Kookboek recensie: Vegetarische BBQ
3.3 (65%) 4 votes

Nu het zonnetje volop schijnt eet ik het liefste alle avonden buiten. Heerlijk met vrienden of familie uitgebreid tafelen in de tuin of gewoon de barbecue mee naar het park. Vaak wordt er bij barbecue gedacht aan veel vlees en vette sauzen. Maar met barbecueën kan je zo veel meer kanten op. In het boek Vegetarische BBQ vind je 125 originele gerechten voor barbecue en gril. Niks meer saai alleen maar rauwkost en stokbrood, maar genieten van echte veelzijdige, plantaardige maaltijden!

Voorbereiding
Vegetarische BBQ legt je stap voor stap uit hoe je een echte barbecue- en grilmeester kunt worden. Want alleen maar groentespiesjes op het rooster leggen kan natuurlijk iedereen. Nee, we willen onze tafelgenoten (en onszelf) kunnen verbazen met de lekkerste gerechten. Om te beginnen beschrijft Steven Raichlen de verschillende technieken voor koken op open vuur. Zo kan je (in)direct grillen, roken, braden, of echt barbecueën. Daarna leren we alles over verschillende soorten barbecues: hoe steken we een houtskoolbarbecue aan? Wanneer vullen we de kooltjes aan? Of kiezen we voor een gas barbecue die eenvoudiger te bedwingen is? En als laatst staat tot in de puntjes beschreven welke temperaturen wanneer gebruikt moeten worden. Na het lezen van deze handige tips mag je jezelf bij de volgende barbecue vol zelfvertrouwen een echte expert noemen.

De gerechten
Staat er bij jullie ook vaak een mandje stokbrood op tafel tijdens de barbecue? Dan kan een cursus voor het grillen van broodjes en sandwiches geen kwaad! De eerste gerechten in Vegetarische BBQ zijn allemaal heerlijke en originele broodrecepten. Zo lees je hoe je authentieke bruschetta moet maken: gegrild in de open haard, ingewreven met knoflook en besprenkeld met olijfolie. Helemaal verrassend is het recept van zelfgemaakt pizzadeeg gegrild op een houtskoolbarbecue. In het volgende hoofdstuk staan een paar heerlijke kaas-klassiekers, zoals gegrilde camembert met tomatensaus. Natuurlijk spelen groenten een grote rol bij een vegetarische barbecue. Steven Raichlen beschrijft veel originele, kleurige en gezonde groenterecepten. Bij het zien van al die foto’s wil ik gewoon alles proberen. Om je barbecue spectaculair af te sluiten kan je één (of meer) van de prachtige desserts bereiden op de grill of barbecue. Denk aan met kokosmelk gegrilde ananas of crème brulée van de barbecue. Om af te sluiten kan bij een tot in de puntjes verzorgde buitendiner de zelfgemaakte sauzen en kruiden ook niet ontbreken. Een stuk gezonder en veel lekkerder dan de kant-en-klaar verpakkingen.

De opbouw van het boek is duidelijk en eenvoudig. Er is een overzichtelijke inhoudsopgaven en de verschillende soorten gerechten worden in aparte hoofdstukken behandeld. Het boek ziet er van binnen niet heel spannend uit, maar de afbeeldingen van de gerechten maken dit helemaal goed. Het is wel jammer dat niet bij alle recepten een afbeelding zit. Een pluspuntje is dat we wel weer afbeeldingen bij staan van verschillende stappen in de bereiding van een gerecht, zodat je kan zien wat er precies bedoeld wordt. Ook staat er bij recepten aangegeven met afbeeldingen hoe de barbecue gereed moet worden gemaakt en hoe je bijvoorbeeld de groentes op de barbecue plaatst. Een leuk detail vind ik dat alle hoofdstukken en veel gerechten beginnen met een aansprekende inleiding, zodat je meer te weten komt over dit specifieke hoofdstuk of gerecht.

Ik weet wat mij te doen staat aankomende zomer. Elke avond buiten dineren en proberen alle gerechten uit Vegetarische BBQ te bereiden. Doen jullie mee?

Vegetarische BBQ
Steven Raichlen