Print Friendly, PDF & Email

Tegenwoordig zijn er ontzettend veel kant-en-klare vleesvervangers in de supermarkten te vinden. Regelmatig testen wij deze producten en delen we onze mening over de smaak, structuur en toepassing. Maar hoe zit het eigenlijk met de voedingsstoffen, en zijn kant-en-klare vleesvervangers wel gezond? In dit artikel geef ik uitleg over de voedingsstoffen van een volwaardige vleesvervanger en geef ik tips voor hoe jij hier zelf op kan letten in de winkel!

Zout
Kant-en-klare leesvervangers zijn ontzettend handig en een lekkere manier om een vegetarische maaltijd aan te vullen met de nodige voedingsstoffen. Helaas zitten er, net als in de meeste kant-en-klaar producten, stoffen in die in grote hoeveelheden niet zo goed voor je lichaam zijn. Eén daarvan is zout, oftewel natrium. De richtlijn voor vleesvervangers van het Voedingscentrum is dat ze niet meer dan 1,1 gram zout per 100 gram bevatten. In de praktijk zien we dat er wel vaak meer zout in producten zit. Voor veel mensen is dit ook een rede om het vega schap in de winkel links te laten liggen. Gelukkig bestaan er wel een hoop producten die onder de richtlijn zitten. Op de achterkant of zijkant van de verpakking kan je in de voedingswaarden tabel makkelijk aflezen hoeveel gram zout er in zit per 100 gram, evenals de andere voedingsstoffen!

Vet
Vet is op zichzelf niet per definitie ongezond, je hebt vet namelijk nodig voor energie én bepaalde vitaminen. Er zijn twee soorten vet te onderscheiden: verzadigd vet en onverzadigd vet. Deze staan ook altijd aangegeven in de tabel op de verpakking. Het verzadigde vet is het ‘slechte’ vet, ook wel bekend als cholesterol. Deze minuscule vetdruppeltjes kunnen achterblijven in je aders waardoor deze dicht gaan zitten. Daarom is de richtlijn 2,5 gram verzadigd vet per 100 gram. Gelukkig is er ook een goede soort vet: de onverzadigde variant. Dit onverzadigde vet haalt het cholesterol weer uit je bloed en heeft daarnaast positieve gezondheidsvoordelen! Een totaal hoog percentage aan vet betekent echter ook een hoog aantal calorieën. Nu is dit niet per se iets slechts, maar dit zorgt er wel voor dat je aankomt als je er veel van eet!

Suiker
Een stof die je niet zo snel zou verwachten in vleesvervangers, maar hier wél vaak in zit, is suiker. Hartig eten en vlees smaakt niet zoet, zou je denken. Vega producenten gebruiken suiker toch vaak in producten om extra smaak toe te voegen, zodat het product aantrekkelijker is. In combinatie met zout, vet en specerijen valt de zoete smaak niet zo op, maar heel gezond is het niet. Van suiker krijg je kortdurende energie, maar doordat je lichaam het snel verbrandt daalt deze ook weer. Misschien ken je het wel, suiker craving: na het eten van suiker wil je meteen méér. Je kunt er dus niet alleen van aankomen, het is ook verslavend. Het Voedingscentrum zou het liefst zien dat er helemaal geen suiker aan vleesvervangers wordt toegevoegd. Suiker komt vaak in de ingrediëntenlijst voor onder een heleboel verschillende noemers. Een paar voorbeelden zijn: glucosestroop, fructose of dextrose. In de voedingswaarden tabel kun je makkelijk het totaal gram suiker aflezen.

E-nummers
Stoffen die soms nog enger klinken dan ze in werkelijkheid zijn, zijn de zogenaamde E-nummers. Hoe slecht E-nummers zijn, ligt helemaal aan de soort. Zo zijn er inderdaad schadelijke E-nummers die giftig zijn of onnatuurlijk. Veel E-nummers zijn gewoon van natuurlijke oorsprong en zelfs gezond! Als laatste hebben we nog alles wat ertussenin zit of waarvan de effecten niet volledig zijn bewezen. Deze stoffen mogen maar in kleine mate worden gebruikt in voeding. Op deze website staat een overzicht van alle E-nummers. Met de kleuren rood, groen en oranje staat aangegeven of ze slecht of goed zijn óf hier tussenin zitten. We zien weleens ‘oranje’ stoffen terugkomen in vleesvervangers. In de tabel kun je makkelijk zien om welk E-nummer het gaat. Biologische supermarkten zoals Ekoplaza gebruiken helemaal geen onnatuurlijke E-nummers.

Dierlijke producten of gluten
Volg jij een veganistisch dieet? Dat een product vegetarisch is wil nog niet zeggen dat het geen dierlijke producten bevat. Als een product vegan is, dan staat dit vaak aangegeven op de voorkant van de verpakking, maar je kunt dit ook makkelijk aflezen in de ingrediëntenlijst. Melkproducten of kippeneiwit staan hier altijd dikgedrukt. Heb jij een gluten intolerantie? Voor tarwe geldt hetzelfde. In onze reviews van vleesvervangers geven wij ook altijd aan of het product vegan of gluten intolerantie proof is.

Eiwitbron
Zojuist hebben we het gehad over alle ingrediënten die we in onze vleesvervangers willen vermijden. Nu zijn er ook een heleboel stoffen die we juist wél nodig hebben. Eén daarvan, en meteen de voornaamste reden voor het eten van vleesvervangers, is eiwit. Dierlijke producten zijn namelijk de grootste bron ven eiwit, en hier als vegetariër of veganist genoeg van binnenkrijgen lijkt soms een hele opgave. Plantaardig eiwit werkt namelijk anders, waardoor je er ook méér van nodig hebt. Eerder schreven wij hier meer over in een artikel over eiwitkwaliteit. Een volwaardige vleesvervanger bevat meer dan 20% eiwit van de energiewaarde. Dit kun je zelf uitrekenen met de som [eiwitten] x 4 : [kcal] x100 = %. De getallen die bij ‘eiwitten’ en ‘kcal’ moeten staan vul je in uit de voedingswaardentabel op de verpakking. Als de uitkomst meer dan 20 is, is het een vleesvervanger met voldoende eiwit!

IJzer
Ook ijzer is een mineraal die vooral voorkomt in vlees. Veel vegetariërs of veganisten hebben weleens te maken gehad met een ijzertekort. Het meest voorkomende symptoom hiervan is vermoeidheid. Van deze stof willen we dus zeker genoeg binnenkrijgen. Het is daarom fijn als die ook aan vleesvervangers is toegevoegd. Als dit zo is, kun je in de voedingswaardentabel zien om hoeveel ijzer het gaat. Dit is echter niet altijd het geval, het is daarom belangrijk om er in de rest van je voeding op te letten dat je genoeg ijzer binnenkrijgt.

Vitamine B1 & B12
Vitaminen die alleen in dierlijke producten voorkomen, zijn vitaminen B1 & B12. Vooral voor veganisten is het daarom erg belangrijk om hier op te letten. Om dezelfde nutriënten als vlees te bevatten, zou een vervanger daarom genoeg van beide stofjes moeten hebben. In sommige vegetarische producten worden deze vitaminen extra toegevoegd, maar ook dit is niet altijd het geval. Veel vegetariërs en veganisten slikken deze vitaminen daarom bij.

Smaak
Nog een ingrediënt van vleesvervangers dat niet geheel onbelangrijk is: de smaak! Na deze lijst klinkt het alsof vleesvervangers aan een heleboel zaken moeten voldoen en geeneen vleesvervanger meer goed genoeg is. Er zullen namelijk weinig vleesvervangers in het schap liggen die aan ál deze richtlijnen voldoen. Jij kunt daarom zelf kiezen welke punten jij het belangrijkst vindt en het is ook goed om te variëren. Zo kun je afwisselen tussen de vleesvervangers die jij het allerlekkerst vindt en die juist extra gezond zijn. Binnenkort deel ik ook een artikel met een overzicht van verschillende vleesvervangers en hun voedingsstoffen, dus houd het blog goed in de gaten!

Let jij op de voedingswaarden van vleesvervangers? Heb je iets aan dit artikel gehad? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

 

Summary
De voedingswaarden van kant-en-klare vleesvervangers: 10 dingen om op te letten
Article Name
De voedingswaarden van kant-en-klare vleesvervangers: 10 dingen om op te letten
Description
Zijn vleesvervangers eigenlijk wel gezond? Vandaag vertel ik over de voedingswaarden van kant-en-klare vleesvervangers en geef ik 10 tips!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!