Beoordeel dit artikel

Je wilt natuurlijk dat je kind in de groei al het goede van eten en drinken binnenkrijgt. Je wordt overspoeld met informatie over eten. Maar wat is nou gezond? Patricia Ploeger vertelt ons hier alles over. Zij is online kindervoedingsexpert, diëtist én moeder. In dit artikel vertelt zij zeven gezonde tips voor de aanstaande ouders zelf.

Vitamine D: sterke botten voor jou en je kind
Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden! Voor zowel moeder als kind. Het zorgt ervoor dat calcium uit de voeding in het lichaam wordt opgenomen. Het lichaam kan via zonlicht ook zelf vitamine D aanmaken, dat is alleen niet voldoende. Tijdens de hele zwangerschap heeft een vrouw 10 microgram extra vitamine D nodig. Dit is belangrijk voor een goede botopbouw van het kindje.(Budget)tip: Je kunt ook een speciale multivitamine voor zwangere vrouwen kopen. Wist je dat supplementen 9 van de 10 keer bij een van de grote drogisterijketens in de aanbieding zijn?

Foliumzuur: voor een goed begin van nieuw leven
Een andere belangrijke vitamine waar vrouwen rekening mee moeten houden, is foliumzuur (vitamine B11). Door gezond te eten krijg je foliumzuur binnen, maar bij een zwangerschap is dat niet genoeg. Extra foliumzuur helpt de kans op geboorteafwijkingen zoals een open ruggetje of hazenlip te verkleinen. Begin hiermee als je zwanger wilt worden. Ga door met slikken tot en met de tiende week van de zwangerschap. In deze periode hebben vrouwen 400 microgram extra nodig in de vorm van een supplement. Laat het zwanger worden op zich wachten? Geen probleem, je kunt het supplement gewoon veilig blijven doorslikken.Tip: Veel vrouwen starten met slikken wanneer ze stoppen met de anticonceptie.

Alcohol: ga voor 0.0
Tijdens de zwangerschap is alcohol natuurlijk helemaal af te raden. Als je zwanger probeert te raken, is het ook verstandig om geen alcohol te drinken, zeker als je zwanger probeert te raken. Alcohol zorgt namelijk voor verminderde vruchtbaarheid. Wist je dat dit ook geldt voor mannen? Tip: Heb je een feestje en zoek je een alternatief? Wat dacht je van Rivella in een chique wijnglas of een alcoholvrije mojito (je kunt deze ook kant-en-klaar in de supermarkt kopen, bijvoorbeeld onder het merk Finley).

Gezond gewicht: beter zaad
Zwangerschapswens? Start met een gezond gewicht. Dat is een gezonde basis voor jou en je kindje. Dit geldt ook voor de (aanstaande) papa. Een gezond gewicht zorgt voor een betere kwaliteit van het sperma. Hierdoor stijgen de kansen op een zwangerschap en een gezond kindje. Maar wat is een gezond gewicht? Dit kun je bijvoorbeeld testen met een zogenaamde BMI-test, via Google vind je er tig. Tip: Je kunt ook een ouderwets meetlint pakken en de buikomtrek meten. Zit je tussen 68-80 cm als vrouw of 79-94 cm als man? Super, dat is perfect.

Ontspanning & slaap
Neem of claim de tijd om te ontspannen: ga iedere dag een half uurtje liggen, ga naar yoga, mediteer, lees een boek, doe een ontspanningsoefening, ga extra vroeg naar bed, ga uitgebreid in bad. Relaxtip: boek 1x in de 6 weken een massage. Hier kun je de hele zwangerschap mee doorgaan. Heeft de masseur geen aangepaste massagetafel? Geen probleem, op je zij ligt vaak ook nog prima.

Noten
Wist je dat noten in het team ‘gezond eetpatroon’ zitten? En dat noten bovendien een prima vleesvervanger zijn? Alle ongezouten noten, zowel ongebrand als gebrand, zijn gezond. Ook doppinda’s en 100% pindakaas kun je meetellen. Het advies is om 25 gram noten per dag te eten. Maar wat is nou weer 25 gram? Een handje. Ik vertaal een handje als ‘een volle eetlepel’, wel zo praktisch ;-).

Meer weten over gezond eten voor je kind?
Kijk eens op Gezond eten voor je kind, dé online community voor (aanstaande) ouders, opgericht door Patricia Ploeger: kindervoedingsexpert, diëtist en moeder. Hier vind je volledige online programma’s met praktisch advies over gezond eten voor je kind: van zwangerschapswens tot tiener. Meer weten? Schrijf je nu in voor de GRATIS 7-daagse kennismaking die start op 14 januari.

Meer weten? Ga naar www.gezondetenvoorjekind.nl voor online programma’s met praktisch advies en vólop inspiratie. En deel vooral met ons jouw tips op de website, Facebook en Instagram. We zijn benieuwd!

Dank aan Shutterstock voor de foto van de boterhammen door Vladislav Noseek. Je downloadt de foto hier.

Summary
7 gezonde tips voor de aanstaande ouders zelf
Article Name
7 gezonde tips voor de aanstaande ouders zelf
Description
Je wilt natuurlijk dat je kind in de groei al het goede van eten en drinken binnenkrijgt, daarom vandaag 7 gezonde tips voor de aanstaande ouders zelf!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!