Plastic soep, je hebt het vast wel eens gezien. Wellicht in het echt of in een natuurdocumentaire. Het is een opeenhoping van een grote hoeveelheid plastic en ander afval die in de zeeën en oceanen terecht is gekomen. Merijn Tinga, bioloog en fanatiek surfer, onderneemt sinds 2014 bijzondere expedities om aandacht te vragen voor dit wereldwijde probleem. In het boek Plastic Soup Surfer lees je zijn inspirerende verhaal. Benieuwd geworden? Lees hier onze review!

Merijn Tinga
De schrijver van het boek, Merijn, is de plastic soup surfer. Hij is een watersporter in hart en ziel en kon niet langer al het zwerfafval rondom zijn surfboard aanzien. Nu onderneemt hij avontuurlijke expedities en ontwikkelt hij creatieve campagnes om aandacht te vragen voor plastic soep. Daarnaast wilt hij beslismakers verleiden tot concrete oplossingen te komen voor het probleem van plastic soep. Met een zelfgemaakt kiteboard, gemaakt van plastic afval, surfte hij naar Engeland. Ook peddelde hij van de monding van de Rijn naar Rotterdam op zijn supboard, die hij ook zelfgemaakt heeft van plastic zwerfafval.

Verhaal
In Plastic Soup Surfer lees je het bijzondere avontuur van Merijn, over hoe hij in actie kwam en het plastic soep probleem hoog op de politieke agenda én op de bedrijfsagenda wist te zetten. Wat begon op het strand van Noordwijk mondde uit in een strijd tegen het hele systeem. Het is een verslag van een serie spannende expedities vol hoogte- en dieptepunten. Daarnaast deelt Merijn zijn kennis en kunde op het gebied van plastic, recyclen, vervuiling en meer.

Inhoud
Het boek heeft 255 pagina’s en is heel fijn en makkelijk te lezen. De meeste pagina’s worden gevuld met Merijns verhaal, geschreven in de ik-persoon. Het voorwoord is geschreven door Floortje Dessing. Het verhaal wisselt af met informerende stukjes en mooie foto’s. De informatiestukken staan in roze vlakken, waardoor ze duidelijk te onderscheiden zijn van het lopende verhaal. De foto’s tussendoor bevatten allemaal een korte beschrijving van wat er te zien is op de afbeelding. Dit maakt het boek extra leuk en interessant, omdat je zo echt een goed beeld krijgt van Merijns avontuur.

Plastic Soup Surfer is een hoopvol verhaal vol spanning en avontuur. Het laat zien dat je als eenling wel degelijk een verschil kunt maken. Zo heeft Merijn het met zijn acties onder andere voor elkaar gekregen dat er statiegeld op kleine plastic flesjes is ingevoerd! Ook leert het boek je een heleboel over zwerfafval, de plastic soep, en oplossingen voor deze problemen. Het leest makkelijk weg en is onwijs interessant. Een super goede toevoeging aan je boekenkast, en een leuk cadeautje voor een milieubewuste vriend of vriendin!

Ben jij benieuwd geworden naar Plastic Soup Surfer? Of heb jij dit boek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Plastic Soup Surfer
Merijn Tinga