3.7/5 - (3 stemmen)

‘Nistisima’ is een kookboek met volledig veganistische Mediterrane recepten. Georgina Hayden deelt hierin recepten vanuit eeuwenoude tradities uit bijvoorbeeld Griekenland, Libanon en Jordanië. In dit boek spelen groenten de hoofdrol en vind je bijzondere gerechten om een heerlijke zomerse tafel mee te vullen. Wij zijn ontzettend benieuwd naar de inhoud. En jij?

Dit kookboek begint met een uitgebreide inleiding. Zo leren we dat ‘Nistisima’ letterlijk ‘vastenvoedsel’ betekent. Vastenvoedsel zijn de gerechten die orthodoxe gelovigen tijdens de vastenperiode wel mochten eten: plantaardig voedsel. Ook wordt verteld waarom Georgina dit boek heeft geschreven, waarom mensen vasten en wat de regels zijn tijdens dit vasten, super interessant! De rest van het kookboek staat vol met recepten, wel meer dan 120! Deze zijn onderverdeeld in verschillende categorieën zoals groenten uit het seizoen en dranken. Achterin lezen we nog een hoofdstuk met tips en trucs, zo iets extra’s in een kookboek vinden wij altijd heel fijn!

Wat een prachtige en luxe lay-out heeft dit kookboek. Wij vinden het lettertype prachtig, evenals de foto’s van de gerechten en de sfeerbeelden. Wij vinden dit echt een heel mooi boek. Wel hadden wij zelf liever gezien dat elke foto bij het bijbehorende recept staat, dat scheelt wat zoekwerk! We begrijpen echter wel waarom dit is gebeurt, want sommige bereidingswijzen zijn wat lang. Georgina had waarschijnlijk dus geen andere optie. Dat neemt daarnaast natuurlijk niet weg dat de foto’s echt prachtig zijn!

Zoals we hierboven al benoemen zijn sommige recepten wat aan de lange kant. Deze gerechten zijn dan ook extra bijzonder! ‘Nistisima’ is een kookboek wat geschikt is voor als je eens alles uit de kast wil trekken voor een bijzondere maaltijd. Toch zijn er ook meer dan genoeg kortere recepten die makkelijker te maken zijn. De twee wisselen elkaar in dit boek constant af. Bij elk recept staat vermeld voor hoeveel personen het is, maar de bereidingstijden missen. Toch kun je aan de stappen van het recept inschatten wanneer je wat langer bezig bent met de bereiding.

‘Nistisima’, wij zijn fan! Dit boek is, doordat alle recepten veganistisch zijn, voor iedereen geschikt. De gerechten zijn bijzonder, vernieuwend en lijken ons hartstikke lekker. Dus: rennen naar de boekenwinkel!

Ben jij benieuwd geworden naar ‘Nistisima’? Of heb jij dit boek al in huis? Laat ons weten wat jij ervan vindt in een reactie, op Instagram of op Facebook. We zijn benieuwd!

Nistisima
Bol.com | Libris