Kookboek recensie: Oh My Pie!
Anne Bolten

Kookboek recensie: Oh My Pie!

woensdag 30 augustus 2017
Van glutenvrije last naar glutenvrij feestje! Oh My Pie! het inspirerende boek van taartentovenares Marike Bol bewijst dat een glutenvrij dieet geen straf hoeft te zijn. Als je maar de juiste producten gebruikt kan je de meest feestelijke creaties bakken. Want het leven is een feestje, je moet alleen zelf de slingers ophangen!

Bak Basics
Voor je aan de slag gaat krijg je een stoomcursus glutenvrij bakken. Je leest welke meelsoorten je allemaal kunt gebruiken, wat de beste zoetmiddelen zijn, wat voor soorten granen geschikt zijn en welke specerijen de baksels een extra twist geven. Ook voor mensen met een notenallergie of veganistisch dieet zijn er genoeg alternatieven beschreven. Eet je geen eieren? No Problemo: in Oh My Pie! staan wel 6 ei-vervangers, zodat elke creatie een ei-vrije traktatie kan zijn. Gelukkig komen dezelfde producten regelmatig in de verschillende gerechten terug, zodat je niet je keukenkasten vol hebt staan met meelsoorten waarvan je slechts één eetlepel hoeft te gebruiken.

Smullen
Breakfast Cookies To Go, Bastogne Bastards, Courgette Broodjes, en Liefdevolle lentetaartjes: met de recepten uit Oh My Pie! kan iedereen genieten van feestelijke baksels, of je nu een voedselintolerantie of -allergie hebt of niet. Voor elke gelegenheid staat er in dit boek wel een recept die het moment nog net specialer kan maken. Maar ook met een eenvoudige pannenkoekentoren maak je zelfs van het ontbijt een feestelijke gelegenheid. Een mooie aanvulling vind ik de persoonlijke verhalen bij elk baksel, zodat je Marike Bol echt leert kennen.

Alleen al als ik door Oh My Pie! blader verschijnt er een lach op mijn gezicht. Elke foto op een nieuwe bladzijde overtreft weer de vorige. Watertandend reis je door de verschillende hoofdstukken: ontbijtfeestjes, originele tussendoortjes, hartige geluksmomentjes en natuurlijk de prachtige taarten. Als kers op de taart eindigt het boek met een echte Grande Finale, waar volgers hun mooiste bakcreaties hebben gedeeld. Het boek is in overzichtelijke hoofdstukken opgebouwd en bij elk recept staat een prachtige foto. Ook de tijd, boodschappenlijstje, handige tips en allergenen zijn aangegeven bij elk recept.

Naast dat je leert hoe je alle heerlijke taarten moet bakken, leert Marike mij met dit boek ook iets heel anders. Namelijk dat je in plaats van in beperkingen in mogelijkheden moet gaan leren denken. Met deze positieve mindset kan ik niet wachten om alle lekkere glutenvrije taartjes en andere baksels uit te proberen.

Oh My Pie! Van glutenvrije last naar glutenvrij feestje
Auteur: Marike Bol
Uitgeverij: BjörnBooks