Dit keer mogen wij op de redactie een wel heel bijzonder, vegetarisch kookboek reviewen. ‘Wild Cooking‘ is het kookboek dat is ontwikkeld in samenwerking met We’re smart worlds. Zij lichten elk jaar de beste vegetarische restaurants uit, door middel van een ranking van één tot vijf radijzen. Zo staan er veel exclusieve en bijzondere groentegerechten in waarbij je jezelf even waant in een sterrenzaak. Ilse de Vis en Frank Fol hebben samen dit boek geschreven en nemen je graag mee in de wereld van smaken. Wij vertellen je wat we vonden van dit kookboek!

Het boek start met een introductie over de schrijvers: Ilse en Frank. Er staat beschreven wat hun beroep is en hoe ‘Wild Cooking’ is ontstaan. Ilse is een créateur van ambachtelijke keramiek en Frank is een créateur van de Think Vegetables! Think Fruits! organisatie. Zij vormen samen een ijzersterk team met hun eigen, goed bekeken kookprogramma Z-Mastercooks. Het is leuk om te lezen wat hun achtergrond is en op welke manier dit boek tot stand is gekomen.

Vervolgens worden producten getoond die veel worden gebruikt in Wild Cooking, zoals Belgisch bier of Italiaanse olijfolie. De recepten zijn vervolgens ingedeeld per seizoen. Bij de lente staan bijvoorbeeld frisse gerechten met fruit erin verwerkt. De gerechten zijn geschikt voor verschillende eetmomenten van een dag, denk aan het ontbijt, lunch, diner en de borrel. Zo gingen onze smaakpapillen tintelen van de barbecue ‘oestertjes’ van sjalot met aardappel, framboos en limon cress. Als je het ons vraagt is dit zeker een hapje waar je gasten mee kan verrassen! Na de lentegerechten kom je bij de zomer, herfst- en tenslotte wintergerechten. Bij elk recept staat aangegeven hoelang je erover doet om het te maken en wat het hoofdingrediënt is. Zo staat meestal groente centraal, maar soms ook fruit, noten of een combinatie. Het maakt dat de recepten er overzichtelijk en uitnodigend uit zien.

In de introductie van het boek is ook een sectie geschreven over de fotograaf van dit boek, Wim Demessemaekers. Hij is een internationaal gerenommeerd fotograaf die zijn expertise heeft liggen op het gebied van storytelling: hij maakt van elk plaatje een prachtig verhaal. Hij heeft met zijn liefde voor duurzaamheid de gerechten van ‘Wild Cooking’ op de foto gezet. De foto’s ogen weliswaar simpel, maar de gerechten springen eruit. Alle kleuren zijn zo helder en elk bordje is zo mooi opgemaakt dat je soms niet kan geloven dat het thuis ook gemakkelijk te maken moet zijn.

De gerechten zijn vegetarisch, maar er zijn er ook die geheel plantaardig zijn. Als je thuis een veganistisch dieet volgt, zou je eventueel bepaalde ingrediënten kunnen vervangen voor een plantaardige variant. Bovendien hoef je voor elk recept niet veel in huis te halen, het zijn gemiddeld tussen de 5 en de 10 ingrediënten. Hiervan zijn er ook een aantal die in meerdere gerechten terugkomen. Verder is elk recept steeds opgebouwd in een onderdeel ‘bereiding’ en een onderdeel ‘afwerking’. Op de redactie vonden wij dit laatste onderdeel fijn om erbij te hebben, omdat je hierdoor je gerecht geweldig kan afmaken. Zo lijkt je diner in een sterrenrestaurant te zijn gemaakt!☺

Al met al….
Als je een kookboek zoekt met bijzondere groentegerechten, moet je ‘Wild Cooking‘ aanschaffen! Het is een prachtig vormgegeven boek met vegetarische gerechten die anders zijn dan de standaard. Ook al zijn ze vegetarisch, er wordt niet ingeleverd op smaak, want Ilse en Frank hebben een kookboek ontwikkeld waar groenten en fruit smaakbommetjes worden. Wij zijn ieder geval enthousiast!

Ben jij benieuwd geworden naar ‘Wild Cooking’? Of heb jij dit boek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Wild Cooking
Frank Fol