zelfs al in huis? Of ben jij nieuwsgierig geworden? Laat het ons weten in een reactie op het blog, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Manis
Francis Kuijk