REVIEW: Vegan Comfort
Karlijn Swaen

REVIEW: Vegan Comfort

woensdag 05 januari 2022
Wij mochten weer een nieuw kookboek reviewen, en wat voor één! Bij het uitpakken van de doos werden wij al verliefd op de omslag van het kookboek 'Vegan Comfort' van Milou van der Will. Milou is een auteur die je misschien wel kent van thrillers, kookboeken of haar eigen blog. Een liefde voor schrijven heeft ze dus wel, maar Milou heeft zich ook vastgeklampt aan de Oosterse keuken. In dit kookboek brengt ze al haar liefdes samen tot Oosterse comfort recepten. Benieuwd geworden? Lees hier wat wij van dit kookboek vonden!

'Vegan Comfort' begint met een mooi voorwoord over wat comfort food voor verschillende mensen kan betekenen. Milou vertelt hierin ook dat ze graag wilt dat comfort food wat meer zachtheid krijgt, dat het momentje rust op een dag juist zo goed voor je is. Op wat voor een manier je dit ook invult. Wij sluiten ons helemaal aan bij deze filosofie!

De recepten in dit kookboek zijn ingedeeld per gerecht soort. Zo zijn er recepten voor noedels en curry’s, maar ook voor sausjes, sides en toppings. Milou heeft ook een hoofdstuk gewijd aan verschillende dranken, want een goede kop thee valt natuurlijk ook onder comfort food. In 'Vegan Comfort' staan basisrecepten voor het zelf maken van je noedels, tofu en kruidenpasta’s, want zoals Milou het zo mooi omschrijft: ‘een maaltijd waarvan alle ingrediënten huisgemaakt zijn, is misschien wel de koningin van het comfort food’. Echter, je hoeft hier niet direct van te schrikken en bang te worden dat dit kookboek bergen werk bevat. Aan het begin van de hoofdstukken is er een kleine disclaimer waarin Milou vertelt dat zij ook niet altijd alles zelf maakt, maar het soms dus wel heerlijk vindt om dit te doen!

Wat opvallend is aan 'Vegan Comfort' is dat er veel wordt verwezen naar wetenschappelijk onderzoek. Dit begint al bij het voorwoord, waarin onderzoeken worden aangesteld om te laten zien dat comfort food echt goed voor ons is (alleen maar leuk om te lezen dus). Ook is er in het hoofdstuk over noedels te lezen waarom gebakken baksoda goed werkt voor ramennoedels. Er wordt een natuur- en scheikundeleraar aan de mouw getrokken et voilà, daar is een uitgebreid natuurkundig antwoord!

Wanneer je 'Vegan Comfort' doorbladert valt er daadwerkelijk een soort rust over je heen. Alle recepten zijn overzichtelijk uitgewerkt en bevatten allemaal een receptfoto. De fotografie heeft een rode draad door het hele boek en is in dezelfde stijl gefotografeerd en bewerkt. De foto’s bevatten weinig prullaria en er is gebruikt van zachte tinten. Deze zachte tinten komen overigens terug in het hele boek en zou je kunnen linken aan herfstkleuren. 'Vegan Comfort' is niet alleen een leuk boek om recepten uit te koken, maar het doorbladeren alleen al is de moeite waard.

'Vegan Comfort' bevat enkel oosterse recepten. Misschien een keuken wat voor een aantal Nederlanders minder bekend is, maar zeker één met een interessante historie. Zoals eerder gezegd zijn de hoofdstuk in 'Vegan Comfort' opgesteld in categorieën en staan er recepten in om alles zelf te kunnen maken. Zo begint het hoofdstuk noedels met een recept voor eigen gemaakte jelly noedels, gevolgd door recepten met deze soort. Vervolgens is er een basisrecept voor dunne ramennoedels, met daarachter hun eigen recepten, maar ook nog voor handgetrokken noedels en udon noedels! Bij het hoofdstuk over curry’s staan twee basisrecepten voor currypasta’s die voor het hele hoofdstuk kunnen worden gebruikt, mits je ze niet kant-en-klaar wilt kopen natuurlijk. Bij aankoop van het boek kun je zelfs leren hoe je je eigen tofu maakt!

De ingrediënten die worden gebruikt zijn verkrijgbaar in de supermarkten of bij de toko. Een enkeling is moeilijk verkrijgbaar, maar daar heeft Milou bij vermeld waar zij het gevonden heeft. Bij elk recept staat een vermelding met de duur van het koken en voor hoeveel personen het recept is.

Wij kunnen nog uren doorpraten over 'Vegan Comfort', want wat is dit een fantastisch kookboek. Zeker een aanrader voor veganistische mensen, of mensen die hierin zijn geïnteresseerd. Maar dit kookboek is ook fantastisch voor iedereen die interesse heeft in de Oosterse keuken. Voel jij je al aangesproken?

Ben jij benieuwd geworden naar 'Vegan Comfort'? Of heb jij dit boek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Vegan Comfort
Milou van der Will