Print Friendly, PDF & Email

Het wordt steeds kouder buiten én we hebben net een sneeuwstorm achter de rug. Daarom is het nu des te belangrijker om goed te zorgen voor je lichaam en je immuunsysteem. Dat kan soms best lastig zijn, omdat we natuurlijk het liefst lekker op de bank kruipen met comfort food en een warm dekentje! Toch heeft ongeveer 30% van de Nederlanders er ook behoefte aan om hun weerstand te verhogen. Daarom kwam Zespri met de campagne #boostjeweerstand! Daar vertellen we je in dit artikel graag meer over.

Een gezonde weerstand
Ons immuunsysteem beschermt ons tegen virussen en ziekten, het is in andere woorden ook wel ons verdedigingssysteem. Dit kun je het beste zien als een goede samenwerking, oftewel een dreamteam, dat er altijd voor wil zorgen dat zij winnen! Dat betekent dat als zij hebben gewonnen, jij niet ziek wordt. Hoe kan je nou jouw immuunsysteem een handje hierbij helpen? Dat kan door goed voor jezelf te zorgen! Dit betekent regelmatige en voldoende beweging, weinig stress, goede nachtrust en gezond eten. Dit klinkt wel bekend in je oren, maar niet aan alles kan je altijd evenveel doen. In deze tijd is het ook wel extra verleidelijk om jezelf te belonen met een goede portie comfort food, maar je doet je lichaam een groter plezier als je een rondje gaat wandelen en een gezond maaltje voor jezelf klaarmaakt dat barst van vitamine C!

Vitamine C, wat doe je ermee?
Vitamine C (ook wel ascorbinezuur) staat bekend als dé weerstandsvitamine, omdat het op verschillende vlakken kan bijdragen aan ons immuunsysteem. Dit zorgt er allemaal voor dat alle virussen en ziektewekkers optimaal bestrijd kunnen worden. Vitamine C is belangrijk omdat we hierdoor gestimuleerd worden om meer witte bloedcellen te vormen en deze te beschermen tegen beschadiging. Daarnaast helpt het je ook met het aanmaken van antistoffen, én kan je hierdoor beter ijzer opnemen. Een top vitamine dus! Maar hoe kom je eraan?

Wie? Kiwi!
Groenten en fruit zijn belangrijke bronnen van vitamines. Bij vitamine C denken we eigenlijk meteen aan sinaasappels, toch? Maar nu komt het: groene kiwi’s bevatten meer vitamine C per 100 gram! Bij de befaamde sinaasappels ligt dit ongeveer op 51 mg terwijl dit bij kiwi’s op 85.1 mg ligt. Dat is een groot verschil, vooral als je weet dat je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 75 mg is. Daarnaast kan je ook je groentelade volladen met rode paprika’s en spruitjes wil je aan je dagelijkse portie vitamine C komen, want samen met kiwi’s zijn dit echt de vitamine C toppers van het seizoen!

#boostjeweerstand met Zespri!
Natuurlijk laten we jullie niet achter met lege handen; deze informatie kan je meteen toepassen! Ga met je eetpatroon aan de slag en zorg voor jezelf en voor je weerstand. Dit kan je doen door genoeg groente en fruit te eten, voor volkoren te kiezen, genoeg water te drinken (minstens 1,5-2 liter), dagelijks een handje ongebrande noten te eten én voldoende eiwitten te eten. Wij maakten bijvoorbeeld een romige overnight oats met groene kiwi! Daarnaast heeft Zespri ook heerlijke recepten op hun website, zo kan je namelijk met de volgende gerechten makkelijk aan jouw dagelijks portie vitamine C komen!

Wil jij ook je weerstand boosten? Laat het ons weten in een reactie, of via Facebook of Instagram. We horen jouw verhaal graag!

 

Summary
Wie? Kiwi! Zo boost je jouw weerstand
Article Name
Wie? Kiwi! Zo boost je jouw weerstand
Description
Het is belangrijk om te zorgen voor je lichaam en immuunsysteem. Daarom kwam Zespri met de campagne #boostjeweerstand!
Author