REVIEW: Veganbijbel
Elbrich van der Ploeg

REVIEW: Veganbijbel

dinsdag 18 januari 2022
Wauw, wat een indrukwekkend kookboek is de Veganbijbel! Dat kan ook niet anders als het een onderdeel is van de populaire ‘kookbijbelreeks’. Tessa Moorman van The Green Happiness, die al ruim 5 (kook)boeken op haar naam heeft, heeft de Veganbijbel geschreven. Met meer dan 200 vegan recepten laat Tessa de oneindige mogelijkheden zien van de plantaardige keuken. We konden het natuurlijk niet laten om een kijkje te nemen in dit boek en jou te vertellen wat we ervan vonden!

Het boek is ingedeeld in verschillende hoofdstukken. Het begint met een mooi voorwoord en een toelichting waarin Tessa uitlegt hoe zij tot de keuze is gekomen om over te stappen op een plantaardig dieet. Ze werd na de vele uren studie over veganisme en groente en fruit zo enthousiast, dat ze dit wilde én ging delen met de wereld. Eerst was haar gezondheid de reden om plantaardig te gaan eten, maar daarna kwam ze erachter dat het milieu ook veel voordelen ziet van dit dieet. In ieder geval wil Tessa iedereen, door middel van de tools en recepten in dit boek, inspireren om vaker plantaardig te eten.

Vervolgens komt er een verduidelijking voor twee kwesties binnen een veganistisch voedingspatroon: hoe je alle voedingsstoffen binnen kan krijgen en hoe je ei kan vervangen. Fijn dat er tips in staan die je thuis kunt toepassen. Ook geeft Tessa haar visie op vleesvervangers en deelt ze een lijst met de meest handige ingrediënten om in huis te hebben. De recepten beginnen eerst met een aantal basisgerechten. Als je verder leest, is het boek ingedeeld in verschillende hoofdstukken met daarin recepten voor elk moment van de dag. Echt overal is aan gedacht, als je het ons vraagt. We vinden het erg leuk om te zien dat er zoveel mogelijk is!

Iedereen die weleens een kookbijbel in zijn handen heeft gehad, kent de algemene buitenkant wel. Een witte lay-out met allerlei pictogrammen van bijvoorbeeld ingrediënten of keukengerei die centraal staan in die specifieke bijbel. Zo kleuren er op de Veganbijbel verschillende soorten groenten en fruit. Ook is er een rasp, vergiet en een pan op afgebeeld. Verder wisselen de kleuren groen, geel en grijs zich af, wat een frisse uitstraling geeft. De recepten in het boek zijn dus overzichtelijk ingedeeld per categorie. Per categorie is er een kleur dat de boventoon voert en de pagina’s zijn voorzien van rustige, maar mooie foto’s. Veel van de foto’s zijn zo gemaakt dat het lijkt dat er iemand net een hapje van een gerecht wilde nemen. Zo zijn er plakken cake gesneden en zijn de dips al op een broodje gesmeerd. Dit oogt heel toegankelijk!

Dat alle recepten in het dit boek geheel plantaardig zijn, is inmiddels geen verrassing meer ;) Om te beginnen zijn er recepten voor het ontbijt, zoals een havermout uit de oven en een tofu scramble. Vervolgens komen er hoofdstukken met zoetigheden, snacks, sauzen, salades & bowls, wraps, soepen, avondmaaltijden, desserts en nog veel meer. Eigenlijk is het te veel om op te noemen. Je kan er dus even mee vooruit: iets wat wij helemaal niet erg vinden! ☺

De ingrediënten zijn niet 'te exotisch', het overgrote deel zijn gewoon te koop bij de supermarkt. Wel is het handig als je een aantal van de basis vegan producten in je keukenkastje hebt staan, zoals die vermeld staan in het begin van het boek. Denk hierbij aan ahornsiroop, kokosolie en tahin. Zo kom je al een heel eind bij het maken van deze verrukkelijke plantaardige gerechten.

Voor iedereen is dit veganistische kookboek toegankelijk: van de vleeseter en flexitariër die wil weten hoe je gemakkelijk én lekker kan kiezen voor de plantaardige keuken tot de doorgewinterde vegan. Er staan zoveel verschillende gerechten in dat er altijd wel iets verrassends nieuws te ontdekken valt. Wij kunnen ieder geval niet wachten tot we weer in de keuken kunnen staan met de Veganbijbel.

Ben jij benieuwd geworden naar 'De Veganbijbel'? Of heb jij dit boek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. We zijn benieuwd!

Veganbijbel
Tessa Moorman