Eerder deze maand legde Eke van Koken met Kennis ons uit hoe je ijs maakt zonder ijsmachine op drie verschillende manieren. Één van die manieren blijkt uit deze aardbeienparfait met rode peper en witte chocolade. Een tweede manier is de kristalvorming in je voordeel gebruiken en lekker gaan vinden. Precies op die manier wordt deze granité van rode wijn en rood fruit gemaakt. Heerlijk alcoholisch zomertoetje!
Leuk weetje over granité
Waar je bij roomijs en sorbet fijne ijskristallen wil die een zachte textuur geven aan het ijs gaat het bij een granité om het omgeerde: grote grove ijskristallen. Deze geven de typische korrelige structuur aan een granité. De basis van een granité moeten daarom niet te veel vriespuntverlagende toevoegingen zoals suiker en vet. Het water in de basis moet grote ijskristallen kunnen vormen tijdens het invriezen. Om te voorkomen dat de granité veranderd in een knetterharde klomp krab je de ijskristallen telkens los. Dat maakt granité bereiden tot een secuur werkje waarbij in de nabijheid van je vriezer moet blijven. Heb je hier geen tijd of zin in dan kun je de ijsklomp na het invriezen ook in stukken slaan met een hamer en in delen in de keukenmachine fijnmalen. Je hebt dan wel een machine nodig met een stevige motor. Voordeel van dit recept is dat je niet hoeft te krabben of te malen. De alcohol in het recept werkt vriespuntverlagend en zorgt ervoor dat het ijs niet knetterhard wordt. Het krijgt precies de juiste stevigheid zodat je er meteen mooie granité van kunt scheppen.
Wat heb je nodig?
Voor 4 personen
3 dl rode wijn
100 g kristalsuiker
2 takjes rozemarijn
100 ml marsala wijn
250 g gemengd rood fruit (diepvries)
vers rood fruit om te garneren
Hoe maak je het?
Stap 1: Verhit de rode wijn met de suiker in een steelpan en roer tot alle suiker is opgelost.
Stap 2: Pluk de naalden van de takjes rozemarijn en hak ze fijn. Doe samen met zoete wijn, marsala wijn en rood fruit in de blender en pureer fijn.
Stap 3: Schenk de ijsbasis in een platte bak, sluit af met een deksel en laat minimaal 4 uur invriezen op -18° C.
Stap 4: Haal het ijs uit de vriezer en schaap er met een vork overheen zodat er grove ijskristallen ontstaan. Dit gaat erg makkelijk want het ijs blijft redelijk zacht. Serveer de granité direct in (koude) glazen met vers rood fruit en een takje rozemarijn.
Ben jij ook zo dol op ijs maar heb je geen ijsmachine? Dit is de oplossing! Ga jij deze fijne granité maken? Laat het ons weten in een reactie of via Facebook, Instagram of Twitter. We zijn heel benieuwd!
Leuk weetje over granité
Waar je bij roomijs en sorbet fijne ijskristallen wil die een zachte textuur geven aan het ijs gaat het bij een granité om het omgeerde: grote grove ijskristallen. Deze geven de typische korrelige structuur aan een granité. De basis van een granité moeten daarom niet te veel vriespuntverlagende toevoegingen zoals suiker en vet. Het water in de basis moet grote ijskristallen kunnen vormen tijdens het invriezen. Om te voorkomen dat de granité veranderd in een knetterharde klomp krab je de ijskristallen telkens los. Dat maakt granité bereiden tot een secuur werkje waarbij in de nabijheid van je vriezer moet blijven. Heb je hier geen tijd of zin in dan kun je de ijsklomp na het invriezen ook in stukken slaan met een hamer en in delen in de keukenmachine fijnmalen. Je hebt dan wel een machine nodig met een stevige motor. Voordeel van dit recept is dat je niet hoeft te krabben of te malen. De alcohol in het recept werkt vriespuntverlagend en zorgt ervoor dat het ijs niet knetterhard wordt. Het krijgt precies de juiste stevigheid zodat je er meteen mooie granité van kunt scheppen.
Wat heb je nodig?
Voor 4 personen
3 dl rode wijn
100 g kristalsuiker
2 takjes rozemarijn
100 ml marsala wijn
250 g gemengd rood fruit (diepvries)
vers rood fruit om te garneren
Hoe maak je het?
Stap 1: Verhit de rode wijn met de suiker in een steelpan en roer tot alle suiker is opgelost.
Stap 2: Pluk de naalden van de takjes rozemarijn en hak ze fijn. Doe samen met zoete wijn, marsala wijn en rood fruit in de blender en pureer fijn.
Stap 3: Schenk de ijsbasis in een platte bak, sluit af met een deksel en laat minimaal 4 uur invriezen op -18° C.
Stap 4: Haal het ijs uit de vriezer en schaap er met een vork overheen zodat er grove ijskristallen ontstaan. Dit gaat erg makkelijk want het ijs blijft redelijk zacht. Serveer de granité direct in (koude) glazen met vers rood fruit en een takje rozemarijn.
Ben jij ook zo dol op ijs maar heb je geen ijsmachine? Dit is de oplossing! Ga jij deze fijne granité maken? Laat het ons weten in een reactie of via Facebook, Instagram of Twitter. We zijn heel benieuwd!
Notities
Liever toch wel ijs maken met een ijsmachine? Lees hier zijn onze favoriete machines!
Lees ook
Op reis
- 02 May 2026
Duurzamer op vakantie? Jong en oud maken daarin heel andere keuzes
Voor veel Nederlanders wordt duurzamer reizen steeds belangrijker
- Karlijn Swaen
In mijn keuken
- 25 November 2025
Volg nu het WhatsApp-kanaal van De Hippe Vegetariër!
Heb jij soms geen tijd om dagelijks alle blogs, social posts en recepten bij te houden
- Redactie
Recepten
- 04 May 2026
Aziatische wok met Bimi® broccoli, paksoi en mango
Ken jij Bimi® broccoli al
- Isabel Boerdam
0 Reacties
Een reactie geven
Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met een *.