Print Friendly, PDF & Email
5/5 - (1 stemmen)

Wil jij gezonder eten, maar heb je moeite om het vol te houden? Dan is dit artikel speciaal voor jou. Onze gastblogger van Puur Figuur heeft 6 tips voor je op een rij gezet die het makkelijker voor je maken.

1. Waarom doe je het?
Waarom wil jij gezonder eten? Dat is belangrijk om voor jezelf na te gaan. Opschrijven is een goed idee. Dan kan je dit teruglezen als je een zwak moment hebt.

Een gezond eetpatroon draagt onder andere bij aan:
– Je fit en energiek voelen.
– Een betere nachtrust.
– Het verkleinen van je risico op ziektes.
– Een gezonde en mooie huid.
– Een gezond gewicht.

2. Stel haalbare doelen
We denken vaak groots. Dat kan mooi zijn, maar als het om gezonder eten gaat, is het beter om voor kleine en haalbare doelen te gaan. Stel je te grote doelen, dan is de kans groot dat je ze niet haalt en gedemotiveerd raakt. Een voorbeeld van een te groot doel is: ‘ik eet vanaf vandaag 100% gezond’ of: ‘ik eet helemaal geen snoep en ongezonde snacks meer’. Een beter doel is: ‘ik eet voor 80% gezond, de andere 20% mag ook minder gezond zijn’. Daarnaast helpt het om je doelen specifiek te maken. Want wat is 80% gezond eten? Stel je hebt 5 eetmomenten op een dag (3 maaltijden en 2 tussendoortjes). Dan eet je bij 4 eetmomenten gezond en 1 eetmoment mag ongezond zijn. Zorg er wel voor dat je niet telkens je grootste maaltijd als minder gezond eetmoment kiest, want dan kom je natuurlijk niet op 80/20 uit.

3. Vervang ongezonde gewoontes
We zijn enorme gewoontedieren. Gewoontes doorbreken kan daarom een lastige klus zijn. Denk bijvoorbeeld aan de gewoonte om ’s avonds bij het tv kijken te snoepen of snacken. Zo’n gewoonte doorbreken is makkelijker als je een vervangende gewoonte kiest. Bijvoorbeeld een kop van je lievelingsthee drinken in plaats van chocolade eten.

4. Wees lief voor jezelf
Ben jij streng voor jezelf? Maak je jezelf veel verwijten in je hoofd als je ongezonde keuzes hebt gemaakt? Probeer dit dan te veranderen. Praat tegen jezelf alsof je tegen een goede vriendin praat. Word dus niet boos op jezelf als je jezelf hebt laten gaan. Accepteer het en ga vol goede moed weer verder. Dat zou je een vriendin immers ook adviseren! Houd daarnaast ook in gedachten waarom je gezonder wilt eten. Doe dit om goed voor jezelf te zorgen, uit liefde voor jezelf en je lichaam. Niet omdat het MOET of omdat je MOET afvallen.

5. Maak gezond eten net zo makkelijk
Een van de redenen waarom we voor ongezond eten kiezen is omdat het vaak zo makkelijk is. Laten we eerlijk zijn, eten bestellen of een diepvriespizza in de oven schuiven is een stuk makkelijker dan een gezonde maaltijd koken. Maak gezond eten daarom makkelijker voor jezelf. Zo kom je veel minder snel in de verleiding om ongezonde keuzes te maken.

Dit kan je bijvoorbeeld doen:
– Makkelijke snacks: zorg ervoor dat je altijd makkelijke en gezonde snacks op de pak hebt (of bij je hebt onderweg). Noten en gewassen snackgroentes en fruit zijn een goed voorbeeld.

– Meal prep: plan één of twee keer per week een meal prep moment in. Hierin bereid je maaltijden voor meerdere dagen. Je kan ervoor kiezen alles al te garen, zodat je het alleen nog maar hoeft op te warmen. Maar je kan het ook bij wassen, snijden en marineren houden en de ingrediënten rauw bewaren. Zo is alles panklaar voor het moment dat je gaat koken.
Tip: hier vindt je 10 makkelijke meal prep maaltijden.

– Grote hoeveelheden koken: kook grote hoeveelheden in één keer. Maak je pastasaus? Maak een dubbele portie en vries de helft in. Of kook bijvoorbeeld 10 porties soep. Dan heb je lunch voor 3 dagen en kan je nog 7 porties invriezen voor de rest van de maand.

6. Voorkom honger, stress en vermoeidheid
Ben je hongerig, gestrest of vermoeid? Dan is zoetigheid of een vette hap extra aantrekkelijk. Probeer dit dus zoveel mogelijk te voorkomen. Zorg voor een goede nachtrust, voldoende gezond eten en ontspanning.

Om te onthouden
Gezond eten volhouden? De sleutel is om het makkelijk te houden. Deze tips helpen je hierbij:

  1. Ga na waarom je gezonder wil eten. Schrijf het eventueel op.
  2. Stel haalbare doelen en maak ze specifiek.
  3. Vervang ongezonde gewoontes met nieuwe gewoontes.
  4. Wees lief voor jezelf en wordt niet boos op jezelf.
  5. Maak gezond eten makkelijk door een goede voorbereiding.
  6. Voorkom honger, stress en vermoeidheid.

Bronnen: Marie-Pierre St-Onge, Amy Roberts, Ari Shechter, Arindam Roy Choudhury, J Clin Sleep Med, 2016. Surabhi Bhutani, James D Howard, Rachel Reynolds, Phyllis C Zee, Jay Gottfried, Thorsten Kahnt, eLife, 2019. Yvonne HC Yau, Marc N Potenza, Minerva Endocrinol, 2014.

Was jij al op de hoogte van deze tips? Of heb jij nog een andere tip die je met ons wilt delen? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

 

Summary
Zo houd je gezond eten makkelijker vol
Article Name
Zo houd je gezond eten makkelijker vol
Description
Wil jij gezonder eten, maar heb je moeite om het vol te houden? Wij hebben 6 adviezen voor je op een rij gezet die het makkelijker maken.
Author