Parijs is de stad van de liefde… voor vegan gebak en broodjes! Land&Monkeys is de nieuwe 100% vegan bakkerij in hartje Parijs! Hoewel een tripje Parijs natuurlijk ook niet verkeerd is, kan je nu de geur van verse croissantjes en gebakken brood zelf in huis halen met het nieuwe boek Van de vegan bakker van meesterbakker Rodolphe Landemaine.

Van Ladurée naar vegan patissier
Rodolphe Landemaine is een Franse meesterbakker en omschrijft zichzelf als een ‘puur product van de Franse gastronomie’. Deze innovatieve bakker is opgeleid bij de Compagnons de Devoir, heeft gewerkt bij verschillende grote Franse banketbakkers en opende op 26-jarige leeftijd zijn eigen bakkerij. Samen met zijn compagnon heeft Rudolphe achttien winkels en 250 werknemers.

Dat zijn bedrijf zo’n succes is, wijt hij aan de manier waarop ze inspelen op de wensen en behoeften van de klant. Deze worden op dit moment steeds plantaardiger, wat maakt dat er nu een compleet vegan bakkerij is midden in Parijs! Land&Monkeys richt zicht tot alle liefhebbers van het Franse ambachtelijke bakkersbedrijf: van nieuwsgierige voorbijgangers en fijnproevers tot vegans en niet-vegans. De bakkerij staat vol met luxe broodjes, gebak en tussendoortjes. Rodolphe haalt zijn inspiratie uit de bekende Franse (banket)bakkers recepten en giet deze met vegan ingrediënten in een nieuw jasje.

Bij Land&Monkeys wordt goed eten, ethiek en innovatie gecombineerd tot de bakkerij van de toekomst. Een toekomst met bewustzijn over de grote uitdagingen waar we als mensheid voor staan: het klimaat, de volksgezondheid en het welzijn van dieren.

Structuur
Het boek is clean en duidelijk verdeeld. Van de vegan bakker begint met een inleidend verhaal over de achtergrond van de bakker en een uitleg over veganisme. Daarna loopt het boek logisch door met een duidelijke structuur: ingrediënten, techniek, basisrecepten, broden, zoete/luxe broodjes, lekkers om mee te nemen en taart & gebak. Een uitgebreid aanbod van de verschillende Franse bekende recepten!

Bij het zien van de foto’s van alle lekkernijen loopt het water je in de mond! Mooie en nette foto’s van de recepten, gewoon zoals ze zijn. Zoals eerder benoemd staan de recepten overzichtelijk verdeeld. De meeste ingrediënten zijn te verkrijgen in de supermarkt, maar een enkel ingrediënt is volgens het boek online te verkrijgen. Hierdoor moet je van te voren even goed kijken, zodat je niet op het laatste moment zonder een ingrediënt zit. Dit is bij een paar recepten het geval, maar lang niet bij allemaal! De bereidingswijze is prettig geschreven en goed te volgen. Deze is onderverdeeld in maximaal 7 stappen. Doordat er veel met deeg gewerkt wordt, vereisen de meeste recepten wat geduld. Bij meerdere recepten heeft het deeg rust nodig of moet het even rijzen. Alle recepten zijn geheel plantaardig. Van banketbakkersroom tot praliné en van madeleines tot aardbeientaart.

Van de vegan bakker is een mooi en overzichtelijk kookboek dat ideaal is voor thuisbakkers, of je nou vegan eet of niet. Een mooi boek om de klassieke Franse lekkernijen in een plantaardig jasje te steken en weer te kunnen genieten van je oude favorieten! Een bakkerij en boek met een mooie visie en lekker eten; daar zijn we fan van!

Ben jij benieuwd geworden naar het boek Van de vegan bakker? Of heb jij dit boek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Van de vegan bakker
Rodolphe Landemaine